تصور کنید، از خانه یا محل کارتان گوشی تلفن را برمی‌دارید و کتاب مورد نیازتان را سفارش می‌دهید.نیم‌ساعت بعد هواپیمای بدون سرنشین کتاب را جلوی در منزل به شما تحویل می‌دهد. این تصور بیشتر آدم را یاد فیلم‌های علمی تخیلی می‌اندازد. ولی دیگر این تصور، فقط یک خیال یا یک فیلم نیست؛ ایده‌ای است که شرکت آمازون آن را کم‌کم به واقعیت نزدیک می‌کند.
کد خبر: ۶۲۳۵۲۲
توزیع کتاب با هواپیماهای بدون سرنشین

مدیرعامل شرکت آمازون اعلام کرده شرکت وی قصد دارد در آینده با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین بسته‌های سفارشی مشتریان را طی 30 دقیقه تحویل دهد.

پروژه بلندپروازانه این شرکت بزرگ خرده‌فروشی برای تحویل اجناس خریداری شده با هواپیماهای بدون سرنشین هنوز هم نیازمند آزمایش‌های امنیتی و تائید فدرال است، اما جف بزوس مدیرعامل شرکت آمازون برآورد کرده است که این پروژه چهار تا پنج سال آینده اجرایی می‌شود.

 یک ویدئو معرفی که روی وبسایت این شرکت قرار گرفته، نشان‌دهنده دستگاه‌های رباتیک کوچکی است که بسته‌های زردرنگ را از مراکز اجرایی آمازون تحویل می‌گیرند و آنها را به هوا می‌برند تا طی 30 دقیقه پس از خرید از سایت آمازون به مشتریان تحویل دهند.

به گفته مدیر عامل آمازون، سفارشات تا سقف دو کیلو و 300 گرم که 86 درصد اقلام این شرکت است به مشتریان تحویل داده می‌شود.

هواپیماهای کوچک بدون سرنشین موتورهایی الکتریکی دارند و می‌توانند شعاع 16 کیلومتری را از مراکز اجرایی آمازون طی کنند که این میزان بخش قابل توجهی از فضاهای شهری را در بر می‌گیرد.

این هواپیماها با استفاده از جی‌.پی.‌اس نشانی مشتریان را پیدا کرده و به طور خودکار بسته را به آنها تحویل می‌دهد.

به گفته مدیرعامل آمازون این روش دوستداران محیط زیست را هم متقاعد می‌کند و بهتر از کامیون و وسایل نقلیه دیگر است.

آمازون اعلام کرده به محض اعمال قوانین لازم، هواپیماهای بدون سرنشین وارد عملیات تجاری می‌شود.

هم‌اکنون سازمان فدرال هوایی آمریکا روی قوانین وسایل نقلیه پرواز بدون سرنشین کار می‌کند و به نظر می‌رسد این قوانین تا سال 2015 اجرایی شوند.

در حالی آمازون به عنوان یکی از مطرح‌ترین شرکت‌های جهان در عرضه آثار نوشتاری و دیجیتال چنین ایده‌ای را مطرح می‌کند که نشر کشور ما همچنان به شیوه سنتی عمل می‌کند.

تقریبا فروش آنلاین کتاب در کشور جایی ندارد و بسیاری از ناشران، مولفان و صاحبنظران از مکانیسم توزیع و پخش کتاب در کشور گله دارند.

سجاد روشنی - گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها