جدول فروش همه فیلم‌های فاخر سال‌های اخیر

فروش ناامیدکننده فیلم سفارشی با دستمزدهای نجومی

"استرداد" با تبلیغات و تشریفات خاصی راهی گیشه شد تا به عنوان یک پروژه فاخر و حسابی بفروشد. اما موفق نشد چیزی بیشتر از 60 میلیون تومان مشتری به سینما بکشاند و این میزان فروش در مقابل بودجه 4.7 میلیاردی استرداد هرگز به چشم نخواهد آمد.
کد خبر: ۶۱۹۱۶۵
فروش ناامیدکننده فیلم سفارشی با دستمزدهای نجومی

"پروژه  فاخر سینمایی" عنوانی است که به فیلم های پر خرج اما بی محتوای این روزها در سینما اطلاق می شود. این آثار به صرف داشتن یک پشتیبان با نفوذ و قدرتمند، بودجه کلانی دریافت می کنند که اصلا هم مهم نیست فروش خوبی در گیشه داشته باشند یا خیر!

فیلم سینمایی "استرداد" یکی از همین آثار است که حواشی های بی‌شمارش از جشنواره فجر سال قبل آغاز شد و تا امروز ادامه داشت. سرمایه گذار اصلی استرداد "بنیاد سینمایی فارابی" بوده و علی غفاری آن را کارگردانی کرد. ضمن این که حمید فرخ نژاد، الیسا کاچر، فرهاد قائمیان، علیرام نورایی و بهنام تشکر در آن ایفای نقش کردند.
 
این فیلم که به موضوع یک غرامت جنگی می‌پردازد که قرار بود توسط انگلستان آمریکا و شوروی برای جنگ جهانی دوم به ایران داده شود و مربوط به مقطع زمانی سال 1332 است، در بهمن ماه 1391 در بخش رقابتی جشنواره سینمایی فجر به نمایش در آمد و به رغم ضعف های بیشماری که هم در بازی و هم در فیلمنامه داشت، در 11 حوزه مختلف کاندید در یافت سیمرغ شد که از این میان 4 سیمرغ را برای سازندگان خود به ارمغان آورد. 
 

 
سیمرغ بلورین بهترین فیلم در سی و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر (۱۳۹۱)
سیمرغ بلورین بهرین بازیگر مرد (حمید فرخ‌نژاد) در سی و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر (۱۳۹۱)
سیمرغ بلورین بهترین تدوین (بهرام دهقان) در سی و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر (۱۳۹۱)
سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه میدانی (محسن روزبهانی) در سی و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر (۱۳۹۱)

 

این انتخاب ها کافی بود تا بسیاری از فیلمسازان به اهدا چنین جوایزی اعتراض کرده و آن را باند بازی داوران با مدیران سینمایی بخوانند. اعتراض ها تا چند ماه قبل ادامه داشت تا این که خبر دستمزد نجومی حمید فرخ نژاد برای حضور 4 ماهه در این پروژه همه را شوکه کرد. 
 
480 میلیون تومان دستمزد، مبلغی بود که این بازیگر برای حضور در استرداد دریافت کرد و اتفاقا خودش هرگز منکر دریافت چنین پول کلانی نشد. این در حالی بود که چندی قبل اعتراضات بیشماری نسبت به دستمزد های بازیگران دیگر نظیر محمدرضا گلزار یا نیکی کریمی شده بود که البته هیچ کدام تا این حد بالا نبودند. 
 
به هر حال پس از حدود دو سال از ساخت "استرداد"، این فیلم با تبلیغات و تشریفات خاصی راهی گیشه شد تا به عنوان یک پروژه فاخر و به نمایندگی از بنیاد سینمایی فارابی حسابی بفروشد. اما حاصل این همه سروصدا طی یک هفته اخیر و در حالی که استرداد بیشترین تعداد سینما را در میان فیلم های اکران پاییزی(36 سالن نمایش) را در اختیار دارد، موفق نشد چیزی بیشتر از 60 میلیون تومان بفروشد و این میزان فروش در مقابل بودجه 4.7 میلیاردی استرداد هرگز به چشم نخواهد آمد. 
 
نمونه آثار به اصطلاح فاخر سینمایی ما کم نیستند و همگی آنها در دو حوزه اشتراک دارند. اول این که هزینه هنگفتی را می بلعند و دوم این که فروش بسیار پایینی دارند. در جدول زیر میزان فروش برخی آثار فاخر در سالهای اخیر به نمایش در امده است: 
                                                                  

نام فیلم

کارگردان

فروش

به کبودی یاس

جواد اردکانی

حدود 2 میلیون تومان

کودک و فرشته

مسعود نقاش زاده

2 میلیون و 360 هزار تومان

راه آبی ابریشم

محمد بزرگ نیا

297 میلیون تومان

شب واقعه

شهرام اسدی

34 میلیون تومان

33 روز

جمال شورجه

21 میلیون تومان

شکارچی شنبه

پرویز شیخ طادی

11 میلیون تومان

گلچهره

وحید موسائیان

10 میلیون تومان

شور شیرین

جواد اردکانی

229 میلیون تومان

کیمیا و خاک

عباس رافعی

57 میلیون تومان

فرزند چهارم

وحید موسائیان

64 میلیون تومان

ملکه

محمدعلی باشه آهنگر

54 میلیون تومان



امید است مسئولان تازه بنیاد سینمایی فارابی به جای تمرکز بر روی زرق و برق های هالیوودی با چنین هزینه هایی، فکر ترمیم زیرساخت های سینما باشند چرا که این مخارج میلیاردی حق همه اهالی سینما است و قرار نیست فرخ نژادها هم نیم میلیارد پول بگیرند، هم سیمرغ بلورین اما هنرمندان دیگر حتی از داشتن حق بیمه محروم باشند.

(نامه)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها