یازدهمین نمایشگاه یاد یار مهربان پس از یک هفته برگزاری در باغ کتاب تهران در حالی امروز به کار خود پایان می‌دهد که به گفته غرفه‌داران و مدیران مدارس، این نمایشگاه با وجود تاثیر مثبتی که در تجهیز کتابخانه مدارس دارد، اما برای توسعه فرهنگ کتابخوانی کافی نیست و باید برای رسیدن به نقطه مطلوب اقدامات موثرتری انجام شود.
کد خبر: ۶۲۰۴۵۸
پایان مهمانی یار مهربان در باغ کتاب

به گزارش جام‌جم، در این دوره از نمایشگاه به 5200 مدرسه برای تهیه کتاب اعتبار اختصاص یافت و به گفته سیدامیرمسعود شهرام‌نیا که دبیری نمایشگاه یاد یار مهربان را به‌عهده دارد، اغلب اولیای مدارس و کتابخانه‌ها از نمایشگاه دیدن و کتاب‌هایشان را دریافت کرده‌اند.

این نمایشگاه که هرساله به منظور توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی برگزار می‌شود، اگرچه توانسته تا حدودی به نیاز مدارس پاسخ دهد، اما ناآشنایی برخی از اولیای مدارس با عنوان و محتوای کتاب‌ها، همکاری نامناسب برخی از ناشران برای تامین همه عناوین کتاب‌های معرفی شده و نبود فضای مناسب کتابخانه‌ای در مدارس باعث شده تا هنوز گام‌های بسیاری تا پاسخگویی به نیازهای واقعی دانش‌آموزان در حوزه مطالعه وجود داشته باشد.

مسئول غرفه انتشارات مبتکران با ارزیابی مثبت از نمایشگاه بر این باور است؛ افرادی که به نمایندگی از مدارس برای خرید به این نمایشگاه‌ها می‌آیند، باید به موضوعات و محتوای کتاب‌ها آشنایی بیشتری داشته باشند.

احمد فراهانی دراین‌باره به جام‌جم گفت: در این چند روز بسیار مشاهده می‌شد که برخی از مسئولان کتابخانه‌ها و اولیای مدارس که برای خرید کتاب به نمایشگاه آمده بودند، به دلیل شناخت کم از عناوین و محتوای کتاب‌ها، اقدام به خریداری کتاب‌هایی می‌کردند که کارایی لازم را نداشت و گاهی دیده می‌شد که برخی از غرفه‌داران براحتی کتاب‌هایی را به آنها می‌دادند که از نظر محتوا کاربرد لازم را ندارد.

خرید برای رفع تکلیف

از سوی دیگر «رقیه دده‌جانی» یکی دیگر از غرفه‌داران نیز نحوه خرید برخی از مدیـران و مسئولان کتابــــخانه مدارس را در حد رفع تکلیف دانست و افزود: این نمایشگاه امکان خوبی را فراهم کرده تا بیش از 450 انتشاراتی کتاب‌های کمک درسی، آموزشی و موضوعات مربوط به کودک و نوجوان را عرضه کنند و حتی فهرستی از موضوعات قبلا در اختیار مدیران مدارس قرار گرفته بود تا آنها پس ازانتخاب با مراجعه به غرفه موردنظر کتاب‌های مورد نظر خود را خریداری کنند، اما متاسفانه بسیاری از اولیای مدارس هنگام خرید توجه و دقت لازم را نداشتند و فقط در حد رفع تکلیف به دنبال آن بودند تا هر چه سریع‌تر اعتبار درنظر گرفته شده را هزینه کنند.

وی اظهار کرد: بهتر است در این نمایشگاه دانش‌آموزان نیز در کنار معلمان حضور داشته باشند تا علاوه بر آشنایی آنها با محیط نمایشگاه، گرایش آنها نیز برای خرید کتاب افزایش یابد و به تمایلات آنها توجه شود.

مجتبی فراهانی نیز به نحوه انتخاب عناوین کتاب ناشران برای حضور در نمایشگاه انتقاد کرد و گفت: برخی از کتاب‌های تائید شده در سطح دانشگاهی است و به درد دانش‌آموزان نمی‌خورد و معلوم نیست این انتخاب بر چه اساسی بوده است.

چیدمان نامناسب

مرتضی دوشیار یکی از مدیران مدارس پسرانه درباره نمایشگاه یادیار مهربان گفت: بدون شک فراهم کردن چنین امکانی برای خرید کتاب خوب است، به شرط آن‌که مدرسه‌ها نیز کتابخانه خوب داشته باشد. نبود فضای مناسب برای کتابخانه در مدارس و مجهز نبودن آن یکی از مشکلات اساسی است و امید می‌رود متولیان امر توسعه و ترویج کتابخوانی و شهرداری‌ها علاوه بر اهدای کتاب به مدارس، به تجهیز کتابخانه​های مدارس نیز توجه داشته باشند.وی افزود: نحوه چیدمان غرفه‌ها و به ترتیب نبودن نام انتشاراتی‌ها باعث شد تا وقت بیشتری برای پیدا کردن غرفه‌ها صرف شود.

سیما رادمنش ‌/‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها