حتی منتقدان تلویزیون هم به این مساله اذعان دارند که این رسانه و بخصوص برنامه‌های خانوادگی آن، سهم قابل توجهی در رشد آگاهی، مهارت‌های اجتماعی، رفتارهای فردی و ارتباطی افراد جامعه داشته است و بخصوص این مساله در شهرهای دور از پایتخت و روستاهای کوچک و بزرگ که تلویزیون سهل‌الوصول‌ترین رسانه و ارزان‌ترین منبع اطلاعاتی محسوب می‌شود، این مساله نمود بیشتری دارد.
کد خبر: ۶۲۶۰۰۹
آموزش‌های حقوقی در تلویزیون

برنامه‌‌های تلویزیون و بخصوص برنامه‌های خانوادگی، اطلاعات بسیار مفیدی درباره نحوه ارتباط افراد با یکدیگر، راه‌های درست انتخاب همسر، مدیریت روابط خانوادگی، تربیت فرزندان، رفتار با نوجوانان، برخورد با سالمندان و معلولان، شیوه مدیریت اقتصادی خانواده و... در اختیار مخاطبان خود قرار داده و هزاران نکته ریز و درشت برای دستیابی به مهارت‌های اجتماعی را در اختیارشان گذاشته است . در واقع برنامه‌های خانوادگی توانسته در زمینه‌های فرهنگی، اقتصادی،اجتماعی و حتی سیاسی اطلاعات کاربردی در اختیار خانواده‌ها و بخصوص مادران و همسران به عنوان مدیران اصلی خانواده‌ها قرار دهد، اما همیشه جای یک آموزش مهم و تاثیرگذار در برنامه‌های این چنینی تلویزیون خالی است. آموزش مسائل حقوقی از جمله مواردی است که بندرت در برنامه‌های خانوادگی تلویزیون به آنها توجه می‌شود، در حالی که می‌تواند در رشد کیفیت زندگی افراد نقش فراوانی داشته باشد.

آموزش مسائل حقوقی ضرورتی انکار نشدنی، بسیار مهم و ارزشمند است که متاسفانه تقریبا در بیشتر برنامه‌های خانوادگی و عمومی تلویزیون به آن کمتر توجه می‌شود. خوشبختانه مدتی است برنامه به خانه برمی‌گردیم در شبکه تهران با دعوت از کارشناس حقوقی، مخاطبان را با حقوق شهروندی آشنا می‌کند و راهکارهایی ارائه می‌کند تا افراد بتوانند در موقعیت‌های مختلف در درجه اول حقوق خود را بشناسند و در مرحله بعد بتوانند آنها را محقق کند.

در کشور ما خانواده‌های کمی از نعمت وکیل خانوادگی بهره‌مند هستند و از آن مهم‌تر بسیاری از افراد جامعه با حقوق اجتماعی، شهروندی و شخصی خود آشنا نیستند و نمی‌دانند چه چیزهایی را از چه کسانی و چگونه مطالبه کنند؛ در حالی که حتی در دورافتاده‌ترین روستاها افراد با مسائل قانونی از جمله مساله ارث، سهام، دریافت خدمات و تسهیلات از نهادهای دولتی و خصوصی یا حتی مسائل قضایی روبه‌رو می‌شوند و باید بتوانند تصمیمات درست اتخاذ کنند. در چنین شرایطی لازم است شبکه‌های سراسری نیز به آموزش مسائل اولیه حقوقی و قضایی توجه داشته باشند و بیش از گذشته به این مقوله بپردازند.

رسانه‌ای مانند تلویزیون با بهره‌مندی از ارتباط گسترده و قدرت تاثیرگذاری بر مخاطب می‌تواند خلأهای موجود در زمینه آموزش مسائل حقوقی و قانونی را پوشش دهد و بستری فراهم کند که این مسائل از سوی کارشناسان زبده، مجرب و کارآزموده به ساده‌ترین زبان طرح شود به این ترتیب می‌توان امیدوار بود که بزودی در زمینه مسائل حقوقی نیز شاهد تغییرات قابل توجهی باشیم که درباره مهارت‌های زندگی از سوی تلویزیون ایجاد شده است.

آذر مهاجر / گروه رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها