بعضی عادت دارند با فشار به انگشتان دست، حرکات سریع گردن یا فشار پا بر روی ستون فقرات کمری، به قول معروف قولنجشان را بشکنند، به قول خودشان خستگی انگشتان یا کمرشان را در کنند و به قول فیزیوتراپ‌ها مفاصل را به صدا درآورند. متخصصان می‌گویند این کار در صورت تکرار سلامت مفصل‌ها و رباط‌ها را تهدید می‌کند.
کد خبر: ۶۲۰۱۷۵
این عادت عمومی را سریعاً ترک کنید

صداهایی که به هنگام شکستن قلنج به گوش می‌رسد فقط برای آگاهی شما از شرایط نامساعد مفصل‌ها است. اگر حرکتی به ایجاد صدا منجر شود فشار زیادی را به مفصل وارد می‌کند که در ‌‌نهایت منجر به صدمه دیدنش می‌شود.
در یک تقسیم بندی ساده می‌توان این صدا‌ها را به دو دسته تقسیم کرد. یک دسته صداهای حاصل از حرکات مفصلی و دسته دیگر صدای حاصل از قولنج کردن مفاصل است که طی یک فشار شدید در انتهای دامنه حرکتی ایجاد می‌شود.
مهم‌ترین عارضه این کار تضعیف مکرر عضلات حمایت کننده مفاصل است، چرا که اختلال در سیستم هوشمند حمایتی مفاصل، اشکال در ارسال پیام‌ها و پاسخ ندادن بموقع و قوی عضلات را در بردارد و مفاصل مربوطه را دو چندان در معرض صدمه قرار می‌دهد.
از جمله دیگر مضرات این کار، آن است که فشار زیادی به تمام بافت‌های اطراف مفصل از جمله عضلات، رباط‌ها و کپسول مفصلی وارد می‌کند. عناصر غیرفعال اطراف مفصل که در طول بلند خود قرار می‌گیرند به مرور افزایش طول می‌دهند و امکان انجام حرکات دقیق را از فرد سلب می‌کنند.
با این کار در سن بالا منتظر آرتروز و لرزش دست و پا باشید. احتمال لرزش در سنین بالا‌تر به علت اختلال در ارتباط گیرنده‌ها و عضلات، کاهش تمرکز و کنترل حرکت دقیق و کاهش ثبات مفصلی نیز وجود خواهد داشت. در این زمینه بروز آرتروز با کاهش فشار عضلانی حتمی است. منشأ بسیاری از سردردهای غیرمشخص و حتی تاری دید هم در همین عادت نابجا و خطرناک و فشارهای غیرمعمول به ستون فقرات و گردن است. عروق تغذیه کننده مغز از گردن عبور می‌کنند و هرگونه فشار به آن‌ها، که بیشتر به واسطه اسپاسم عضلات گردن ایجاد می‌شود، مشکلات مغز و اعصاب را در سطوح مختلف ایجاد خواهد کرد.
بهتر است تا به عوارض انجام این کار گرفتار نشده‌اید عادت تکرار آن را از سرتان خارج کنید.

* شما چه نظری دارید؟ تجربه‌ها و نظراتتان را در این زمینه، با ما در میان بگذارید *

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها