روحانی در پیامی به دهمین کنگره جهانی زرتشتیان؛

هر جا گوهر دین پاس داشته شود، همه از آن بهره می برند

ییس جمهوری در پیام خود به کنگره جهانی زرتشتیان گفت: هر جا گوهر دین که در همه ادیان الهی یکی است، پاس داشته شود و هرجا مشترکات بین فرهنگی و میان تمدنی بازآفرینی شوند، همه از آن بهره می برند.
کد خبر: ۶۳۰۰۶۹
هر جا گوهر دین پاس داشته شود، همه از آن بهره می برند

به گزارش جام‌جم آنلاین از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز جمعه در پیامی به دهمین کنگره جهانی زرتشتیان افزود: ایران زادگاه زرتشت، پیام آور نیکی ها و خوبی ها و موطن نخست زرتشتیان بوده است و حضور مستمر دین زرتشت حتی در کنار اسلام در ایران، نقش تاثیرگذاری به پیروان این آیین الهی در گستره فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی داده است.

رییس جمهوری تاکید کرد: نشست هایی از این دست نه تنها برای پیروان زرتشت بزرگ که برای مسلمانان و ایرانیان مایه مباهات است؛ هر جا گوهر دین پاس داشته شود و هر جا مشترکات بین فرهنگی و میان تمدنی بازآفرینی شوند، همه از آن بهره می برند.

متن کامل پیام رییس جمهوری به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

به نام خداوند جان و خرد - کزین برتر اندیشه برنگذرد

برگزاری دهمین کنگره جهانی زرتشتیان را صمیمانه تبریک می گویم و برای تمامی شرکت کنندگان ارجمند و دست اندرکاران سختکوش آن آرزوی توفیق دارم. نشست هایی از این دست نه تنها برای پیروان زرتشت بزرگ که برای مسلمانان و ایرانیان مایه مباهات است؛ هر جا گوهر دین- که در همه ادیان الهی یکی است- پاس داشته شود و هر جا مشترکات بین فرهنگی و میان تمدنی بازآفرینی شوند، همه از آن بهره می برند.

قرآن کریم- کتاب ما مسلمانان اهل کتاب را دعوت می کند که «بیایید بر سر سخنی که میان ما و شما یکسان است بایستیم؛ اینکه جز خدای یکتا را نپرستیم و چیزی را با او شریک نگردانیم و بعضی از ما بعضی دیگر را به جای خدا به خدایی نگیرد.»

اهورا مزدا ، «خدای نیک سرشت آیین زرتشت» که سرور دانایی و سرچشمه همه خوبی ها است، انسان را به همین سخن فرا می خواند. «پندار نیک»، «گفتار نیک» و «کردار نیک»، آموزه بزرگی است که می تواند به اخلاق و اندیشه و رفتار انسانی سمت و سویی الهی بدهد.

نه تنها ما ایرانیان، بلکه جهانیان به خوبی می دانند که زرتشتیان با اعتقاد به داوری پایان جهان و پیروزی نیکی بر بدی و راستی بر دروغ از مظاهر اخلاق عملی اند و میان زندگی مادی و معنوی، اعتدال آرمانی را برگزیده اند. این فرمان آیین زرتشتی که بر تردید و آرزوی نادرست با خرد ، بر آز با خرسندی، بر خشم با آرامش ، بر رشک با نیکخواهی، بر نیاز با هشیاری، برستیز با آشتی و بر دروغگویی باید چیره شد، سختی مشترک و مستتر در همه ادیان الهی است که می تواند برای انسان و جهان، حیات برآمده از عقلانیت و اعتدال و اخلاق را بیافریند و گسترش دهد.

جهان امروز بیش از هر زمان نیازمند این سرچشمه های معنوی و اخلاقی و همزیستی میان پیروان ادیان است و باید از معرفت و تجربه بشر در راه تحقق این ضرورت به جد بهره برد. ایران زادگاه زرتشت پیام آور نیکی ها و خوبی ها و موطن نخست زرتشتیان بوده است و حضور مستمر دین زرتشت حتی در کنار اسلام در ایران، نقش تاثیرگذاری به پیروان این آیین الهی در گستره فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی داده است. باید این زیسته دیرین را امروز نیز بازآفرید و تقویت کرد و با همدلی و همراهی و همزیستی راه را بر اندیشه ها و تلاش های هدفمند اهریمنی که می خواهند جهان را به منازعه میان ادیان و مذاهب بکشانند، بست .تفرقه و نزاع و بر ساختن عصبیت ها و تعصبات نابجای دینی و مذهبی هر کجا که باشد، ساخته و پرداخته سیاست های شیطانی است و تردیدی نیست که در این میان امروز مسئولیت پیروان همه ادیان و مذاهب سنگین تر از پیش است.

برای همه زرتشتیان جهان از خداوند بزرگ توفیق مدام مسئلت دارم و به پارسیان هند که شهروندان خوشنام و ارجمند این سرزمین کهن می باشند به طور ویژه درود می فرستم. امیدوارم که با برگزاری کنگره آتی زرتشتیان در ایران موطن کهن آنان، میزبان مهربانی هاشان باشد. انشاء الله.

حسن روحانی

رییس جمهوری اسلامی ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها