وزیر بهداشت گفت: در طول ۱۱ سال گذشته آمار ایدز ۹ برابر شده و سالانه ۸۰ درصد افزایش یافته که بیش از نرخ تورم و قیمت مسکن بوده است. همچنین شیوع ایدز در کودکان کار ۴۰ برابر متوسط شیوع این بیماری بوده است.
کد خبر: ۶۲۱۱۵۷
آمار ایدز، بیشتر از تورم و قیمت مسکن نگران تان کند

حسن قاضی‌زاده هاشمی در مراسم روز جهانی ایدز که در وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: به اشتباه صحبت کردن از ایدز را در رسانه‌ها مجاز ندانستیم و اکنون نیز برای مقابله با ایدز فقط مردم را ترسانده‌ایم که تصویری از ایدز در ذهن مردم نشان داده‌ایم که مردم وحشت‌کرده‌اند و اطلاعات غلط سبب شد با هنجارهای اخلاقی گره بخورد و به یک بیماری مهلک و تابو تبدیل شود.

وی ادامه داد: پنهان‌کاری دسته‌جمعی به دلیل نگاه منفی در افکار عمومی که خود ما ساختیم باعث توسعه رفتارهای پر خطر شده و در طول 11 سال آمار ایدز را 9 برابر کردیم.

وزیر بهداشت گفت: سالانه آمار مبتلا به ایدز در کشور 80 درصد افزایش داشته این آمار بسیار بیشتر از تورم و قیمت مسکن بوده است در حالیکه این موارد مشابه را از تریبون‌های عمومی به رخ مردم کشیدیم و مردم را آگاه کردیم اما در مورد ایدز پنهان کاری کردیم.

این مسئول گفت: در ایران و در دنیا ایدز بیماری سیاهی است به طوریکه طی سالهای 2005 تا 2012 ، 50 درصد افزایش یافته و تا 2010، 25 میلیون قربانی داشته است.

وی ادامه داد: در سال 2012 دو میلیون نوجوان 10 تا 19 سال به ایدز مبتلا شده‌اند و به همین دلیل ایدز را به بیماری تاعون تشریح می‌کنند چرا که خاطره تلخ و سیاهی با خود دارد.

هاشمی با تاکید بر تلاش جمعی نظام‌های سلامت دنیا برای یافتن راه‌های کنترل و کند شدن ایدز، گفت: هنوز امکانات ضروری در دسترس نیست، شناخت افراد مبتلا به ایدز، حمایت اجتماعی، توسعه ابزار پیشگیری و آموزش به نوجوانان و گروه‌های پرخطر به کند شدن روند جهانی ایدز کمک می‌کند.

وی افزود: از بسترهای اجتماعی کنترل ایدز غافل هستیم و در این میان تجربه مردم هم کم است چون به پنهان‌کاری روی آورده‌اند و تا این تابو شکسته نشود روند کنترل را نخواهیم داشت.

وزیر بهداشت گفت: با پاک کردن صورت مسئله و پنهان‌کاری، جامعه بیشتر در معرض ایدز قرار می‌گیرد و شواهد نشان می‌دهد کاهش موارد ابتلا دائمی نیست و باید مراقبت‌ها ادامه یابد.

هاشمی ابراز کرد :  کمپ‌های ترک اعتیاد، کانون‌های کار کودکان و زندان‌ها قارچ‌گونه به انتشار ایدز می‌پردازند و چرخه ایدز در کشور از اعتیاد تزریقی به رفتار جنسی تغییر کرده است.

این مسئول  ادامه داد: نباید از افراد معتاد و کسانی که مواد تزریقی استفاده می‌کنند غافل شویم، اگر چه در کشور این بیماران از طریق فراورده‌های خونی مبتلا شده‌اند و یک ظلم کاهش بین‌المللی بود در دهه دوم از طریق تزریق مواد مخدر بوده و اکنون هم هنوز در صدر انتقال ایدز قرار دارند.

وی گفت: شیوع بیماری ایدز در افرادی که مواد مخدر تزریقی و مواد محرک استفاده می‌کنند در حال افزایش است بطوری که ابتلای 5 درصد ایدز در کودکان کار را شاهد هستیم یعنی 40 برابر متوسط شیوع در جامعه و این هشدار دهنده است.

هاشمی گفت: نمی‌توانیم همه افراد جامعه را چک کنیم باید گلوگاه‌ها را کنترل کنیم، این در حالی است که متولی وزارت بهداشت نیست بلکه تشخیص و درمان این بیماری بر عهده وزارت بهداشت است و در صورتیکه همه سازمان‌ها این بیماری را مشکل جدی بدانند می‌توانیم آن را کنترل کنیم چرا که ایدز معلول رفتارهای اجتماعی است.

وزیر بهداشت ادامه داد: باید امکانی را برای مردم فراهم کرد تا این بیماری شناسایی شود اگر کیت‌های تشخیصی گران هستند و مراکز درمانی متعدد نیست و از سویی مردم به دلیل ترس از شناخته شدن مراجعه نمی‌کنند باید به دنبال راه‌های برطرف کردن این موارد باشیم. (فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها