عملکرد 10ماهه اداره مشاوره و مددکاری اجتماعی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان بوشهر؛

گوشه‌اي از  خدمات مددکاران اجتماعی

در دهه اخیر تحولات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی به سمتی سوق داده شد که شاهد کاهش ازدواج جوانان بوده‌ایم. کاهش ازدواج و افزایش سن ازدواج به صورت تصادفی و آنی پدید نیامده بلکه شرایط جامعه به گونه‌ای پیش رفت تا هر جوانی که فکر ازدواج را در ذهن خود تصور می‌کند با انبوهی از هراس مواجه می‌شود.
کد خبر: ۶۱۶۶۲۲

هراس از یک انتخاب مناسب، هراس از چگونگی اداره زندگی شایسته، هراس از داشتن یک شغل مناسب، هراس از چیزهایی که با ازدواج از دست خواهد داد، هراس از جدایی احتمالی با مشاهده افزایش طلاق‌ها و دیگر هراس‌هایی که به تناسب شرایط هر فردی ممکن است وی را از تصمیم به ازدواج بازداشته و یا حداقل زمان ازدواج وی را به تاخیر بیندازد.
در مقیاسی بزرگتر و کلی، بستر و ظرف مناسب برای شکل گیری تفکر ازدواج در بین جوانان لازم است. از اصلی‌ترین بخش‌ها برای شکل گیری این بستر مناسب، بهبود شرایط اقتصادی و رونق فضای کسب و کار است. اساساً اگر یک جوان احساس کند که کفایت و شایستگی غلبه بر چالش‌های زندگی به ویژه چالش‌های اقتصادی زندگی را در آینده ندارد سعی بر حذف تفکر ازدواج از ذهن خود خواهد کرد. همان اتفاقی که در یک دهه اخیر در بین جوانان ما شکل گرفته است. همچنان که از قدیم رسم بوده، پسر جوان از زمانی که اصطلاحاً «دستش به دهانش می‌رسید» و توانایی اداره یک زندگی مستقل را داشت ایده ازدواج در ذهنش متصور می‌شد. البته در چالش‌های فرهنگی و اجتماعی که سبب کاهش ازدواج جوانان شده شکی وجود ندارد اما باید پذیرفت که متغیر اقتصاد اساس  یا حداقل کاتالیزور قوی در روند نزولی ازدواج طی یک دهه گذشته به ویژه چندسال اخیر بوده است.به باور نگارنده شرایط مناسب اقتصادی برای شکل‌گیری تفکر ازدواج لازم است هرچند کافی نیست. بی تردید دیگر عوامل فرهنگی، اجتماعی و روحی- روانی برای ازدواج ضرورت دارد.
فعل و انفعالات پدیده ازدواج به سبب اهمیتی که در زندگی افراد دارد به خودی خود استرس زا و اضطراب آور و هراس آور برای یک جوان است حال فرض کنید که مشکلات اقتصادی نیز به آن افزوده شود مشکلاتی که نه به دلیل بی کفایتی جوان بلکه ناشی از بی تدبیری و تصمیم‌های نابجای دولت و مدیران کلان بوده است.
اما با روی کار آمدن دولت یازدهم و با توجه به اینکه زمزمه‌ها و بارقه‌هایی از امید به منظور توجه به دغدغه‌های اقتصادی به وجود آمده است می‌توان امیدوار بود روند صعودی ازدواج را در آینده شاهد باشیم.
 در حقیقت اگر فضای کسب و کار رونق گیرد و اقتصادی پویا بر جامعه حاکم شود و به تبع آن جوانان از موقعیت و فرصت‌های اقتصادی بهتری برخوردار شوند باید امیدوار به موج استقبال جوانان از ازدواج باشیم. همانطور که در سطور گذشته آمده است اساس و بستر شکل گیری ازدواج داشتن وضعیت اقتصادی مناسب است. متعاقب آن می‌توان به دیگر دغدغه‌های فرهنگی و اجتماعی جوانان توجه داشت.
>> قانون/ امیر مغنی باشی (مددکار اجتماعی)

* شما چه نظری دارید؟ تجربه‌ها و نظراتتان را در این زمینه، با ما در میان بگذارید *

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
فاطیما
Netherlands
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
۰
۰
مشكلات اقتصادی در گذشته هم بوده است . باید تهاجم فرهنگی را خنثی كرد و قدرت انتخاب جوانان را برای انتخابی آگاهانه بالا برد . عشق واقعی در زندگی تمام سدهای اقتصادی و استرس ها را ناكار می كند .
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها