پرونده جام‌جم درباره بزرگداشت روز دانشجو

معمای دانشگاه سیاسی

رئیس جمهور گفت: درست است که دانشگاه خانه احزاب نیست، اما کارگاه سیاست است، سیاست نه به مفهوم رایج امروزش که تسابق و رقابت در به دست آوردن قدرت است، بلکه سیاست به همان مفهوم مرسوم فرهنگ اسلامی-ایرانی ما به معنای تدبیر و حکمت عملی بود؛ یعنی سیاست به مفهوم بهتر اداره کردن کشور.
کد خبر: ۶۲۳۱۲۸
دانشگاه خانه احزاب نیست کارگاه سیاست است

وی که درمراسم روز دانشجو در دانشگاه شهید بهشتی سخن می‌گفت افزو: دولت به همه وعده‌هایی که به مردم داده پایبند است، اما برای دستیابی به اهدافمان نیاز به ایجاد اجماع داخلی داریم.

به گزارش واحد مرکزی خبر،دکتر حسن روحانی که به مناسبت 16 آذر روز دانشجو به دانشگاه شهید بهشتی رفته بود در پاسخ به شعار«انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست» دانشجویان افزود: شعار ما این است سانتریفیوژ باید بچرخد اما زندگی مردم و اقتصاد هم باید بچرخد. دولت بر این وعده‌ای که به مردم داده تا آخر ایستاده است.

روحانی افزود: نه تنها انرژی هسته‌‌ای بلکه فناوری هسته‌ای و حتی غنی سازی حق مسلم ماست، اما در کنارش پیشرفت و توسعه هم حق مسلم ماست.

رئیس جمهور ادامه داد: بهبود معیشت و رفاه مردم هم حق مسلم ماست؛ شکستن و ویران کردن ساختمان منحوس تحریم ظالمانه هم حق مسلم ماست.

روحانی گفت: دولت به همه وعده هایی که به مردم داده پایبند است، اما ما برای دستیابی به اهدافمان نیاز به ایجاد اجماع داخلی داریم.

وی افزود: ما به اجماع و همدلی نیاز داریم، به اینکه افکارمان را برای دستیابی به آرمان های بلندمان نزدیک و نزدیک‌تر کنیم نیاز داریم؛ باید آستانه تحمل برای تحمل همدیگر را بالا ببریم.

رئیس جمهور گفت: اگر نتوانیم یک مسئله داخلی خودمان را با آرامش و عقلانیت در چارچوب قانون با ایجاد اجماع داخلی حل کنیم چطور می‌توانیم مسائل و معضلات پیچیده منطقه‌ای را حل کنیم.

روحانی افزود: نیاز داریم در بسیاری از مسائل به بردباری، صبر، تحمل و دقت؛ مقداری باید از فضای احساسی فاصله بگیریم، با عقلانیت و اعتدال مسائل قابل حل و فصل است.

ملت ایران همواره ایستادگی و مقاومت خود رانشان داده است

رئیس جمهور گفت: روز ۱۶ آذر، روز دانشجو است، یادآور حادثه ۶۰ سال پیش در دانشگاه تهران ، فداکاری و ایثار این قشر پیشتاز در برابر استبداد و استعمار، ۱۶ آذر ، روز آزادی است، روز استقلال است و روز حاکمیت ملی است .

روحانی افزود‌ : بسیار خرسندم که در سال تحصیلی جدید بار دیگر موفق شدم در جمع دانشجویان، استادان و فرهیختگان حضور داشته باشم .

وی گفت‌: از 60 سال پیش و بعد از حماسه و قهرمانی دانشجویان در 16 آذر 1332 تا امروز حرکت های بسیار عظیم و بزرگ و سرنوشت سازی به دست دانشجویان و استادان تحقق یافته است .

رئیس جمهور افزود: اصولا از انقلاب مشروطه تا امروز همواره مردم ایران و بویژه نسل جوان و دانشجویان در برابر مسئله مهم حاکمیت ملی،استقلال و مبارزه با استعمار و استبداد، این ملت ایستادگی و مقاومت خود را نشان داده است.

روحانی گفت :15 خرداد 1342 و همه حوادث دانشگاهی بعد از 15 خرداد در دانشگاه های مختلف ، من از سال های 47 ، 48 تا 52 که در دانشگاه تهران بودم شاهد این جنبش در تمام دانشگاه های ایران بویژه تهران بودم و اشکالی ندارد که بگویم دانشگاه تهران آن زمان پیشتاز بود.

رئیس جمهور در ادامه گفت:امروز همه دانشگاه‌ها در صف مقدم کنار یکدیگر دربرابر استعمار و استبداد و در برابر هر گونه مداخله خارجی با قدرت ایستاده‌اند.

روحانی افزود: عزت‌خواهی که شعار شماست به حق و عدالت خواهی و آزادی طلبی و استقلال خواهی، آرمان بلند این ملت و جوانان غیور این سرزمین است.

وی گفت: همه تلاش دولت تدبیر و امید این است که از فضای دانشگاه استفاده بهتری به نفع این کشور و این ملت و این مرز و بوم و ملت‌های منطقه و جهان اسلام و همه مستضعفین بشود و این آرزوی این دولت است.

رئیس جمهور افزود: دانشگاه علاوه بر اینکه پرچمدار علم و دانش است که در سخنان امروزم بر این نکته تاکید بیشتری خواهم کرد، پرچمدار آزادی و نقادی خردمندانه در این سرزمین است.

روحانی گفت: درست است که دانشگاه خانه احزاب نیست، اما کارگاه سیاست است، سیاست نه به مفهوم رایج امروزش که تسابق و رقابت در به دست آوردن قدرت است، بلکه سیاست به همان مفهوم مرسوم فرهنگ اسلامی-ایرانی ما به معنای تدبیر منزل و حکمت عملی بود؛ یعنی سیاست به مفهوم بهتر اداره کردن کشور.

وی با تأکید بر این که دانشجویان ما دیدبان علم و سیاست‌ هستند،افزود:هر کجا که دانشجو ببیند حرکتی در این کشور اعم از دولت یا هر نهاد دیگری از مسیر عقلانیت و خرد ورزی و منافع ملی فاصله می گیرد صدای رسایش برای جلو گیری از انحراف بلند خواهد بود.

رئیس جمهور گفت:حق مسلم دانشجویان عزیز ماست که از دولت نقد، آن هم نقدی دلسوزانه کنند و راه بهتر را به دولتمردان معرفی کنند علاوه بر آن دانشجو و دانشگاه باید نقاد جامعه و فرهنگ جامعه نیز باشد.

وی افزود:ما باید با راه و روش ریا و نفاق ، دروغ و اتهام با راه و روش افراط و افراط گری نقادانه برخورد کنیم و همه را به مسیر عقلانیت،اعتدال، توسعه، پیشرفت،عدالت و آزادی دعوت کنیم .

روحانی گفت: ملت ایران ، نسل جوان ما و پیشتازان آن یعنی دانشجویان همواره به دنبال آرمان خواهی و تحقق آرمان های بلند بوده و هست که در راس آنها حاکمیت ملی استقلال ، آزادی ، پیشرفت ، توسعه ، همچنین حراست و حفاظت از هویت ایرانی اسلامی این سرزمین است.

رئیس جمهور گفت: باید با منطق و استدلال و با تکیه بر آرمانهای خود و حقوق مسلم ملت ایران در برابر دیگران که می خواهند دروازه ها را به روی ما ببندند ، دروازه ها را بگشائیم.

روحانی افزود: ما باید در پی همه آرمان های خود سختکوش باشیم اما میان آرمان و واقعیت همان طور که مقام معظم رهبری بر آن تاکید کردند توازن برقرار کنیم و واقعیت ها را ببینیم و بشناسیم.

وی اضافه کرد: ما در دنیای بسیار پرچالشی زندگی می کنیم بنابراین باید امکانات و توانمندی خود را به خوبی بشناسیم، جهان و منطقه را و نیز نظم حاکم بر جهان را به خوبی بشناسیم زیرا می‌خواهیم با جهان در تعامل سازنده و مثبت باشیم.

رئیس جمهور گفت:درست است که باید نگاه اصلی ما به درون باشد و قدرت اصلی ما از داخل جامعه این سرزمین و ایران عزیز ماست اما باید بدانیم انقلاب اسلامی، ملت ایران و تأثیرگذاری ملت بزرگ این سرزمین در منطقه و جهان و همچنین رسالت بلند فرهنگی و علمی که بر دوش داریم به ما می گوید نمی توانیم دروازه های کشور را ببندیم.

روحانی افزود: در دنیای امروز قدرت ملی بدون رابطه با جهان و همچنین توسعه و پیشرفت داخلی بدون تعامل اقتصادی با جهان نه تنها بسیار بسیار دشوار است که حتی گاهی ناممکن است.

رئیس جمهور گفت: در دنیای امروز نمی توانیم اقتصادی داشته باشیم که با دنیای بیرون در ارتباط نباشد.

نقش ایران در جلوگیری از بروز جنگ جدید در منظقه مؤثر بود

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه نقش جمهوری اسلامی در جلوگیری از بروز جنگ جدید در منظقه و سوریه بسیار مؤثر بود، گفت: نقش ایران ، روسیه و نقش بسیاری از کشورهای منطقه مانند عراق، لبنان و دیگران برای جلوگیری از جنگی خانمانسوز بسیار تاثیرگذار بود.

وی افزود: نمی خواهم جمله ای بگویم که عده ای آن را تعبیر به خودشیفتگی کنند اما بدانید در دنیای امروز ، حتی کشورهای بزرگ برای حل مسائل منطقه ناچارند در معادلات منطقه ای، قدرت ملت بزرگ ایران را مدنظر قرار دهند.

رئیس جمهور گفت: دولت تدبیر و امید در بیش از صد روز فعالیتش، حداقل یکی از گره های اصلی را که مربوط به 10 سال گذشته در روابط خارجی بود باز کرد.

روحانی با اشاره به توافق اولیه میان ایران و 1+5 افزود: شما دیدید که در این تفاهم، چه کشورهایی عصبانی و ناراحت شدند و به صهیونیسم چه ضربه ای وارد شد بنا بر این، دولت با رهنمودها و حمایت مقام معظم رهبری و با حمایت قاطع ملت ایران، نخستین قدم مؤثر را در ارتباط و تعامل سازنده با جهان به نفع ملت و کشور بر داشت.

رئیس جمهور گفت: می بینید که کشورهای منطقه که دوست یا متحد ما هستند تا چه حد از این توافق ابراز خوشحالی می کنند و برخی کشورها که متأسفانه منافع بلند مدت خود را نمی بینند در کنار رژیم صهیونیستی تا چه حد عصبانی هستند.

روحانی افزود: بنا بر این ما می بینیم که ملت و دانشگاه ما، آرمان ها را هرگز از یاد نبرده است و حاکمیت ملی، استقلال، هویت ایرانی اسلامی، پیشرفت و توسعه و عدالت خواهی به عنوان آرمان های بلند ماست که باید آن را پیگیری کنیم.

وی تأکید کرد: برای دستیابی به این آرمان ها ، باید اصول و روش های اساسی را مد نظر قرار دهیم و اگر در تاکتیک و روش اختلاف داریم در مسائل کلان باید به اجماع برسیم.

افزایش بیست برابری اعتبار صندوق نوآوری و شکوفایی

رئیس جمهور از افزایش بیست برابری اعتبار صندوق نوآوری و شکوفایی خبر داد و افزود اعتباری که تا امروز برای این صندوق اختصاص یافته بود 25 میلیارد تومان بود که در مصوبه اخیر دولت این رقم را به بیست برابر افزایش دادیم.

رئیس جمهور گفت : این صندوق سال آینده 500 میلیارد تومان بودجه خواهد داشت و به شرکتهای دانش بنیان تسهیلات لازم را خواهد داد و از ماه‌های آینده حرکت جدیدی آغاز خواهد شد.

روحانی با اشاره به درآمد 70 میلیارد دلاری کشور از نفت که با دیگر درآمدها 100میلیارد دلار می‌شود گفت: این در حالی بود که 4 شرکت دانش بنیان گوگل ،مایکروسافت، اپل و فیس بوک درآمدی معادل 266 میلیارد دلار داشتند بنابراین ما نیز می توانیم و شما دانشجویان می توانید اقتصاد دانش بنیان را توسعه دهید.

وی اضافه کرد: برای اینکه شرکت های دانش بنیان فعال شود در سالهای گذشته قوانین و مقررات خوبی وضع شده بود اما دعوای وزارت علوم ، تحقیقات و فن آوری و معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور موجب شده بود که هیچ یک از این مقررات اجرا نشود و دعوا تا جایی بود که این دو از یک دیگر شکایت می کردند .

رئیس جمهور با اشاره به اینکه تعداد مقالات علمی ما خوب است گفت : آیا این کافی است و یا باید اینها را  در مسیر فناوری و تجاری سازی بیاوریم و آثار مقالات را به زندگی مردم بیاوریم که البته این کار دانشگاه است و نهادهای دیگرباید در کنار نهاد دانشگاه کمک کنند و این کار را انجام خواهند داد .

روحانی افزود : قرار بود صندوق نوآوری و شکوفایی تأسیس شود و به شرکت های دانش بنیان تسهیلات لازم را بدهد تا فعال شود زیرا این شرکت‌ها باید اقتصاد آینده ما را بسازند، ارزآوری درست کند و اگر امورات آنها را سامان دهیم و کمک کنیم ، ارزآوری این شرکت ها از نفت و گاز بیشتر خواهد بود.

رئیس جمهور گفت: با وجود قانون و بودجه ظاهراً کلید این صندوق نبود که آن را باز کند اما امروز همفکری و هماهنگی میان وزرای علوم،تحقیقات و فنآوری و بهداشت،درمان و آموزش پزشکی از یک طرف و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از طرف دیگر، کلیدی بود که قفل این صندوق را باز کرد.

بسیج به معنای فکر بسیجی و فداکردن منافع شخصی است

رئیس جمهور در ادامه با تجلیل از پیشتازان حرکت دانشجویی گفت: ما باید پیرو راه آن عزیزان باشیم.

روحانی افزود: آنهایی که فضای جنبش دانشجویی و حرکت سیاسی دانشگاه را هدایت کردند شخصیت‌های چون آیت الله طالقانی، آیت الله مطهری، آیت الله بهشتی، مهندس بازرگان، دکتر علی شریعتی، دکتر مصطفی چمران و از این قبیل سرداران و عزیزان بودند.

وی گفت: این‌ها پیشتازان حرکت دانشجویی و دانشگاه هستند؛ یادمان باشد آن زمان آنهایی که حرکت دانشجویی را برعهده داشتند، نه ریالی دریافت می کردند و نه از دولت و حکومت دستور می گرفتند.

رئیس جمهور ادامه داد: ما باید پیرو راه آن عزیزان باشیم، البته همه آن بزرگان و سردارانی که شما نام می بردید از شهید همت، باکری، خرازی، بابایی، ستاری، شهید صیاد شیرازی و همه بسیجیان قهرمان الگوهای بزرگ ما هستند.

وی افزود: بسیج منحصر در بسیج دانشجویی نیست، اگر بسیج به معنای فکر بسیجی و به معنای فداکردن منافع شخصی و گروهی برای منافع ملی و دینی و اسلامی است ما 75 میلیون بسیجی در این کشور داریم.

روحانی گفت: ما باید برای آینده کشورمان عقلانی و در چهارچوب علم و دانش حرکت کنیم، مخصوصا شما دانشگاهیان عزیز که دیده بان علم و عقلانیت هستید باید قدرت ملی خود را بالا ببریم و بدانید بدون قدرت علمی و اقتصادی، قدرت ملی بالا نخواهد رفت.

وی افزود: شما امروز می بینید که یک کشوری در آمریکای لاتین مثل برزیل با یک برنامه ریزی چند ساله در سال گذشته تولید ناخالص داخلی اش حتی از روسیه نیز بالاتر رفته است.

رئیس جمهور گفت: در برزیل تولید ناخالص داخلی دو هزار و 253 میلیارد دلار است اما تولید ناخالص داخلی روسیه در سال گذشته دو هزار و 30 میلیارد دلار است.

وی افزود: البته ما هنوز با عدد هزار فاصله داریم، اما می بینید ما هم می توانیم با حول و قوه الهی و با کمک شما دانشگاهیان و با توسعه علم و فناوری این کار را کنیم.

دولت نقد و همه اقدامات دانشگاه و تشکل های دانشجویی را می پذیرد

رئیس جمهور در پایان گفت: دولت ، سیاست ورزی ، نقد و همه اقدامات دانشگاه و تشکل های دانشجویی را می پذیرد.

روحانی افزود: امروز 16 آذر متاسفانه مواجه شد با روزی که کار زیادی داریم و باید در دولت رقم بودجه را نهایی و فردا صبح آن را تقدیم مجلس کنیم وگرنه دلم می خواست فرصت بیشتری بود تا بیشتر سخنان ، انتقادات و نکات شما را می شنیدم.

وی گفت:‌ البته پس از سخنرانی ، چند دقیقه ای برای این کار اختصاص دادیم اما زمان کمی است و می خواستم فرصت بازتری باشد. قول می دهم ، ان شاء الله امیدواریم تا پایان سال تحصیلی، سومین بار در جمع دانشجویان حاضر شوم تا بتوانیم با فرصت بازتری از دیدگاه دانشجویان و استادان استفاده کنیم.

رئیس جمهور همچنین از استادان و دانشجویان خواست محصول دانشگاه را به جامعه و تولید پیوند بزنند و کاری کنند که تولید علم در کنار خلاقیت ، ابداع و فناوری به بخش های مختلف تولید ، صنعت و خدمات گره بخورد تا بتوان محصول دانشگاه را در جامعه لمس کرد.

روحانی افزود: اگر این فضا فراهم شود نه فقط مغزها از کشور خارج نخواهند شد بلکه کسانی هم که رفته اند بازخواهند گشت.

رئیس جمهور با تبریک روز حماسی و تاریخی 16 آذر به دانشگاهیان ، استادان و بزرگان افزود: این روز بزرگ را پاس می داریم و به مقام سه شهیدی که در این روز جانشان را برای استقلال وطن و مبارزه با استبداد فدا کردند احترام می گذاریم.

روحانی در پایان سخنانش به مقام شامخ دانشجویانی که در 60 سال گذشته به ویژه دوران مبارزات انقلاب و هشت سال دفاع مقدس جانشان را فدا کردند ادای احترام کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
۰
۰
به نام خدا .من فكرمی كنم سخنان امروز آقای دكتر حسن روحانی جدا از یك سخنرانی مرسوم در ریاست جمهوری از لحاظ معنی وسخنوری یك شخصیت علمی و دانشمند میباشد و لذت بردم و صفحه را تایپ و نگهداری می كنم .
تتتت
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
۰
۰
یادش بخیر خاتمی هم 8 سال همین حرفها را زد

نیازمندی ها