یک لنفوتراپیست با اشاره اینکه 50 درصد جمعیت زنان ایرانی مبتلا به سرطان پستان زیر 50 سال هستند، گفت: در سنین پایین به علت تراکم بافت زیاد پستان حساسیت ماموگرافی کاهش پیدا می‌کند.
کد خبر: ۶۲۱۰۸۲
حمله سرطان پستان به زیر 50 ساله ها

دکتر شهپر حقیقت، با اشاره به اینکه غربالگری ماموگرافی در سطح ملی باید امکانات و منابع کشور در نظر گرفته شود، اظهار کرد: این منابع و امکانات شامل استاندارد بودن دستگاه‌های ماموگرافی، در نظر گرفتن رنج سنی زنان ایرانی و همچنین کافی بودن نیروی متخصص رادیولوژی است که بتواند جوابگوی جمعیت باشد.

وی با بیان این مطلب که در دیگر کشورها تنها روش غربالگری شناخته شده سرطان پستان که باعث کاهش مرگ و میر ناشی از این بیماری، ماموگرافی است، افزود: بیشترین دقت ماموگرافی از سن 40 سالگی به بعد است و این کاهش مرگ و میر در جمعیت بالای 50 سال مشاهده شده چرا که تراکم بافت پستان در حدی است که امکان پاسخ به ضایعات بیشتر است.

حقیقت با اشاره اینکه 50 درصد جمعیت زنان ایرانی مبتلا به سرطان پستان زیر 50 سال هستند، گفت: در سنین پایین به علت تراکم بافت زیاد پستان حساسیت ماموگرافی کاهش پیدا می‌کند و اگر بخواهیم غربالگری با ماموگرافی در سطح ملی را در کشور اجرایی کنیم قطعا باید همه گروه‌های سنی را در نظر بگیریم و یک نسخه واحد برای تمام زنان ایرانی اجرا نکنیم.

این لنفوتراپیست در ادامه به مقاله خود در خصوص هزینه اثربخشی غربالگری سرطان پستان با ماموگرافی در زنان ایرانی اشاره کرد و افزود: در یک ارزیابی اقتصادی در برنامه غربالگری با ماموگرافی بین زنان 40 تا 70 ساله ایرانی، دو مدل درخت تصمیم‌گیری و مدل مارکوف ترسیم شد که پیامد مدل تعداد سال‌های تعدیل شده با کیفیت حفظ شده (QALY) و هزینه‌های مربوط بود.

این عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سرطان پستان جهاد دانشگاهی ادامه داد: احتمالات گذر بین وضعیت سلامتی به صورت سالانه برآورد شد و پیش فرض‌های احتمالاتی مورد نیاز مطالعه از مطالعات منتشره، گزارشات ملی و بین‌المللی و نشست‌های تخصصی افراد مجرب تعیین شد.

وی به نتایج این مطالعه اشاره کرد و افزود: دور اول برنامه غربالگری با موگرافی به احتمال 53 درصد یک مداخله هزینه اثربخش است، اما نسبت فزاینده هزینه به ازای هر QALY در دور دوم و سوم غربالگری بسیار بالاتر از آستانه پرداخت مفروض سیستم بهداشتی ایران است.

حقیقت با بیان این مطلب که روش‌های دیگر غربالگری به منظور معرفی برنامه‌ای با هزینه اثربخشی مناسب‌تر پیشنهاد می شود، اظهار داشت: غربالگری هنوز در سطح ملی اجرایی نشده است و افرادی که فاکتورهای خطر مانند سابقه سرطان در خانواده دارند و بستگی به نوع بافت پستان از سن 35 سالگی توصیه برای انجام ماموگرافی می‌شود. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها