جنس: زن؛ جرم: حمل مواد مخدر

ازدواج، زمستان آرزوهای سبزم شد!

در چند وقت اخیر اخبار متعددی درباره دستگیری زنان و دختران جوان به دلیل ارتکاب جرایم مختلف منتشر شده است. شرق در گفت‌وگو با آرش سیفی، دادیار اظهارنظر دادسرای امور جنایی تهران، به بررسی دلایل ارتکاب جرم توسط زنان پرداخته که در ادامه مطلب می‌توان آن را خواند.
کد خبر: ۶۲۰۲۰۸
زنانی با عنوان «مجرمان مؤنث»

‌ بیشتر چه زنانی مرتکب جرم می‌شوند و دلیل آن چیست؟
بیشتر زنانی که آسیب‌پذیر هستند، مرتکب جرم می‌شوند. آنها زنانی هستند که شکست عاطفی خورده‌اند. در رده بعد زنانی هستند که نیاز و مشکلات اقتصادی دارند. این دو دلیل عمده‌ترین دلایل گرایش زنان به جرم است اما اگر بخواهیم این دو را تفکیک کنیم باید گفت مشکل عاطفی بیش از مشکل مالی زنان را در معرض جرم قرار می‌دهد. بررسی‌ها نشان داده است شکست عشقی، بی‌توجهی همسر در افراد متاهل و موارد مشابه در این زمینه نقش عمده‌ای دارند. به غیر از این موارد و فقر اقتصادی، مسایل مربوط به اعتیاد هم در گرایش زنان به جرم تاثیر دارد. البته نباید فراموش کنیم خود اعتیاد، جرم محسوب می‌شود و اگر بخواهیم اعتیاد را هم ریشه‌یابی کنیم باز هم به مسایل عاطفی می‌رسیم. معمولا افرادی بیشتر به سمت اعتیاد می‌روند که در معرض مشکلات عاطفی قرار داشته‌اند.

چرا مشکلات عاطفی باعث می‌شود زنان به سمت جرم بروند چرا به فکر برطرف‌کردن مشکلات‌شان نیستند و سعی نمی‌کنند کمبودهای خود را از طریق معقول و پذیرفته‌شده برطرف کنند؟
اول اینکه بحث درمان در کشور ما خیلی جا نیفتاده است. افراد به درمان خیلی اعتماد ندارند و اشخاصی که در معرض مشکلات اینچنینی قرار می‌گیرند به دلیل همین طرز تفکر، آسیب‌پذیرتر از دیگران هستند. آنها معمولا به قول معروف دم‌دست‌ترین راه را انتخاب می‌کنند. به هر حال درمان، پروسه‌ای طولانی‌مدت است و روند خاص خودش را دارد و اقدامات ویژه‌ای را می‌طلبد ولی بخشی از ارتکاب جرم و این اتفاقات برای زنان تاحدی ناخودآگاه پیش می‌آید یعنی ‌چون در وضعیت‌های خاص آسیب‌پذیر هستند، سریع به سمت ارتکاب جرم می‌روند. البته هستند افرادی که در آن شرایط دنبال درمان می‌روند و این موضوع که زنانی که شکست عاطفی می‌خورند به سمت جرم می‌روند عمومیت ندارد.

زنان چه جرایمی را بیشتر مرتکب می‌شوند؟
در وهله اول جرایم منافی عفت بیشترین جرایم است که زنان انجام می‌دهند، ‌بعد از آن اعتیاد است و بعد از آن جرایم مالی در رتبه سوم قرار دارند.

منظور از جرایم مالی چیست؟
جرایمی که منافع مالی در آنها مطرح است مثلا سرقت، کیف‌قاپی، فالگیری و کلاهبرداری از طریق آن و بقیه جرایمی که به‌دست‌آوردن پول در آن مطرح می‌شود.

‌طبیعتا وقتی زنی جرمی را انجام می‌دهد طبق قانون مجازات می‌شود اما ریشه‌های جرم آنطور که گفتید در جای دیگری است بنابراین به غیر از مجازات واکنش درستی که باید در برابر این افراد داشت، چیست؟
به‌نظر من رفع این مشکل به فرهنگ‌سازی نیاز دارد. باید جایگاه زن در جامعه مشخص شود. هرچند در سال‌های اخیر تلاش‌هایی در این راستا انجام شده است ولی می‌توان گفت تلاش‌ها کم بوده و باز هم باید ادامه داشته باشد چون همه باید بدانند احترام به زن لازم و ضروری است چون به هر حال زن از لحاظ روحی جنس لطیفی است و در کل همان‌طور که گفتم احترام به زن باید فرهنگ‌سازی شود تا در کاهش جرایم هم تاثیر داشته باشد.

‌ آیا سن مشخصی برای ارتکاب جرم در زنان وجود دارد؟
اگر بخواهیم درمورد سن ارتکاب جرایم در زنان صحبت کنیم به آمار نیاز داریم و ما متاسفانه از لحاظ آماری ضعیف هستیم ولی اگر بخواهم نظر شخصی خودم را بر پایه تجربیاتی که داشته‌ام بگویم این است که زنان معمولا از سن 14 یا 15سالگی تعیین‌تکلیف می‌شوند و معمولا جرم را در این سنین شروع می‌کنند البته مردان هم همین‌طور هستند. معمولا افراد از سنی که وارد اجتماع می‌شوند و اجتماع آنها را می‌پذیرد تحت تاثیر اتفاقات محیط و جامعه قرار می‌گیرند و این اثر در آینده هم روی آنها خواهد ماند. می‌توان این‌طور نتیجه گرفت که نوجوانی سن شروع بزهکاری است.

‌ آیا به‌نظر شما آموزش قوانین و نحوه مواجهه با مسایلی که زنان قربانی آن می‌شوند می‌تواند در کاهش جرایم زنان موثر باشد؟
قطعا همین‌طور است آموزش در پیشگیری از جرم صددرصد موثر است. تجربه هم نشان داده است این کار تاثیر دارد. علاوه بر این قانون آیین دادرسی کیفری جدید هم که در حال تصویب است برای زنان حقوقی را در نظر گرفته که نسبت به قبل خیلی بهتر است. همین که در مرحله تحقیقات در نیروی‌ انتظامی حتما باید یک زن حضور داشته باشد و ماموران زن پلیس باید از مجرمان زن تحقیق کنند، ‌به هر حال موثر است. چون زنان راحت‌تر می‌توانند با هم صحبت و مسایلشان را بازگو کنند. اگرچه پیش‌بینی‌هایی هم در قانون شده ولی هرچه بیشتر بشود بهتر است.

‌ پیشنهاد شما برای کاهش جرایم زنان چیست؟
به‌نظر من بیشترین اقدامی که برای کاهش انواع جرایم و به‌ویژه کاهش جرایم زنان موثر است فرهنگ‌سازی است. باید احترام به زنان در جامعه ارتقا پیدا کند و ‌قوانین بیشتری به‌نفع آنها به وجود بیاید که البته این سال‌ها‌ هم قوانین خوبی در حمایت از زنان تصویب شده است اما در این راستا هنوز هم لازم است قوانین حمایتی از زنان بیشتر مورد توجه قرار گیرد من فکر می‌کنم در این صورت زنان کمتر مرتکب جرم شوند.

>> شرق

* شما چه نظری دارید؟ تجربه‌ها و نظراتتان را در این زمینه، با ما در میان بگذارید *

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها