فردا یکشنبه هم جلسه بررسی رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان است.مدتی است یکشنبه ها در مجلس شورای اسلامی روز رای اعتماد به وزرا شده و اگر نگاهی به عقب داشته باشیم می بینیم که تا الان چند یکشنبه است که وزرای پیشنهادی دولت یازدهم به بهارستان می آیند تا به ساختمان دولت در پاستور برسند اما دست خالی برمی‌گردنند.
کد خبر: ۶۱۵۷۲۱
رأی اعتماد به چهارمین محمود کابینه یازدهم

درست همین یکشنبه 19 آبان بود که سومین وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان دولت یازدهم نیز نتوانست رأی اعتماد نمایندگان مجلس را کسب و طلسم ورود به این وزارتخانه در دولت یازدهم را بشکند،البته برخی نمایندگان دلیل این امر را سخنان رئیس جمهور، اقدامات اخیر وزیر علوم، توجیه نشدن نمایندگان در رابطه با برنامه‌های وزیر پیشنهادی و استعفای نصرالله سجادی از معاونت سازمان تربیت بدنی برای همراهی با برخی نمایندگان مجلس ششم دانستند.

هیچ کس انتظار نداشت که نصرالله سجادی سومین گزینه پیشنهادی حسن روحانی برای تصدی وزارت ورزش و جوانان پس از مسعود سلطانی فر و سید رضا صالحی امیری با سوابق ورزشی درخشان، نتواند با اختلاف اندکی از مجلس رأی اعتماد کسب کند و تعیین تکلیف سکانداری این وزراتخانه به ایستگاه چهارم برسد و محمود گودرزی که هنوز اطلاعاتی در مورد وی تا به امروز به نمایندگان نرسیده ،در جمع بندی نظرات منتخبین ملت قرار بگیرد.

حضور یک «محمود» دیگر در کابینه دولت یازدهم بعد از محمود واعظی،محمود علوی،محمود حجتی وزرای ارتباطات،اطلاعات،و کشاورزی را می توان این بار به فال نیک گرفت تا بلکه این بار طلسم ورود به این وزارتخانه شکسته شود و محمود گودرزی بتواند رای اعتماد نمایندگان را کسب کند.البته در این میان نباید تجارب دولتها و نمایندگان را در خصوص تعامل و رایزنی بیشتر میان دو طرف نادیده گرفت تا شاهد باز شدن آخرین گره وزارتخانه دولت یازدهم با عمری چهار ساله باشیم.

هنگامی دولت کار خود را آغاز کرد و شعار اعتدال و همکاری را سر لوحه کار خود قرار داد،هیچکس فکر نمی کرد خبری از چهارمین گزینه برای وزرات ورزش وجوانان باشد بلکه همه فکر می‌کردند که بیشتر توجهات بر وزراتخانه‌های کلیدی و سیاسی متمرکز باشد و سختگیری ها در این حیطه صورت گیرد اما بعد از اینکه بحث بر سر وزارت علوم و تحقیقات وانتصابهای رضا فرجی دانا و بکار گیری افراد با سوابق سیاسی پیش آمد،حساسیت نمایندگان در انتخاب وزرا بالا گرفت.

برخی نیز سخنان رئیس جمهور در آغاز جلسه رأی اعتماد نصرالله سجادی که تاکید داشت مردم به خشونت و افراط و تفریط رأی ندادند،باعث دلخوری برخی نمایندگان دانستند و تأکید کردند ؛نباید 49 درصدی که به رئیس جمهور رأی ندادند، متهم به افراط و تفریط و خشونت شوند.

نمایندگان عقیده و انتظار داشتند که حسن روحانی باید نبض مجلس را شناسایی کرده و فردی را به عنوان وزیر به مجلس معرفی کند که باعث چالش نشود و نکته دیگر اینکه نحوه تعامل مجلس نهم با دولت یازدهم طی 3 ماه گذشته نشان می دهد که نمایندگان خواستار این هستند که بیشتر در جریان امور کشور داری دولت قرار گیرند و دولت با هماهنگی با آنان قدم های خود را بردارد.اما به نظر می‌رسد معاونت پارلمانی دولت یازدهم نتوانسته این پل ارتباطی را برقرار کند و با قدرت وارد میدان شود و به موقع با برپایی جلسات هماهنگ استدلال های لازم درباره شرایط و افراد را به نمایندگان منتقل کند.

حالا با در نظر گرفتن ابعاد و اتفاقات گذشته ،باید دید روز یکشنبه 26 آبان آیا محمود گودرزی می‌تواند به عنوان آخرین وزیر راهی پاستور شود یا نه؟!

سیدمحمد بیاتیان نماینده بیجار به عنوان یکی از نمایندگان جوان مجلس و مخالفان نصرالله سجادی،در مورد شرایط و ویژگی وزیر ورزش و جوانان به جام جم آنلاین گفت:مجلس بر روی بحث جوان گرایی وزیر و درک وی از شاخصه جوانی تأکید ویژه دار .

وی با بیان اینکه وزیر باید دغدغه نسل آینده را به خوبی درک کند یاد آورشد:باید فردی در مسند کارقرار گیرد که در دهه چهل یا پنجاه زندگی خود باشد تا بتواند ارتباط مناسبی با ورزشکاران وجوانان برقرارکند.

این نماینده درادامه تأکید کرد:ما نمی خواهیم این وزراتخانه که لشکر عظیمی از نسل جوان را تحت پوشش قرار می‌دهد جولانگاه سیاسیون شود.

وی افزود:ما می خواهیم فردی بر مسند کار باشد که جوان،متخصص و فارغ از مسایل سیاسی بتواند کار خود را در این وزارتخانه ادامه دهد.

جواد جهانگیرزاده نماینده ارومیه نیز درباره سرانجام آخرین وزیر کابینه که پشت سد نمایندگان قرار گرفته گفت:پالس منفی خاصی از مجلس در رابطه با دولت وجود ندارد اما بخشی از دولت، برخوردها را بوجود می آورد.

قائم مقام مرکز پژوهش های مجلس با بیان اینکه وزرای پیشنهادی باید دیدگاه سیاسی خود را درمقابل مجلس مشخص کنند افزود:درست است که وزارت ورزش و جوانان تشکل‌غیر سیاسی است اما ارکان دولت تصمیمات سیاسی اتخاذ می کنند که بر روی تصمیم نمایندگان تاثیر گذار است.

محمد علی پور مختارنماینده بهاروکبودرآهنگ و رئیس کمیسیون اصل 90 نیزبا بیان اینکه مجلس بر روی مسایل سیاسی و اتفاقات و حوادث سیاسی گذشته حساس است گفت:بهتر است دولت با توجه به حساسیت ها، از افراد و نیروهای مناسب و جوان استفاده کند تا مأموریت این وزراتخانه بخوبی انجام شود.

وی افزود:پیام مجلس به دولت برای انتخاب آخرین وزیر این است که، حساسیت ها شناخته شود ضمن اینکه همکاری و هماهنگی کافی با مجلس وجود داشته باشد.

سید رمضان شجاعی کیاسری نماینده ساری نیز با بیان اینکه وزارت ورزش و جوانان جدید التاسیس است و  وزرای این وزارتخانه  تاکنون نتوانستند مأموریت واقعی آنرا به خوبی انجام دهند گفت:توقع داریم فردی در مسند کار قرار گیرد که به دغدغه جوان در بحث اشتغال ، تحصیل وازدواج توجه کند.

وی درباره شخصیت سیاسی وزیر پیشنهادی و حساسیت مجلس در این بخش، آنرا تأثیر گذار دانست و افزود:شخصیت سیاسی افراد امکان دارد مسیر و مأموریت اصلی وزراتخانه را به مسیر نادرستی هدایت کند و براین اساس نمایندگان حساس هستند که مسایل حزبی دخالت پیدا نکند.

این نماینده تاکید کرد:نمایندگان اصرار دارند که فردی که در این سمت قرار می گیرد عملکردی شفاف وسالم داشته باشد.

فاطمه امیری-خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها