از سال آینده پرونده سلامت روانی- اجتماعی برای مدیران و مربیان مهدها تشکیل می‌شود

2000 مهدکودک غیرقانونی در کشور

درمانگاه مشاغل

مصائب مربیان مهدکودک

شاید تصور کنید مربی مهدکودک بودن شغل آسان و سرگرم‌کننده‌ای است، زیرا با ساعت‌های کاری کم، تعطیلات زیاد، نداشتن ارباب رجوع و وقت گذرانی با بچه‌ها همراه است، اما بر خلاف باور عموم عوامل زیادی است که سلامت مربیان را به خطر می‌اندازد.
کد خبر: ۶۲۱۰۶۸
مصائب مربیان مهدکودک

حقوق کم و مشکل بیمه

یکی از مهم‌ترین مشکلات مربیان مهدکودک انتخاب سلیقه‌ای مدیران مهد، حقوق کم و مشکلات بیمه‌ای است، اما در مقابل این شغل جزو مشاغل پراسترس طبقه‌بندی می‌شود، چون کار‌کردن با بچه‌ها و خطرات احتمالی ناشی از بازیگوشی و شیطنت آنها می‌تواند سلامت مربیان را به خطر بیندازد.

به همین دلیل آنها علاوه بر مسئولیت‌پذیری بالا در معرض تنش‌های کاری قرار دارند. همچنین انتظارات غیرواقعی و گاهی عجیب و غریب خانواده‌ها استرس شغلی مربیان را افزایش می‌دهد.

ترس از آینده شغلی

هر چند ساعت‌های کاری مربیان مهدکودک نسبت به خیلی از مشاغل اداری کمتر است، اما آنها برخلاف معلمان مدارس تعطیلات تابستانی ندارند، برای مرخصی گرفتن باید هفت‌خوان رستم را طی کنند و گاهی نیز به دلیل حقوق کم مجبورند شغل دوم چه به عنوان مربی شنا، ژیمناستیک، زبان و... در همان مهد و چه به عنوان مربی در یک مهدکودک دیگر داشته باشند. این موضوع زمانی حادتر می‌شود که خودشان هم صاحب فرزند باشند.

به این ترتیب خستگی‌شان چند برابر خواهد شد. از طرفی چیزی به عنوان استخدام رسمی برای مربیان مهدهای خصوصی مطرح نیست و این احتمال وجود دارد که با تغییرات ساختاری محل کار، ثبات شغلی‌شان را از دست بدهند و بیکار شوند.

نشستن‌ها و ایستادن‌های خطرناک

بیشتر مربیان مهدکودک مجبورند روزانه چند ساعت هم در محل کار و هم هنگام انجام کارهای خانه سرپا بایستند و به همین دلیل در معرض مشکلات زانو، کمر و بیماری‌هایی مانند واریس قرار می‌گیرند البته گاهی اوقات نشستن‌های طولانی‌مدت برخی از مربیان، بویژه گروهی که با بچه‌های زیر سه سال کار می‌کنند، کار دستشان می‌دهد و باعث اضافه‌وزن آنها می‌شود.

امان از خستگی‌های مفرط

کم نیستند مربیانی که هر روز مسافت زیادی را از خانه تا محل کار و برعکس طی می‌کنند، ساعت‌ها در ترافیک می‌مانند و در معرض هوای آلوده و گرما و سرما قرار می‌گیرند و به همین دلیل زمینه بروز خستگی مفرط و استرس مزمن در آنها فراهم می‌شود.

از طرفی همین خستگی و کمبود وقت فرصتی برای انجام چکاپ‌های دوره‌ای پزشکی برایشان باقی نمی‌گذارد و متاسفانه گاهی پیشرفت یک بیماری قابل پیشگیری، سلامتشان را به خطر می‌اندازد.

توصیه طلایی

اگر شما هم مربی مهدکودک هستید باید برای خودتان یک برنامه روزانه تعیین کنید، خواب کافی و تغذیه سالم داشته باشید و اوقاتی را برای استراحت و سفر در نظر بگیرید تا دچار افسردگی شغلی نشوید.

تینا گلناری‌ -‌ کارشناس بهداشت حرفه‌ای

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها