دوزادهمین جشنواره کتاب و رسانه ی برتر با حضور شماری از مدیران ارشد رسانه ملی و نخبگان عرصه هنر، تولید و تهیه کنندگی در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری در 29 آبان ماه 1392 برگزار شد.
کد خبر: ۶۱۹۸۴۸
شبکه جهانی صدای آشنا رادیو برتر در حوزه کتاب شد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی و امورمخاطبان شبکه جهانی صدای آشنا، در این همایش که همزمان با بیست و یکمین دوره ی هفته کتاب برگزار شد، بر نقش و تاثیر رسانه در گسترش فرهنگ کتاب و کتاب خوانی تاکید شد.

هیأت داوران جشنواره ضمن تاکید بر این موضوع و نیز با توجه به اهمیت پیشینه کتاب اظهار داشت: در دنیایی که نفوذ علم در متن زندگی انسانی روز به روز بیشتر و  وابستگی زندگی انسان به علم عمیق تر می شود، ضرورت توجه به کتاب و کتاب خوانی نیز باید بیشتر احساس گردد.

اگر ارزش کتاب در جامعه ای رو به کاستی رود، بی شک میراث فرهنگی و فکری آن، نسل به نسل دیگر منتقل نخواهد شد و فرهنگ و تمدن در آن جامعه، از تحرک وا می ماند. این هیات ضمن تقدیر از زحمات برنامه سازان و مدیران رسانه ملی، بر این باور است که با وجود تحولاتی که به لحاظ کمی در حوزه ی کتاب و کتاب خوانی در این رسانه انجام گرفته، این حوزه همچنان نیازمند تلاش های جدی کیفی در بخش کتاب استو با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب که کتاب خوانی را برای یک ملت فریضه دانسته اند و کتاب خوانی و علم آموزی را نه تنها یک وظیفه ی ملی که یک واجب عینی برشمرده اند، می بایست همت افزون تری در این زمینه مبذول داشته شود. به عنوان نمونه، در هر شبکه ی رادیویی و تلویزیونی وجود حداقل یک برنامه در هر هفته در خصوص کتاب و کتاب خوانی امری ضروری به نظر می رسد.

در این مراسم سید عباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی با اشاره به نقش و کارکرد های رسانه ها از جمله قابلیت های تصویری و شنیداری خاطر نشان کرد: این کارکردها نقش مهمی در اشاعه فرهنگ مطالعه و تسهیل مبادلات بین فرهنگی دارد،  شاید در ابتدای شکل گیری رسانه ها به نظر می آمد عمر کتاب به عنوان یک پدیده ی فرهنگی کهن رو به زوال است، اما با گذشت زمان و مشخص شدن کارکرد های این وسایل ارتباط جمعی مشخص شد که ابزار نوین ارتباطی نه تنها می توانند عاملی برای احیای کتاب باشند، بلکه قادر است زمینه را برای زوال یا اشاعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه فراهم آورد.

وی با تاکید براینکه نحوه استفاده از رسانه و توجه به کارکردهای آن می تواند موجب احیا و گسترش کتابخوانی در جامعه باشد، تصریح کرد: نباید فراموش کرد که رسانه ها  قادر هستند این فرهنگ را به عنوان پدیده ای که قرن های متوالی عامل توالی و تواصل فرهنگی بوده، همچنان زنده و پایدار  نگه دارند. در حال حاضر اقدامات زیادی در این زمینه صورت گرفته است که اگر چه گام هایی کوچکی هستند، اما  نشان می دهند امروزه رسانه ها در ابعاد مختلف تصویری، شنیداری همچنین مطبوعات، در این زمینه می توانند نقش مهمی ایفا کنند.

معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی با تاکید براینکه نیاز آفرینی و نیاز گستری بخشی از کارکردهای رسانه را در بر می گیرد، خاطرنشان کرد: این دو مقوله همچنین از جمله رسالت های این وسیله ارتباط جمعی نیز به شمار می روند که در کنار  مصرف آفرینی می توانند نقش مهمی را در دستیابی به اهداف مورد نظر ایفا کنند.

صالحی در ادامه نقش رسانه در معرفی کالا و خدمات مختلف به مخاطبان را از دیگر کارکردهای این ابزار ارتباطی عنوان کرد و گفت: به طور مثال هر کالایی با اطلاع رسانی صحیح، مخاطب و مصرف کننده خود را خواهد یافت و کتاب نیز یک کالای فرهنگی است و براین اساس می توان به نقش مهم رسانه های مکتوب و غیر مکتوب نیز پی برد. وی همچنین ایجاد فرصت نقد کتاب در حیطه های مختلف را از دیگر کارکردهای رسانه ها در حوزه کتاب برشمرد و از کمبود فضای نقد جویی و آموزشی در رسانه های شنیداری، تصویری و مطبوعات انتقاد کرد.

معاون فرهنگی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پر کردن اوقات فراغت افراد را از دیگر قابلیت های کتاب ذکر کرد و افزود: اگر رسانه ها به کمک متولیان این حوزه بیایند،  بدون شک مسیر برنامه های در نظر گرفته شده برای احیا و گسترش فرهنگ مطالعه در جامعه  هموارتر خواهد  شد و این مهم تنها در سایه تعامل هر چه بیشتر اهالی نشر و رسانه تحقق خواهد یافت.

در ادامه این جشنواره کامران کاظم زاده؛ مدیر شبکه جهانی صدای آشنا با تاکید براینکه این شبکه رادیویی باید سهم مهمی در اشاعه فرهنگ و هنر ایرانی به ویژه در حوزه کتاب برای مخاطبان خود داشته باشد، رویکرد اصلی و محوری این رسانه را  فعالیت های فرهنگی-هنری دانست. وی تصریح کرد: رادیو سنخیت و  وابستگی زیادی با حوزه کتاب دارد، زیرا کتاب با افکار افراد آدم ها در ارتباط است و یکی از ویژگی های اصلی رادیو  نیز خیال آفرینی است. از سوی دیگر، نباید فراموش کرد که رادیو در حوزه های مختلف از جمله نیاز آفرینی برای مخاطب، نقد کتاب و نقد نشر می تواند تاثیر بسزایی داشته باشد. علاوه بر این رسانه مورد نظر در حوزه معرفی فرهنگ ها در حوزه نشر بسیار تاثیرگذار بوده و تعاملات فرهنگی که در حوزه کتاب بین ملت ها و اقوام بر قرار است را گسترش می دهد.

مدیر شبکه جهانی صدای آشنا تاکید کرد: زمینه سازی برای خیال آفرینی، رویا آفرینی و رویای شیرین آفرینی برای مخاطب تنها به کمک رسانه و کتاب محقق می شود، از سوی دیگر این رویا آفرینی باید گسترش یابد زیرا انسان های بی رویا بسیار خطرناک هستند و متاسفانه در دنیای امروز با انسان های بی رویای زیادی روبرو هستیم، براین اساس کتاب می تواند این بیماری قرن حاضر را ترمیم کند و رادیو و تلویزیون نیر قادر به ترویج فرهنگ مطالعه میان افراد است که سهم مهمی در ترمیم خلاء های موجود در این زمینه دارد.

سامان پارسا؛ مدیر گروه هنر و ادبیات شبکه رادیویی صدای آشنا نیز با ابراز خرسندی از تلاش های همکاران این رادیو در حوزه های مختلف دین، ادبیات، اجتماعی و فرهنگی در حوزه کتاب اظهار کرد: کتاب حوزه ای است که ما به لحاظ فرهنگی شاید نتوانسته ایم هنوز انطباق لازم را با آن ایجاد کنیم، توجه داشته باشید که فرهنگ جاری ایرانی فرهنگی، شفاهی و نه مکتوب است و از این رو می توان آن را یکی از علل ایجاد نشدن انطباق لازم مردم جامعه با کتاب عنوان کرد.

وی افزود: مردم ما در مناسبات خود بیشتر متکی به آدابی هستند که به فرهنگ شفاهی نزدیک تر است، بنابراین امیدوارم که در هفته های فرهنگی مانند هفته کتاب در کنار فعالیت هایی که رسانه ها دارند بتوانیم در مدت زمان اندکی به درک واقعی از مزایای فرهنگ مکتوب دستیابیم. همانطور که در این همایش هیات داوران جشنواره نیز در بیانیه ای با تاکید بر بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی بر توجه بیشتر شبکه های رادیویی و تلویزیونی و حداقل پخش یک برنامه در هر هفته با موضوع کتاب و کتاب خوانی تاکید ویژه ای داشتند.

خاطر نشان می شود، در پایان جشنواره به شماری از تهیه کنندگان، تولید کنندگان، مدیران، و سردبیران جشنواره کتاب و رسانه ملی جوایزی به رسم یادبود اهدا گردید.هیات داوران پس از برگزاری جلسات بازشنوایی و بررسی آثار رسیده از شبکه های مختلف صدا، نتایج برگزیده گان و شایستگان تقدیر در بخش های مختلف را به این شرح اعلام داشت:

در بخش تهیه کنندگی سرکار خانم فاطمه لواسانی از شبکه ی جهانی رادیو صدای آشنا با "برنامه ی نگین سخن". با عنوان تهیه ی کننده ی برگزیده.

در همین بخش سرکار خانم نجمه ی جعفری از شبکه ی رادیویی فارس با برنامه ی کافه رادیو با عنوان تهیه کننده ی شایسته تقدیر.

در بخش سردبیری سرکار خانم نجمه جعفری از شبکه ی رادیوی  فارس با برنامه ی کافه رادیو با عنوان سردبیر برگزیده.

در همین بخش آقای روح الله مثنوی از شبکه ی رادیویی معارف با برنامه ی راه و بیراه با عنوان سردبیر شایسته ی تقدیر.

در بخش نویسندگی خانم مهدیه ی جعفریان از شبکه ی جهانی صدای آشنا با "برنامه ی نگین سخن" با عنوان نویسنده ی برگزیده.

 در همین بخش خانم سهیلا خدادادی از شبکه ی رادیویی جوان با برنامه ی لبخند با عنوان نویسنده ی شایسته ی تقدیر.

در بخش گویندگی سرکار خانم ژاله ی صادقیان از رادیو فرهنگ با برنامه ی گلستان حکمت با عنوان گوینده ی برگزیده.

 در همین بخش آقای حسین آهی از رادیو فرهنگ با برنامه ی تماشگه راز با عنوان مجری شایسته ی تقدیر.

در بخش بازیگری سرکار خانم هاله ی رحمی بازیگر نقش آراز. از شبکه ی رادیویی آذربایجان غربی با برنامه ی قاصدک با عنوان بازیگر برگزیده.

شبکه ی برتر، شبکه رادیویی صدای آشنا با بیشترین نامزد دریافت جایزه و برنامه ی ارسالی.

همچنین نتایج برگزیده گان و شایستگان تقدیر در قالب های مختلف تلویزیونی نیز به این شرح اعلام شد:

در قالب برنامه های مستند ترکیبی تلویزیونی: برنامه ی فرهیختگان از شبکه ی جهانی سحر و برنامه ی ازماندگاران از شبکه ی یک سیما با عنوان برنامه ی برگزیده.

در قالب برنامه های مستند آموزشی: برنامه ی لیله مع الخاصیه. از شبکه ی جهانی الکوثر با عنوان برنامه ی برگزیده. در قالب برنامه های ترکیبی برنامه ی کارنامه از شبکه ی 4 سیما با عنوان برنامه ی برگزیده .

در قالب برنامه های کودک برنامه ی غنچه ی گل ها از شبکه ی دنا با عنوان برنامه ی برگزیده. در قالب برنامه های انیمیشن برنامه ی هزار و یک داستان از شبکه ی اصفهان با عنوان برنامه ی برگزیده. در قالب برنامه های میان برنامه، برنامه ی خیر الجلیس به عنوان برنامه ی شایسته ی تقدیر و در قالب برنامه های زنده برنامه ی رادیو هفت .
شبکه برتر تلویزیونی، شبکه ی الکوثر.

از سوی دیگر این هیات پس از بررسی آثار رسانه های مختلف شرکت کننده در جشنواره، خبرگزاری مهر را به عنوان رسانه برتر اعلام نمود، در بخش خبر مونا برجی خانی از خبرگزاری تسنیم  ، پریسا چیذری از خبرگزاری فارس را برگزید. در بخش گزارش نیز از راحله فاضلی از نشریه کتاب هفته و ساره گودرزی از روزنامه ی جام جم وعلی الله سلیمی از خبرگزاری فارس و در بخش معرفی کتاب از المیرا صابر نعیمی، یاسر سماوات و محمد آسیابانی از خبرگزاری کتاب تقدیر شد. در بخش یادداشت نیز از علی نورآبادی از خبرگزاری فارس، زهره کهنده از روزنامه قدس تقدیر به عمل آمد. در حوزه مصاحبه، اکرم دشتبان از پایگاه اطلاع رسانی انقلاب اسلامی حوزه هنری، کمال صادقی از خبرگزاری مهر، لعیا رخشنده از نشریه ی کتاب هفته مصاحبه برگزیده اعلام شدند. در بخش صدا و سیما از میترا لباف از واحد مرکزی خبر، در بخش خبرگزاران فعال : از سمیرا شاه گلی از خبرگزاری تسنیم، فرامرز جوادی از روزنامه همبستگی و حمید رضا کجوری از رادیو کتاب تقدیر به عمل آمد.

نشانی وب سایت شبکه جهانی صدای آشنا www.sedayeashna.ir

شماره تماس روابط عمومی 22164131 ، 22652327

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها