طبق آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم اکنون هفت میلیون کودک کمتر از پنج سال در کشور وجود دارد که رسیدگی به نیازهای هرکدام از آنها، سهم بسزایی در شکل گیری فضای اجتماعی آینده دارد. کارشناسان بهداشتی، ۱۰ نیاز اصلی را برای کودکان عنوان کرده اند که والدین باید به آنها توجه داشته باشند.
کد خبر: ۶۱۷۴۳۱

رسیدگی به حداقل مایحتاج روزانه ، اولین نیاز اصلی کودکان

نوزادان و کودکان نیاز به آگاهی از حس دوست داشتن مراقبان خود دارند؛ لازم است کودکان بدانند نیازهای روزانه آنان در اسرع وقت تامین می شود. نیازهای روزانه مانند تغذیه کودک به رسیدگی مستمر نیاز دارند؛ کودکان زمانی که گرسنه می شوند باید غذای مناسبی دریافت کنند.
توجه به تغییرات آب و هوایی پیرامون کودکان و حفظ کردن آنان از خطر از دیگر نیازهای روزانه کودکان به شمار می رود. اگر کودکی احساس درد ، ترس یا ناراحتی کرد باید فورا به او رسیدگی شود ؛ کودک باید این احساس را داشته باشد که همیشه فردی در کنار او وجود دارد که به نیازهای او رسیدگی می کند.
چند دقیقه تاخیر برای رسیدگی به نیازهای روزانه کودکان مانند هنگام گرسنگی برای آنان ، مدت زمان طولانی محسوب می شود بنابراین هرچه زودتر باید نیازهای آنان را تامین کرد.
کودکان بزرگتر ممکن است ، صبر بیشتری داشته باشند اما آنها هم باید بدانند که هنگام گرسنگی یا ناراحتی ، کسی به خواسته های آنان توجه می کند.
 
اعطای احساس امنیت، دومین نیاز اصلی کودکان
اگر کودکان احساس امنیت داشته باشند یاد می گیرند که به دیگران اعتماد کنند؛ کودکانی که این احساس را ندارند ، مرتبا مضطرب و ناراضی هستند که این مساله می تواند سلامت و آموزش آنان را تحت تاثیر قرار دهد.
هنگامی که اعتماد به بزرگسالان را یاد بگیرند، می توانند رشد خوبی داشته و از جهان پیرامون خود لذت ببرند.
کودکان با رفع نیازهای اساسی و نشان دادن اینکه آنان را دوست داریم، احساس امنیت را به دست می آورند.
 
عشق و محبت، سومین نیاز اصلی کودکان
بازی کردن با کودکان، در آغوش گرفتن و نوازش کودکان کمک می کند تا آنان احساس امنیت کنند؛ همه اینها نشان می دهد از کودکان مراقبت می شود.
والدینی که دست کودک نوپا را هنگام راه رفتن ، می گیرند به کودک خود احساس امنیت می بخشند و کودک احساس می کند که از خطر ، مصون است.
کودکان بزرگتر به محبت بیشتری نیاز دارند؛ حتی گفتن یک شب به خیر ساده هنگام خواب، می تواند نشانه ابراز محبت به آنان باشد.
 
تمجید و تعریف یکی دیگر از نیازهای کودکان
فرزندان هنگامی که کار خوبی (مانند کشیدن یک نقاشی) انجام می دهند نیاز به تعریف و تمجید والدین خود دارند تا دوباره آن کار را انجام دهند.
تمجید و تعریف والدین به کودکان کمک خواهد کرد تا احساس خوبی درباره خودشان داشته باشند.
کودکانی که احساس خوبی درباره خودشان دارند، دارای قدرت یادگیری بیشتری داشته و برای رسیدن به اهداف خود تلاش بیشتری می کنند.
اینگونه کودکان، دردسر کمتری برای والدین خود درست کرده و با دیگران نیز به راحتی ارتباط برقرار کرده و راحت تر دوست پیدا می کنند؛ این کودکان احساس شادی و امنیت بیشتری دارند.
 
لبخند، پنجمین نیاز اصلی کودک
والدین باید به ویژه به نوزاد جدید ، لبخند بزنند؛ لبخند یکی از نخستین حرکاتی است که کودک آن را از والدین یاد می گیرد.
داشتن لبخند روی لب یکی از ساده ترین راه هایی است که به داشتن احساس شادی و امنیت کودکان، کمک می کند.
والدین با لبخند خود به کودک خود می فهمانند که او را دوست دارند و از وجود آنها خوشحال هستند.
برخی از کارشناسان بهداشتی لبخند زدن به کودک را بیش از نگاه کردن به چشمان کودک، موثر می دانند.
ارتباط چشمی، گوش دادن و صحبت کردن همراه لبخند، بیشتر توجه کودکان را جلب می کند.
 
صحبت کردن، ششمین نیاز کودکان
والدین باید از زمانی که نوزادان متولد می شوند با آنان صحبت کنند؛ صدای ملایم والدین کمک می کند تا کودک به احساس آرامش و امنیت برسد.
هنگامی که والدین با کودکان خود صحبت می کنند؛ آنان شروع به یادگیری کلمات می کنند؛ یادگیری کلمات به کودکان در برقراری ارتباط و درک بیشتر جهان پیرامون خود، کمک می کند.
کودکان با استفاده مناسب از کلمات، راحت تر نیازهای خود را بیان می کنند و به آسان تر دوست در مدرسه پیدا می کنند.
اختصاص دقایقی در روز برای صحبت با کودکان ضروری است؛ برای صحبت کردن با کودکان می تواند خاطرات و وقایع روزانه را برای آنان تعریف کرد یا برای آنان کتاب خواند. حتی خواندن آواز برای کودکان می تواند کلمات را به آنان یاد دهد.
 
گوش دادن، هفتمین نیاز کودکان
هرچه کودکان بزرگ تر می شوند، بیشتر از کلمات استفاده کرده و شروع به طرح سووال یا درخواست از والدین خود می کنند.
والدین با گوش دادن به صحبت های کودکان به آنها می فهمانند که به فرزندان علاقه دارند؛ حتی اگر والدین نتوانند درخواست کودک را برآورده کنند ، می توانند دلیل آن را با یک توضیح ساده، بیان کنند.
 
یادگیری چیزهای جدید از نیازهای کودکان
یادگیری مسایل جدید از نیازهای کودکان به شمار می رود؛ برای اینکه کودکان تجربه جدیدی داشته باشند نیاز به داشتن اسباب بازی های فانتزی نیست بلکه کودکان با انجام کارهای ساده ای مانند یک پیاده روی ، پارک رفتن یا رفتن کنار ساحل می توانند تجارب بزرگی کسب کنند.
والدین برای افزایش قدرت یادگیری فرزندان خود می توانند از آنها بخواهند به طور مثال دنبال سنگ های خاصی بگردند.این کار موجب لذت یادگیری و آموزش شگفتی های جهان پیرامون به کودکان می شود.
برای افزایش یادگیری کودکان بزرگتر باید از آنها انجام تکالیف مدرسه را طلب کرد؛ آموزش تجربه های جدید به کودکان از راه های کوچک و ساده ای مانند تعریف یک خاطره برای کودکان، خواندن یک کتاب ، نقاشی و رنگ آمیزی میسر است.
 
کنترل احساسات از دیگر نیازهای کودکان
باید به احساسات کودکان به اندازه کافی توجه شود؛ گاهی کودکان برای ابراز احساسات خود هنگامی که غمگین یا وحشت زده هستند، کلمات مناسبی پیدا نمی کنند و این والدین هستند که باید در این زمینه مراقبت های لازم را به عمل آورند.
نوزادان و بچه های کوچک با هر اتفاق جدید و متفاوت ، وحشت زده می شوند درحالیکه در واقعیت، خطری وجود ندارد.
یک غریبه، یک دلقک و حتی سر و صدای بلند برای کودکان، می تواند بسیار ترسناک باشد؛ بنابراین باید به اینگونه مسایل به ویژه درباره نوزادان، حساس بود.
گاهی برخی از والدین می خواهند کودکان خود را دست بیاندازند و آنان را وحشت زده می کنند درحالیکه داشتن حس آرامش و امنیت برای کودک، ضروری است و هنگام وحشت کودکان، وضعیت را برای کودکان باید توضیح داده و ترس آنان را برطرف کرد.
 
پاداش و جایزه، دهمین نیاز کودکان
همه والدین می خواهند تا فرزندانشان، رفتار خوبی داشته باشند و برای دستیابی به این خواسته به کودکان خود در برابر عمل و رفتار خوب، جایزه می دهند.
البته والدین همیشه نمی‌دانند که فرزندشان چه چیزی را بهترین پاداش می‌داند. برای مثال ممکن است والدین در ازای کاری که کودک انجام می‌دهد به او پول بدهند، در حالیکه بهترین پاداش برای کودکان ابراز محبت یا بردن کودکان به پارک و گردش است.
>> ایرنا
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها