آیت الله جنتی در برنامه شناسنامه:

موسوی و کروبی باید اعدام می شدند

علی مطهری نماینده مردم تهران تنها راه پایان دادن به فتنه ۸۸ را محاکمه علنی و همزمان موسوی، کروبی و احمدی‌نژاد می‌داند.
کد خبر: ۶۳۰۷۵۲
پیشنهاد مطهری برای محاکمه موسوی، کروبی و احمدی نژاد

وی در نطق میان‌دستور خود با گرامیدشت سالروز 9 دی سال 88 گفت: در این روز راهپیمایی خودجوش اقشار مختلف ملت ایران اعم از هواداران کاندیدای پیروز و معترضان به انتخابات نشانه رشد اجتماعی و سیاسی ملت ایران بود که قطع نظر از تخلفات دو طرف فتنه به دفاع از اصل نظام جمهوری اسلامی پرداختند. جای تأسف است که پس از گذشت 4 سال از آن ماجرا هنوز مسئله فتنه حل نشده و ورد زبان‌ها است.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: بهتر است رئیس قوه قضائیه به جای شعار دادن در مورد فتنه به حل آن بپردازد و حل آن مستلزم وجود یک قوه قضائیه مستقل است، نه قوه‌ای که از این نهاد و آن دفتر و از دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی تأثیر بپذیرد. قوه قضائیه مستقل قوه‌ای است که همه مقامات کشور را در موارد لازم به دادگاه بکشاند و حکم عادلانه صادر کند. این در حالی است که قوه قضائیه ما به عنوان مثال پس از گذشت 4 سال هنوز نتوانسته تکلیف معاون اول رئیس جمهور سابق را در پرونده بیمه ایران مشخص کند.

مطهری گفت: این راه حل که آقایان موسوی و کروبی باید توبه و عذرخواهی کنند تا مسئله تمام شود، به نتیجه نمی‌رسد. چون آنها اگرچه ممکن است به برخی از خطاهای خود اعتراف کنند، اما مجرم اصلی را طرف مقابل می‌دانند. توبه و عذرخواهی با اختیار و میل قلبی معنی پیدا می‌کند. بارها گفته‌ام که اگر قرار به گذشت طرفین از تخلفات یکدیگر نیست، تنها راه پایان دادن به فتنه سال 88 محاکمه علنی و همزمان آقایان موسوی، کروبی و احمدی‌نژاد است بدون آنکه اتهامات آنها را در یک حد بدانم و تا زمانی که یک طرف قضیه حق سخن گفتن و دفاع نداشته باشد و طرف دیگر هر چه می‌خواهد اتهام می‌زند و تحلیل می‌کند، این بحران حل نخواهد شد. این 3 نفر را که یکی هیزم فتنه را آورد و 2 تای دیگر آن را شعله‌ور کردند، محاکمه علنی کنید تا حقیقت ماجرا برای مردم آشکار شود. آنگاه هر حکمی صادر شود کسی اعتراض نخواهد داشت.

وی ادامه داد: حصر خانگی طولانی‌مدت بدون محاکمه توجیه قانونی و شرعی ندارد و قرآن کریم می‌فرماید "دشمنی با قومی شما را از جاده عدالت خارج نکند. عدالت بورزید که به تقوا نزدیکتر است." احکام سخت‌گیرانه زندانیان سیاسی سال 88 نیز مطلب دیگری است که قوه قضائیه باید پاسخگو باشد. آیا این احکام توسط قضات عادل و مستقل صادر شده است یا قضاتی که تحت فرمان بازجوها و عناصر اطلاعاتی بودند؟

نماینده مردم تهران افزود: بسیاری از این احکام در دوره مدیریت قبلی قوه قضائیه و در فضای احساسی سال 88 صادر شده است. لذا نیاز به بازبینی دارد. رئیس قوه قضائیه پاسخ دهد که جرم آقایان مصطفی تاج‌زاده و بهزاد نبوی غیر از انتقاد به نظام چه بوده است؟ این در حالی است که امام علی(ع) خوارج را تا زمانی که دست به سلاح نبرده بودند، آزاد گذاشت و حتی حقوق آنها را از بیت‌المال قطع نکرد.

مطهری تصریح کرد: در این زمینه روحانیت و مراجع تقلید قم و دانشگاهیان و سایر اقشار وظیفه مضاعف دارند و نباید از جو رعب و وحشتی که در چند سال اخیر حاکم شده است بهراسند و باید برای سکوت خود در مقابل خداوند پاسخ داشته باشند. نخبگان جامعه باید قوه قضائیه را یاری کنند تا بتواند با هدایت مقام رهبری بر فضای رعب و تفرقه‌ای که عد‌ه‌ای به خاطر منافع خود خواهان ادامه آن هستند، فائق آید و مسئله فتنه را به نقطه پایان برساند.

جای نقد احکام مسلم اسلام در روزنامه، آن هم در صفحه اول آن نیست

مطهری تاکید کرد: وحدت ملی ما پشتوانه‌ای برای مذاکرات هسته‌ای و حل مشکلات اقتصادی خواهد بود. اینجانب به عنوان نماینده قوه مقننه در هیئت نظارت بر مطبوعات به روزنامه‌ها تذکر می‌دهم که جای نقد احکام مسلم اسلام در روزنامه آن در صفحه اول آن نیست و کاری نکنید که بهانه به دست عده‌ای برای محدود کردن فضای آزادی بیان بیفتد. اینگونه مباحث می‌تواند در نشریات تخصصی همراه با پاسخ آن از سوی اسلام‌شناسان مطرح شود و از قضا این مباحثات همیشه موجب آشکارتر شدن گوهر اسلام شده است.

وی ادامه داد: به قول آیت‌الله شهید مطهری امثال کسروی با نقدهایشان به احکام اسلام خدمت کردند، چون باعث شدند که علما به تکاپو بیفتند و درباره فلسفه احکام بحث کنند و برتری اسلام آشکار شود ضمن اینکه مرجع رسیدگی به این امور هیئت نظارت بر مطبوعات است و قوه قضائیه نباید راسا اقدام کند.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: در خصوص مذاکرات هسته‌ای چند نکته قابل ذکر است؛ اول اینکه نباید در مورد نتیجه این مذاکرات عجولانه قضاوت کرد که همه چیز از دست رفت یا همه چیز به دست آمد. بلکه همه چیز در اختیار ماست و به مذاکرات آینده بستگی دارد. دوم اینکه مقاومت مردم و قدرت منطقه‌ای ایران غرب را پای میز مذاکره کشاند. روزنامه لس‌آنجلس‌تایمز چند روز پس از مذاکرات ژنو نوشت، "تحریم بیشتر ایران امکان‌پذیر نبود و اگر توافق ژنو را انجام نمی‌دادیم، آن وقت تحریم‌ها شروع به ضعیف شدن می‌کرد".

مطهری ادامه داد: سوم اینکه این مذاکرات راه ارتباط ایران با دنیا را باز کرد. چیزی که کشورهایی مانند عربستان و کشور نامشروعی مانند اسرائیل به شدت مخالف آن بوده و هستند. فلسفه انقلاب اسلامی ابلاغ پیام اسلام به دنیا است و ما حرف‌های زیادی با دنیا در خصوص نظام خانوادگی، نظام جزایی، حقوق بشر، سبک زندگی و... داریم و ابلاغ این پیام‌ها نیازمند ارتباط با دنیا و شرکت فعال‌تر در مجامع جهانی است.

وی تاکید کرد: مسئله اصلی ما با غرب، مسئله فلسطین است. اگر این مسئله نبود غربی‌ها به مسئله انرژی هسته‌ای ما هم کاری نداشتند. لذا ما همواره باید روحیه مقاومت و حماسه و مجاهدت خود را حفظ کنیم و آینده خود را صرفا به نتیجه مذاکرات پیوند نزنیم و مذاکرات را یک امر حاشیه‌ای بدانیم که نتیجه آن هر چه باشد، ما به دنبال تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی از جمله آزادی قدس شریف و سرزمین اسلامی فلسطین هستیم. به بیان دیگر مذاکرات هسته‌ای صرفا یک اتمام حجت با دنیا و با مردم خودمان است که ما حسن نیت خود را نشان دادیم. حال اگر آنها کارشکنی کردند و جنگی رخ داد، آنگاه مردم ما مقاوم‌تر و دنیا نیز با ما همراه‌تر خواهد بود.

وزیر کشور چرا نسبت به "ساپورت‌پوشان" بی تفاوت است

نماینده مردم تهران در پایان خاطرنشان کرد: وزیر کشور باید پاسخ دهد که چرا نسبت به پدیده بانوان ساپورت‌پوش در سطح تهران و برخی از شهرها بی‌تفاوت است. این چه پوششی است که تا 30 سانت بالای زانو آشکار است؟ از ابتدای انقلاب اسلامی حجاب استاندارد گذشته از چادر عبارت بود از شلوار، مانتو تا زانو و روسری و مقنعه؛ دولت اسلامی موظف است آن بخش از امر به معروف و نهی از منکر که مستلزم اعمال قانون است و کار مردم نیست را انجام دهد و بدیهی است که اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، مجلس شورای اسلامی به وظیفه خود عمل خواهد کرد.(تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۴
الیاس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
۰
۰
جناب مطهری چرا حرفی از هاشمی نزدی!!!
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
۰
۰
زنده باد فرزند شجاع شهید بزرگوار و استاد همیشه جاودان مرتضی مطهری
رضا
Switzerland
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
۰
۰
ما مردم هم یه پیشنهاد داریم اگه ممكنه دوستانی كه در مجلس كارت هدیه گرفتن و حق الناس هستش هم محاكمه بشن...
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
۰
۰
واقعان زنده باد اقای مطهری كه حرف ما مردم را میزنید
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
۰
۰
خودش برید و دوخت و پوشید یكی نیست به این آقای مطهری بگه واقعا رو چه حساب كتابی گفتی. درسته می گند وقتی آتیش گرفت تر و خشك با هم می سوزه ولی آتیشی نگرفته كه تو بخوای همه رو با هم بسوزونی. البته اگه شما آتیش بیار معركه نشید.
مردم واقعی
Switzerland
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
۰
۰
راست میگه، اون كه صدام حسین بود در دادگاه حق دفاع كردن داشت و وكیل داشت بهش اجازه دادن حرف بزنه .
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
۰
۰
احسنت. پسر كو ندارد نشان از پدر...
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
۰
۰
در این برهه از زمان نیاز به ارامش است خواهشا اگر مشكل دیگه ای برای حل كردن وجود ندارد مسئولین كاری گذشته را پیش نكشند به فكر رفع مشكلات مردم باشند.
علی
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
۰
۰
گیریم كه نام تو بود فاضل از فضل پدر تورا چه حاصل!!
مقصودلو
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
۰
۰
حالا شدی فرزند آن مرحوم
ن س
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
۰
۰
كاش تمام مسئولین ما مثل اقای مطهری واقع بین و قانونمند بودند تا در این شرایط حساس نظام با قانون مداری به جای حرف و رسانه ای كردن، قاطعانه و قانونمند با هر كسی با هر روشی كه به نظام ضربه میزند، برخورد میشد یا حداقل خودشان این انصاف را داشته باشند مثل همه سران كشورهای دیگر به اشتباهاتشان اعتراف كنند و اینقدر با روح و روان مردم و اقتدار نظام اسلامی بازی نكنند و دق به دل رهبری نكنند كشور ثروتمندی مانند ایران نباید با بی تدبیری به این روز بیفتد تا كی ملت چوب كارهای بی حساب مسئولین را بخورند كاش تمام كسانی كه سمتی میگیرند عكس شهدا را جلویشان بگذارند تا هر روز گذشت و ایثار بهترین سرمایه انان كه جانشان بود را ببینند و احساس بهتری برای خدمت داشته باشند
رحیم
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
۰
۰
جناب آقای مطهری اصولگرای اصلاح طلب چرا از آقای هاشمی و خانواده اش حرفی نزدی خوب بود میگفتی ایشونها هم جزو محاكمه شوندگان باشن .چرا تو هر مسئله ای پای احمدی نژاد را وسط میكشی حداقل خدمات او كه از این سه تا بیشتر بود یك كم منصف باش بخاطر خدا
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
۰
۰
خدا خیرت بده برادر حرق حساب جواب نداره در همه موارد ی كه گفتی واقعا همش حرف حق بود
hadi
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
۰
۰
با سلام. سخنان آقای مطهری مستدل، منطقی و قانونیست. اگه كسانی این حرفهارو قبول ندارن بهتره با دلیل منطقی جواب بگن. نه اینكه مثل روزنامه كیهان فقط بگن: سندهای فتنه گران موجود هست. مردم ما به این حرفهای كیهان، گروهك پایداری و .... گوش فرا نخواهند داد. آفرین به آقای مطهری

نیازمندی ها