عقیدهٔ عمومی بر این است که دندان‌های شیری به‌خاطر عمر کوتاه‌شان اهمیت چندانی ندارد و به مراقبت ‌ از آن‌ها نیازی نیست؛ اما واقعیت غیر از این است. دندان‌های شیری به دلایل گوناگون، دندان‌های بسیار با اهمیتی هستند و مراقبت و نگهداری از آن‌ها بسیار لازم است. کودکانی که به دلیل پوسیدگی‌ دندان‌های شیری خود، خصوصاً دندان‌های جلویی خود را از دست می‌دهند، قادر نیستند به خوبی صحبت کنند و در هنگام تکلم دچار اشکال خواهند کرد.
کد خبر: ۶۲۰۹۷۶

دندان‌های شیری تا حدود ۶ سالگی در دهان کودک باقی می‌مانند. در این سن اولین دندان‌های شیری لق می‌شوند و می‌افتند. علت لق شدن دندان‌های شیری این است که دندان‌های دایمی با رویش به سمت دندان‌های شیری و تماس ‌با آن‌ها، به تدریج، ریشه‌ی دندان شیری را تحلیل برده و با تحلیل رفتن کامل ریشهٔ دندان‌های شیری، این دندان‌ها لق می‌شوند و می‌افتند. از حدود سن ۶ تا ۲۱ سالگی افراد در دوره دندان‌های <مختلط> قرار دارند که در این سن مخلوط دندان‌های شیری و دایمی در دهان وجود دارد و به تدریج با افتادن تمام دندان‌های شیری و جایگزین شدن دندان‌های دایمی، ‌شخص وارد دوره دندان‌های دایمی خواهد شد. نکته مهم دربارهٔ سن ۶ سالگی کودکان این است که در این سن، در انتهای دهان کودکان دندان‌های دایمی به‌نام دندان ۶ سالگی (اولین آسیای دایمی) رویش پیدا می‌کند. این دندان‌ها در انتهای هر فک، در هر طرف یک عدد و در مجموع در دهان ۴ عدد، در حدود سن ۶ سالگی رویش پیدا می‌کنند و برای رویش آن‌ها دندان شیری لق نخواهد شد بلکه این دندان‌ها به‌صورت مستقل در انتهای دهان رویش خواهند یافت. مراقبت و مسواک زدن صحیح این دندان‌ها بسیار لازم است زیرا این دندان‌ها کلید جفت‌گیری صحیح دندان‌های...

آنچه خواندید، گوشه‌ای از یک برنامه رادیویی به نقل از ایران صدا، با حضور دکتر غلامحسین رمضانی (متخصص دندان پزشکی کودکان وعضو هیات علمی دانشگاه) است. در صورت تمایل به شنیدن موضوع مطرح شده می‌توانید از طریق گزینۀ «دریافت و ذخیره» آن را دانلود و ذخیره کنید تا آگاهی بیشتری در این زمینه به دست آورید.

-«دریافت و ذخیره»

*شما چه نظری دارید؟ تجربه‌ها و نظراتتان را در این زمینه، با ما در میان بگذارید*
*با کلیک روی نماد RSS  و ذخیرۀ آن، جدیدترین مطالب ما را آسانتر دنبال کنید*

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها