معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه آنچه به معنای واقعی می تواند اقتصاد کشور را از درآمدهای نفت بی نیاز کند توجه به اقتصاد مبتنی بر دانایی یا اقتصاد دانش بنیان است، گفت: دانایی می تواند جایگزین نفت شود و بی تردید برای رسیدن به توسعه پایدار کشور باید از مسیر اقتصاد دانایی محور عبور کرد.
کد خبر: ۶۲۵۸۴۷
اقتصاد مبتنی بر دانش بنیان راه رهایی از وابستگی به نفت

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر ریاست جمهوری، دکتر اسحاق جهانگیری صبح امروز(شنبه) در مراسم افتتاحیه چهاردهمین نمایشگاه بزرگ دستاوردهای پژوهش و فناوری کشور که با شعار "پژوهش و فناوری کلید توسعه پایدار" در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران برگزار شد، با تبریک هفته ملی پژوهش به دانشمندان و محققین کشور اظهار امیدواری کرد دستاوردهای این نمایشگاه بتواند به توفیقات بیشتر دانشمندان و پژوهشگران کشور بیافزاید.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به برنامه ریزی همه کشورهای در حال توسعه جهت دستیابی به پیشرفت در چند دهه اخیر، خاطر نشان کرد: مسأله مهم این است که چگونه باید از یک اقتصاد وابسته به درآمدهای نفتی به سمت اقتصادی صنعتی که منجر به رفاه مردم و توسعه کشور باشد، پیش رویم.
جهانگیری ادامه داد: با اجرای برنامه های توسعه کشور در سالهای گذشته در بخشهای زیر بنایی گامهای بلندی برداشته شده و توفیقات خوبی نیز در این راستا بدست آمده است.
وی افزود: اما برای اینکه کشور را به سمت توسعه پایدار هدایت کنیم، گام های دیگری لازم است تا بتوانیم به سمت توسعه واقعی حرکت کنیم .
معاون اول رییس جمهور رمز اصلی برای رسیدن به توسعه پایدار را اتخاذ سیاستهای صحیح و عالمانه دانست و گفت: برای رسیدن به توسعه پایدار باید این سیاستهای عالمانه از ثبات کافی برخوردار باشند تا بتوان به نتایج دلخواه دست یافت.
جهانگیری با تاکید بر اینکه در جهان امروز پیشرفت بر مبنای علم استوار است و پژوهش و فناوری از مهمترین عناصر توسعه پایدار به شمار می آیند، تصریح کرد: باید به پژوهش و تولید علم و فناوری به عنوان اصلی ترین موضوع در توسعه پایدار نگاه کنیم و آن را مورد توجه قرار دهیم.
معاون اول رییس جمهور در ادامه با بیان اینکه ایران از برنامه سوم توسعه این جهت گیری را داشته که اتکاء اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی را کاهش دهد، افزود: همواره این سوال مطرح بوده که چه چیزی را قرار است در اقتصاد جایگزین نفت کنیم و امروز به این نتیجه رسیده ایم که دانایی و تولید محصولات دانش بنیان می تواند بجای نفت چرخ اقتصاد را به حرکت درآورد.
وی با بیان اینکه پژوهش ، تولید علم و فناوری مهمترین مولفه اقتصاد دانش بنیان است گفت: سرمایه گذاری در آموزش نیروی انسانی و توسعه پژوهش باید اصلی ترین سیاست کشور در اقتصاد دانش محور باشد.
جهانگیری از دانشگاهها به عنوان اصلی ترین پایگاه پژوهش و دانش یاد کرد و افزود: دولت اگر بخواهد اقتصاد دانش بنیان را مورد توجه قرار دهد باید به شناسایی و حمایت از نخبگان و دانشمندان کشور رو آورد و این امر را در اولویت کارها قرار دهد.
وی با اشاره به آمار وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری در خصوص مقالات علمی کشور خاطر نشان کرد: ایران در بخش تولید مقالات علمی از جایگاه مطلوبی در سطح منطقه برخوردار است اما در بخش پژوهش و تجاری سازی محصولات علمی باید گامهای بلندتری برداریم چرا که در این زمینه هنوز فاصله های زیادی با دیگر کشورها داریم.
جهانگیری افزود: اگر پژوهش تبدیل به اولویت واقعی شود و به قدر کافی مورد توجه قرار گیرد می تواند اقتصاد کشور را متحول کند .
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بخش پژوهش در کشور ما با چند چالش جدی روبروست اظهار داشت: یکی از این چالش ها که وزارت علوم و مراکز تحقیقاتی باید برای آن راهکار پیدا کنند، نحوه تامین مالی پژوهش هاست که تا کنون متکی به منابع دولتی بوده است و دولت نیز با شرایط فعلی دارای محدودیت هایی در بودجه می باشد.
جهانگیری ادامه داد: کشورهایی که توانسته اند در بخش پژوهش به پیشرفت و موفقیت دست یابند به دولت اتکا نداشته اند و بخش خصوصی آنها جای خود را در موضوع پژوهش و تحقیقات باز کرده است.
معاون اول رییس جمهور در خصوص علت اینکه بخش خصوصی ایران نسبت به پژوهش و تحقیقات احساس بی نیازی می کند گفت: چون بازار مصرفی ایران غیررقابتی بوده و تولیدکنندگان تصورشان این است که محصولات با هرکیفیتی مشتری خواهد داشت، از این رو آنطور که باید به تحقیق و پژوهش اهمیت نمی دهند.
جهانگیری اضافه کرد: البته امروز بخش خصوصی ایران نیز این پیام را دریافت کرده است که برای دستیابی به بازارهای رقابتی دنیا، راهی جز افزایش کیفیت و رعایت استاندارد در تولید محصولات نیست و این امر نیازمند سرمایه گذاری در بخش پژوهش و تحقیقات است.
جهانگیری تجاری سازی دستاوردهای تحقیقاتی را به عنوان چالش دیگر پژوهش دانست و گفت: لازم است به سازوکار تجاری سازی و زنجیره تولید بعنوان امری بسیار مهم توجه شود تا بتوانیم از ایده به تولید ثروت و محصول دست یابیم و با این شیوه است که اقتصاد کشور می تواند مبتنی بر دانایی حرکت کند.
معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه دولت تدبیر و امید در نخستین ماههای فعالیت خود چند سند مالی تصویب کرد که یکی اصلاح بودجه سال ۹۲ و دیگری بودجه سال ۹۳ بود خاطرنشان کرد: پیام همه این اسناد این بودکه کشور در شرایط دشوار رکود تورمی قرار دارد و دولت در صدد است تا از این شرایط عبور کند.
معاون اول رییس جمهور افزود: باید از تزریق منابع مالی غیرضروری به بازار جلوگیری کرد زیرا‌ طرحهای عمرانی کشور که هم اکنون نیمه کاره هستند به بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و این درحالی است که تا پایان سال ۹۲ حداکثر می توانیم ۱۰ هزار میلیارد تومان به این طرح ها اختصاص دهیم .
جهانگیری با بیان اینکه سال آینده نیز بودجه عمرانی کشور حداکثر می تواند ۳۷ هزار میلیارد تومان باشد تصریح کرد: با وجود این منابع محدود ، دولت مصمم است که به حمایت خود از شرکتهای دانش بنیان و روند توسعه علم و فناوری ادامه دهد .
جهانگیری اظهار امیدواری کرد در مراکزتحقیقاتی حرکت بزرگ علمی کشور آغاز شود و با حمایتی که دولت از این حرکت خواهد داشت بتوانیم به رشد اقتصادی کشور کمک کنیم .
گفتنی است معاون اول رییس جمهور در این مراسم با ادای احترام به یادمان شهیدان سنگر دانش، ‌چهاردهمین نمایشگاه بزرگ دستاوردهای پژوهش و فناوری کشور را افتتاح کرد و ضمن بازدید از غرفه های مختلف در جریان آخرین تحولات و دستاوردهای علمی وفناوری متخصصین و دانشمندان کشورمان قرار گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها