یادداشت و خاطره‌ای از «محمد صالح علاء»

باستان‌شناسی «عشق و نفرت» در روابط ما ایرانی‌ها

در خبرها آمده بود که جمشید مشایخی (چهره ماندگار و پیشکسوت هنر ایران)، قرار است به همراه فتح الله‌زاده (مدیرعامل باشگاه استقلال تهران) سفری به آرژانتین و اسپانیا داشته باشند و در ملاقاتی حضوری از بازیکن سرشناس فوتبال جهان دلجویی کنند و بگویند این افرادی که در صفحه او دشنام داده‌اند ایرانی‌اصیل نبودند!
کد خبر: ۶۲۷۳۱۸

پس از قرعه کشی و مشخص شدن گروه‌های مسابقات جام جهانی برزیل و در همان روزهایی که موضوع برخی پیام‌های نامناسب در صفحه شخصی آقای لیونل مسی بازیکن تیم ملی فوتبال آرژانتین در یکی از شبکه‌های اجتماعی تیتر صفحه نخست برخی رسانه‌های مکتوب داخلی شد و حتی در یکی از پرمخاطب‌ترین برنامه‌های ورزشی صدا و سیما هم مطرح شد.

درست در همان روزها یکی از همکاران روزنامه نگار در صفحه شخصی اش در همان شبکه اجتماعی مطلبی با چنین مضمونی منتشر کرد که «تو رو خدا غصه نخورید، طرفدار متعصب فوتبال همه جا همینه، همین آقای مسی در استادیوم اختصاصی رئال مادرید خیلی بدتر از اینها رو از شهروندان کشورهای توسعه یافته از هر نظر شنیده!»

فارغ از این که چنین رفتاری تا چه اندازه در دیگر مردمان این کره خاکی شایع است، اصل رفتار ناپسند را باید همواره محکوم کرد و تذکر داد، اگرچه پیش از این نمونه های مشابهی در جهان مجازی رخ داده که هیچ کس به آنها نپرداخته و نه تنها مذمتش نکرده که گاه تشویق و هورا کشیدن هم در پی داشته است.

اما این که پیاز داغ و نمک این داستان را آن قدر زیاد کنیم که این آش شور شود و هر روز در صفحه ای و رسانه ای واویلا راه بیندازیم که فلان شد و بهمان و فرهنگ اصیل و غنی ما در جهان آسیب دید و حتی پای کمال الملک سینمای ایران را هم به میان بکشیم، دیگر از آن شگفتی هایی است که فقط باز هم از همین روحیه صفر و صدی ما بر می آید که گاه از این طرف و گاه از آن طرف پشت بام پرتاب می شویم.

تصمیم گیرندگانی که به شکل هیجانی تصمیم های خلق الساعه می گیرند فکر کرده اند که اگر به هر دلیلی امکان ملاقات با مسی فراهم نشود یا به طور طبیعی این فوتبالیست معروف جایگاه استاد مشایخی را نداند و نشناسد که او رضا خوشنویس هزار دستان ماست، چگونه آبروی یک هنرمند بزرگ را برده ایم؟!

دیروز در خبرها آمده بود که آقای جمشید مشایخی چهره ماندگار و پیشکسوت هنر ایران، قرار است به همراه آقای فتح الله زاده مدیرعامل باشگاه استقلال تهران سفری به آرژانتین و اسپانیا داشته باشند و در ملاقاتی حضوری از بازیکن سرشناس فوتبال جهان دلجویی کنند و بگویند که این افرادی که در صفحه او دشنام داده اند ایرانی اصیل نبودند!

از این عبارت عجیب و غریب « ایرانی اصیل» بودن که بگذریم آیا واقعا چنین سفری ضرورت دارد؟ آیا یک استاد پیشکسوت هنر ایران که شان و جایگاهی والا نزد مردم دارد و او را کمال الملک سینما می شناسیم باید خدمت یک فوتبالیست برود و از رفتاری که در سراسر جهان در قشری از جامعه شایع و معمول است عذرخواهی و دلجویی کند؟!

اصلا دوستان و تصمیم گیرندگانی که به شکل هیجانی تصمیم های خلق الساعه می گیرند فکر کرده اند که آیا آقای مسی تا چه اندازه برایش این مساله جدی بوده است؟ آیا هر شب ایشان نشسته و یک مترجم هم استخدام کرده و پیام های فارسی زبانان را می خواند و افسوس و دریغ می خورد و اشک می ریزد یا در دلش به ما دشنام می دهد؟

آیا فکر کرده اید اگر بروید و اصلا به هر دلیلی از مشغله و سفرهای پر تعداد فوتبالیست ها گرفته تا مسائل دیگر امکان ملاقات با مسی فراهم نشود یا به طور طبیعی این فوتبالیست معروف جایگاه استاد مشایخی را نداند و نشناسد که او رضا خوشنویس هزار دستان ماست، چگونه آبروی یک هنرمند بزرگ را برده ایم؟! ای کاش پیش از هر اقدام و تصمیمی قدری به ابعاد ماجرا از زوایای مختلف بیندیشیم و به قول نسل جوان و فوتبالی زود جو گیر نشویم.
>> سینا علی محمدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها