میز غذاخوری یکی از پرکاربرد‌ترین وسایل خانگی است که ارتباط مستقیمی با سلامت جسمی اهل خانه دارد. در این مطلب اگرچه مواردی درباره بهداشت میز غذاخوری گفته شده، اما اگر جزو آنهایی هستید که سفر پهن می‌کنند و روی زمین می‌نشینند، خواندن مطلب را به شما هم توصیه می‌کنیم.
کد خبر: ۶۱۴۸۶۰

به گزارش جام جم سرا به نقل از هفت صبح- وقتی روی زمین سفره پهن می‌‏کنیم، هنگام نشستن و برخاستن از روی زمین، به استخوان‏‌ها و مفاصل زانو و کمر فشار زیادی وارد می‌‏شود. به دلیل این ویژگی و همچنین به این علت که چیدن وسایل غذا، خوردن غذا و جمع‌آوری ظروف بعد از صرف غذا، با داشتن میز غذاخوری آسان‌تر است، امروزه در بیشتر خانه‌ها یک یا حتی دو میز در اندازه‌های مختلف پیدا می‌شود.
در مورد میز‌ها باید نکاتی را مدنظر داشته باشید.
میز‌ها به دلیل اینکه به طور معمول در نزدیکی آشپزخانه قرار دارند، برای قرار دادن بعضی از لوازم مانند کلید‌ها، کیف پول، بسته‌های خرید و پلاستیک میوه که همگی دارای آلودگی‏های زیادی هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
اگر میز در آشپزخانه باشد هم، ممکن است در زمان آشپزی نیز از آن استفاده کنید. در این صورت، همواره سطح میز با مواد خام مانند مرغ و ماهی، گوشت، تخم‏مرغ یا گل و لای سبزی آلوده می‌شود. بنابراین اگر روی میزی که در آشپزخانه گذاشته‌اید، غذا می‌‏خورید بهتر است هنگام غذا خوردن روی آن، سفره پهن کنید.
این رومیزی بهتر است که سفره‌ای یا پارچه‏‌ای باشد که براحتی بتوانید آن را با آب گرم و مواد شوینده بشویید. همیشه بعد از صرف غذا، سفره را در سینک ظرف‌شویی بتکانید و هر چند وقت یکبار آن را با آب گرم و صابون بشویید. نور خورشید هم برای ضدعفونی کردن آن لازم است.
پاک کردن میزهای چوبی کار مشکلی است زیرا چوب را نمی‌‏شود با محلول‏های شوینده آمونیاکی، سرکه یا محلول‏های شیشه پاک‏ کن تمیز کرد. به همین دلیل بهتر است برای میز غذاخوری یک شیشه تهیه کنید که به راحتی قابل تمیز کردن باشد.
اگر امکان دارد میز را در کنار پنجره یا زیر لامپ یا لوستر قرار بدهید. روشن بودن فضای بالایی میز، موجب می‌شود که آلودگی‏‌ها و کثیفی‏‌ها زود‌تر دیده شوند.
ترک‏های چوب، محل مناسبی برای رشد میکروب‏‌ها هستند. در یک ترک بسیار باریک، تعداد زیادی میکروب جا می‌‏گیرد. در صورت وجود ترک روی چوب، آن را به سرعت برطرف کنید یا بخش چوبی روی میز را تعویض کنید.
سطح میز غذاخوری را علاوه بر پاک کردن بعد از هر وعده غذایی، حداقل دو بار در هفته تمیز کنید. برای تمیز کردن آن از یک دستمال نخی تمیز، آب گرم و مایع شوینده استفاده کنید. سطح میز محیط بسیار آلوده‌ای دارد. یک فنجان آب گرم، یک فنجان الکل و یک قاشق غذاخوری سرکه را با هم مخلوط و روی میز اسپری کنید. بعد با دستمال تمیز آن را خشک کنید. بعد از تمیزکردن سطح رویی میز، لبه‏‌های آن را نیز تمیز کنید. در صورت لزوم برای از بین بردن لکه‏‌ها از فرچه استفاده کنید. سپس روی میز را با دستمال تمیز نمدار پاک کنید و اجازه دهید تا خشک شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها