سخنگوی دولت گفت: براساس مصوبه هیئت‌وزیران، مصطفی سالاری استاندار بوشهر و مرتضی روزبه استاندار قزوین شدند.
کد خبر: ۶۲۲۳۷۳
آقای احمدی‌نژاد به مرکز آمار مراجعه کند

«محمدباقر نوبخت» سخنگوی دولت امروز در حاشیه جلسه هیئت‌وزیران، در جمع خبرنگاران با اشاره مشغول بودن هیئت‌دولت به 2 موضوع مهم، اولین موضوع را انتخاب استانداران بوشهر و قزوین  اعلام کرد و گفت: براساس مصوبه هیئت‌وزیران مصطفی سالاری استاندار بوشهر و مرتضی روزبه استاندار قزوین شدند و ان‌شا الله این دو استاندار بتوانند در کارشان در این 2 استان به مردم شریف خدمت کنند.

وی موضوع دیگر مورد بررسی در جلسه این هفته هیئت‌دولت را آخرین هماهنگی‌ها برای لایحه بودجه سال 1393 اعلام کرد و افزود: باید با افتخار عرض کنم که همکاران ما در حوزه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و همه کارکنان در سراسر کشور و در دستگاه های اجرایی در همکاری فشرده و هماهنگ، لایحه بودجه  سال 93 را قبل از انقضای مهلت قانونی که 15 آذر است به فرجام رساندند.

سخنگوی دولت اضافه کرد : لایحه بودجه که تبصره‌های آن در خلال هفته به انجام رسیده بود، یکشنبه هفته آینده با هماهنگی‌های به عمل آمده تقدیم مجلس می شود.

نوبخت با بیان اینکه رئیس‌جمهور یکشنبه آینده علاوه بر تقدیم لایحه بودجه 93، دو گزارش نیز به مجلس ارائه خواهد کرد، اظهار داشت: رئیس جمهور در نطقی از مشخصات‌، امتیازات و ویژگی‌های لایحه بودجه 93 با نمایندگان مجلس سخن خواهد گفت. وی همچنین عملکرد قانون برنامه پنجم در سال 91 و و نیز چگونگی اجرای احکام و ارقام قانون برنامه پنجم در سال 90 را هم تقدیم مجلس می کند.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور ادامه داد: لایحه بودجه در معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور و با استفاده از همه ظرفیتی که در سراسر کشور و در صحنه‌های اجرایی حضور داشتند، در یک همکاری فشرده و هماهنگ، لایحه بودجه سال 1393 را قبل از انقضای مهلت قانونی که 15 آذر است، آماده کرد اما به جهت تعطیلی روز 15 آذر، لایحه روز 17 آذر به مجلس ارائه می‌شود.

نوبخت در خصوص دغدغه مجلس درباره به کارگیری افراد بازنشسته در دولت، اظهار داشت: بنده شب گذشته به طور کامل در این باره صحبت کردم، البته در خصوص طرح مجلس این را بگویم که مربوط به وزرا نبوده و بیشتر شامل حال معاونان وزرا و استانداران بوده است.

وی افزود: دولت قطعاً به نظر مجلس و طراحان این طرح اعتقاد دارد و فکر می‌کنیم سخن درست بوده است و ما قطعاً‌ این‌کار را خواهیم کرد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت تصمیم ندارد در سطح وسیعی از بازنشستگان استفاده کند و ما در سطح محدود در حد معاونان وزرا و استانداران از بازنشستگان استفاده کرده‌ایم، گفت: ما دغدغه مجلس را مورد توجه قرار می‌دهیم و فقط خیلی محدود و با توجه به قوانین و مقررات قانونی از بازنشستگان استفاده خواهیم کرد.

نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آقای احمدی‌نژاد دیروز طی نامه‌ای آقای روحانی را دعوت به مناظره کرده است و واکنش رئیس‌جمهور به این نامه چیست؟ گفت: به نظر من اینکه رسانه‌ها این نامه را منعکس کرده‌اند کار درستی بود و همگان از این نگاه و نظر جناب آقای احمدی‌نژاد مطلع شدند چرا که وی به آمار و ارقام و نادرست بودن آنها اشاره کرد و من تاکید می‌کنم رئیس‌جمهور در گزارش 100 روزه به مردم به آمار دقیقی اسناد کرده‌ که آن را مراجع رسمی از جمله مرکز آمار ایران بیان کرده بود.

وی خاطرنشان کرد: البته ما روز گذشته باخبر شدیم که رئیس مرکز آمار ایران در جهت دفاع از ارقام اعلام شده توسط رئیس‌جمهور مصاحبه‌ای داشته‌اند و این در حالی است که رئیس مرکز آمار ایران همان مدیری است که در دولت قبلی فعال بوده است. ما هیچ کدام از معاونان این مرکز را تغییر نداده‌ایم و این آمار از طریق مدیران فعلی  مرکز آمار ایران که از گذشته بودند اعلام می‌شود.

سخنگوی دولت افزود: هیچ اشکالی ندارد که آقای احمدی‌نژاد نسبت به این آمارها تردید دارد و می‌تواند به همان مرکز که این آمار را تولید کرده و از همکاران سابق خودشان نیز هست مراجعه کند و آمار و مستندات مورد نیاز خود را دریافت کند، البته آقای احمدی‌نژاد در هشت سال گذشته فرصت داشته که آمار و ارقام مختلف خود را بیان کند و شاید آن زمان هم برای محققین شبهه داشت و حتی در روز آخر که آخرین سخنرانی‌‌اش بود به آمار و ارقامی اشاره شد که قابل تامل بود.

نوبخت تصریح کرد: به نظر می‌رسد آقای احمدی‌نژاد در این ایام فرصت بیشتری دارد و می‌تواند مطالعات بیشتری نیز داشته باشد.

وی افزود: آقای روحانی در گزارش 100 روزه خود غیر از مستندات آماری به واقعیت‌های اقتصادی اشاره کرد و معتقدیم ارزیابی عمومی نسبت به آن روزها دشوار نیست و جامعه ما از آقای روحانی انتظار داشت وضعیت موجود را بگوید و وضعیت کشور در آینده چگونه خواهد بود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه آمار و ارقام بیشتری در اختیار رئیس‌جمهور است اما فکر می‌کنم بیان کردن آنها ضرورت ندارد،‌ افزود: ما وقت این کارها را نداریم و همه دوستانمان به صورت تمام وقت و شبانه‌روزی تلاش می‌کنند تا مشکلات را حل کنند، اما ممکن است عده‌ای در بیرون فرصت بیشتری داشته باشند و همه مراجع رسمی ما این امکان را برای شهروندان عادی و همچنین شهروندانی که دیروز مدیر اجرایی کشور بودند پاسخی به سوالاتشان بدهند.

نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از کارشناسان انتقاداتی را نسبت به گزارش 100 روزه رئیس‌جمهور دارند و اینکه چرا در این گزارش به آزادی‌های مدنی و آزادی برخی زندانیان اشاره نشد؟ گفت: این گزارش اول رئیس‌جمهور نبود و یک یا دو ماه قبل هم از طریق رسانه‌های عمومی به ویژه رسانه ملی با مردم صحبت شده بود.

وی خاطرنشان کرد: گزارش 100 روزه رئیس‌جمهور آخرین گزارش نخواهد بود و رئیس‌جمهور در آینده نیز با  مردم صحبت خواهد کرد. به هر حال ممکن است در یک گزارش به مباحث اقتصادی اشاره و در گزارش دیگری به مباحث اجتماعی و فرهنگی اشاره شود. قطعاً رئیس‌جمهور در گزارشات بعدی به موارد دیگری که مورد خاص افکارعمومی باشد توجه خواهد کرد.

سخنگوی دولت در خصوص آمارهای متفاوت مرکز آمار ایران در خصوص نرخ بیکاری در دولت گذشته و دولت فعلی، تصریح کرد: آمارهایی که از سوی مرکز آمار ایران اعلام می‌شود فقط تعدادی از شاخص‌های کلان اقتصادی است اما  کار تحلیل‌گران بازار مربوط به مستمرات می‌شود و ممکن است به واقعیت‌های دیگر نیز اشاره کنم.

نوبخت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر پیش‌بینی تعرفه برق ،‌آب و گاز در بودجه 93 و ثابت بودن قیمت‌های آنها، گفت: لایحه بودجه شفاف است و هر جایی غیر از آنکه احکام قانونی افزایش قیمت‌ها را سرایت می‌کند، به شدت دولت و شخص رئیس‌جمهور در برابر افزایش بی‌رویه قیمت‌ها مقاوم خواهند بود و من به شما می‌گویم که هیچ افزایش غیرمنطقی و بدون قانون در لایحه بودجه 93 وجود ندارد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه پس از توافق‌نامه هسته‌ای در ژنو آیا به صورت واضح  رفع تحریم‌ها را تاکنون شاهد بوده‌ایم یا خیر؟ گفت: شاید مشخصاً  بعد از حماسه سیاسی مردم در 24 خرداد و شکل‌گیری دولت تدبیر و امید، امید فراوانی برای بهبود شرایط به وجود آمد و شاهد مراجعه مکرر از سوی سرمایه‌گذاران خارجی برای گسترده‌تر کردن مناسبات اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران بودیم.

سخنگوی دولت در این ارتباط خاطرنشان کرد: پیش‌بینی ما برای استفاده از منابع خارجی در سال 93 گسترده‌تر از سال جاری است.

نوبخت با بیان اینکه باید کمیته‌ای برای بررسی رفع تحریم‌ها فعال شود، به اقدامات انجام شده از سوی وزارت‌ خارجه در راستای رفع تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: وزارت امورخارجه به محض امضای توافق‌نامه کارهای اجرایی را برای رفع برخی تحریم‌ها و محدود کردن آنها انجام داده است. انشاالله با گشایش‌هایی که هم‌اکنون در حوزه اقتصادی و به ویژه در مبادلات ارزی می‌بینیم، تلاش دیپلمات‌ها و وزیر خارجه در جهت اجرایی کردن توافق‌های ما با 6 کشور مرتبط به ثمر بنشیند و آثار مثبت آن را در اقتصاد مشاهده کنیم.

سخنگوی دولت در خصوص بخشودگی‌های بانک مرکزی، اظهار داشت: ان شاء الله در پایان مهلتی که مقرر شده با عدد و ارقام به شما در این ارتباط گزارش خواهم داد.

خبرنگاری از نوبخت پرسید که در خبرها آمده عده‌ای از بهائیان زندانی در خصوص وضعیت خود به رئیس‌جمهور نامه نوشته‌اند و از طرفی نیز گفته شده دانشجویان بهایی به دانشگاه‌ها باز گشته‌اند. رویکرد دولت نسبت به این قشر از جامعه چیست؟ که نوبخت پاسخ داد: نسبت به این خبری که شما گفتید اطلاعی ندارم و باید کسب اطلاع کنم.

سخنگوی دولت در همین راستا در خصوص احتمال استیضاح وزیر علوم، گفت: البته من روز گذشته که در مجلس بودم آقای فرجی‌دانا را در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دیدم که مباحث‌ وی درخصوص پیش‌بینی بودجه آموزش و تحقیقات در سال 93 بود و بحثی در خصوص انتصابات وزارت علوم بنده نشنیده‌ام.

نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر سفر 26 آذر رئیس‌جمهور به ترکیه، گفت: ما جمع‌بندی‌ لازم را انجام خواهیم داد و اطلاعات دقیق‌تر را  به شما خواهیم گفت.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه گزارش رئیس‌جمهور از قانون برنامه پنجم روز یکشنبه در صحن علنی مجلس، بخشی از گزارش 100 روزه دولت خواهد بود یا خیر؟ چرا که این گزارش مربوط به سال 91 و دولت قبل می‌شود، اظهار داشت: طبق ماده 213 قانون برنامه پنجم معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری موظف است تا پایان شهریور هر سال چگونگی اجرای قانون را به رئیس‌جمهور ارائه کند و رئیس‌جمهور به تبع آن این گزارش را به مردم ارائه دهد و پیش‌بینی می‌شود که آقای روحانی در روز یکشنبه در نطق خود این گزارش را ارائه بدهد.

سخنگوی دولت افزود: تمام آمارو ارقام در خصوص قانون برنامه پنجم  مربوط به سال 91 است که در زمان دولت دهم این آمار تولید شده است و آمار جدیدی ارائه نخواهد شد و بیشتر مربوط به همان سال است  که مدیران قبلی که هم اکنون نیز مدیران فعلی هستند، بیان شده است ارائه می‌شود.

نوبخت در خصوص آثار مصوبات 35 بندی دولت، خاطرنشان کرد: مصوبات 17 شهریور هیئت دولت که 35 بند داشت تعدادی از آنها مربوط به گمرک بود و تعدادی نیز مرتبط با نظام بانکی کشور و بخش دیگری نیز شامل تعهدات و تکالیف بود که برای معاونت نظارت راهبردی رئیس‌جمهور تعیین شده بود.

وی در پایان گفت: براساس  این مصوبات بدهی دولت به پیمانکاران در طرح‌های عمرانی مشخص می‌شد چرا که این طرح‌ها بیش از 3 میلیون و 200 خانوار را مورد پوشش قرار می‌دهد و اگر تعهدات به پیمانکاران را مورد توجه قرار ندهیم آنها نیز به 3 میلیون و 200 خانوار بی‌توجه خواهند بود.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها