معاون امور بین الملل وزیر امور خارجه:

مذاکرات هسته ای تنها یک برنده نخواهد داشت

معاون امور بین الملل وزیر امور خارجه و عضو گروه مذاکره کننده هسته ای ایران گفت:مذاکرات هسته ای تنها یک برنده ندارد و دو طرف از توافق حاصل شده سود خواهند برد.
کد خبر: ۶۲۲۷۳۴
مذاکرات هسته ای تنها یک برنده نخواهد داشت

سید عباس عراقچی که به منظور شرکت در هجدهمین کنفرانس بین المللی کشورهای عضو سازمان منع سلاح های شیمیایی به لاهه سفر کرده است، در مصاحبه با روزنامه هلندی «تراو» به سوالات خبرنگار هلندی درخصوص مذاکرات هسته ای، تحریم ها و توافق ژنو پاسخ داد.

روزنامه هلندی «تراو» با معرفی عراقچی به عنوان یکی از اعضای گروه مذاکره کننده هسته ای ایران که ماه های شلوغی را پشت سر گذاشته، نوشت:این دیپلمات ایرانی می گوید: با توافق ژنو اکنون شانس منحصربفردی وجود دارد اما زمان محدود است.

این روزنامه در ادامه می نویسد:در دو هفته گذشته پس از سال ها روابط سرد، ایران و کشور های غربی به توافقی موقت رسیدند.ایران در مقابل کاهش تحریم ها اعلام کرده برخی اقدامات اعتمادساز را انجام خواهد داد و این توافق موقت باید پایه ای برای همکاری و اعتماد بیشتر و یک توافق نهایی باشد. هنگامی که مردم ایران در ژوئن (خرداد) سال جاری حسن روحانی را به عنوان رئیس جمهوری جدید انتخاب کردند، شانس منحصربفردی به وجود آمد و از این طریق، یک پویایی جدید در ایران ایجاد شد و همچنین دریچه ای جدید در روابط با غرب باز شده است.

عراقچی در پاسخ به سوال خبرنگار این روزنامه مبنی بر اینکه وقتی روحانی به عنوان رئیس جمهوری ایران انتخاب شد، پیام این انتخاب چه بود؟گفت: پیام ملت ایران این بود که آنان خواهان حل مشکلات هستند اما خواسته آنان حل مشکلات از راهی با احترام و راهی بود که هم ایران و هم کشور های غربی قادر به استفاده از آن باشند.

معاون وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد:ما کوشیدیم تا راه حلی پیدا کنیم که در آن برای همه موضوع مثبتی بوده و نگرانیهای ایران و کشور های غربی در این مسیر ابراز مد نظر قرار گرفته باشد.

عراقچی افزود: گروه 1+5 می ترسد که ما سلاح هسته ای بسازیم پس اگر تضمین کافی باشد که ایران نمی خواهد سلاح هسته ای بسازد،آن طرف می تواند بگوید که پیروز شده است و ما هم خواهان تولید انرژی هسته ای برای اهداف صلح آمیز هستیم.

مذاکره کننده هسته ای ایران اظهار کرد: اما احساس می کنیم با وجود اینکه ما عضو معاهده عدم اشاعه سلاح های هسته ای هستیم، برخی کشور ها می خواهند این حق را نادیده بگیرند.

وی افزود: اگر این حق به رسمیت شناخته شود، ما نیز پیروز شده ایم و این مهمترین موضوع این توافقنامه موقت است در نتیجه طرفهای مذاکرات متوجه شده اند که تنها یک پیروز وجود ندارد.

خبرنگار روزنامه هلندی در ادامه مدعی شد که همه این گونه به این موضوع نگاه نمی کنند و نخست وزیر رژیم صهیونیستی و برخی جمهوریخواهان آمریکا معتقدند که در توافق هسته ای تنها یک پیروز می تواند وجود داشته باشد.آنان می گویند ایران در مقابل کاهش تحریم ها، ساخت سلاح هسته ای را تا شش ماه به تأخیر انداخته است. آنان می گویند نمی توان به ایران اعتماد کرد، پاسخ شما چیست؟ عراقچی در پاسخ به سخنان وی گفت: این بی اعتمادی در ایران نیز وجود دارد.

معاون وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به این سوال که ملت ایران از کاهش تحریم ها چه خواهد دید؟، اظهار کرد:می توانیم به ملت بگوییم که موضوع مثبت کاهش تحریم ها چیست. طرفین باید اقدامات لازم را انجام دهند، در غیر این صورت نمی توانیم گام بعدی را برداریم. به این دلیل، باید ایران و کشور های خارجی در ماه های آینده با دقت زیادی عمل کنند.

عراقچی در ادامه این گفت و گو در پاسخ به این سوال که بعد از توافق ژنو اکنون چه اتفاقی رخ خواهد داد؟، گفت: در ماههای آینده باید اقداماتی را که درباره آن به توافق رسیده ایم، انجام دهیم.

معاون وزیر خارجه با بیان اینکه این اقدامات سخت نیستند، افزود:هدف این اقدامات، تغییر فضا است و این اقدامات باید راه را برای همکاری بیشتر باز کنند.

عراقچی تاکید کرد: بسیار مهم است که ما در ژنو نه تنها درباره گام نخست صحبت کردیم، بلکه درباره عناصر گام آخر نیز گفت و گو کردیم و در توافقنامه نوشته شده که ایران حق داشتن یک برنامه غنی سازی برای اهداف صلح آمیز را دارد، این برای ما خط قرمز است و ما باید اکنون درباره ابعاد آن به توافق برسیم.

خبرنگار هلندی در ادامه از عراقچی پرسید آیا احتمال ندارد که توافق درخصوص ابعاد این موضوع بسیار پیچیده شود؟، عراقچی در پاسخ گفت: البته کار سختی خواهد بود، اما ناممکن نیست.

وی افزود:ما بر اساس نیازمان به انرژی، اورانیوم غنی می کنیم و نیت ما به هیچ وجه ساخت سلاح هسته ای نیست. اکنون مهم است که ما نیاز خود را تعریف کنیم. ما با کشور هایی که در مذاکرات شرکت دارند، در این خصوص توافق خواهیم کرد و به همین خاطر من مشکلی درخصوص رسیدن به توافق درباره این موضوع نمی بینم.

عراقچی درپاسخ به این سوال که اگر این مذاکرات موفقیت آمیز نباشد، چه می شود و یک سال آینده موضوع به چه شکلی خواهد بود؟،گفت: من می خواهم خوشبین باشم. اگر خیلی سریع همه چیز خراب شود، برای ما مشکلی به وجود نخواهد آمد زیرا برنامه هسته ای ما همچنان وجود دارد.

مذاکره کننده هسته ای ایران تاکید کرد:اگر ببینیم کشور های غربی به توافق عمل نمی کنند، ما از همان جایی که توافق کردیم، پیش خواهیم رفت. این حق را کشور های غربی نیز دارند و آنان هم اگر ببینند که ما به توافق عمل نمی کنیم، می توانند تحریم ها را دوباره فعال کنند.به این دلیل،مهم است که هم ایران و هم کشور های غربی به توافقنامه عمل کنند.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها