کارشناس برنامه پر مخاطب «پرسمان اعتقادی» رادیو معارف به شبهات مطرح شده در مقاله موهن روزنامه بهار پاسخ داد.حجت الاسلام و المسلمین رضا محمدی گفت:پیامبر از جبرئیل خواسته بود که از خدابخواهد ایشان را از ابلاغ ولایت معاف بدارد. چون می‌دانست در امتش متقین کم هستند و منافقین زیاد.
کد خبر: ۶۱۲۵۵۳
پیامبر می‌دانست در امتش متقین کم هستند و منافقین زیاد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی رادیو معارف، در پی چاپ مقاله‌ غیر علمی و توهین آمیز روزنامه بهار و تحریف تاریخ اسلام و غدیر در این مقاله، حجت الاسلام و المسلمین رضا محمدی، استاد حوزه و دانشگاه و کارشناس برنامه پرسمان اعتقادی رادیو معارف، به شبهات مطرح شده در این مطلب پاسخ داد.

وی در قسمت‌هایی از این برنامه با اشاره به واقعه غدیر و دعوت از همه مردم به مطالعه تاریخ ماجرای غدیر، از برخی غرض ورزان خواست دین و اعتقادات را وجه المصالحه اغراض سیاسی و نفسانی خود قرار ندهند.

کارشناس مسائل اعتقادی با روایت بخشی از خطبه غدیر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، ضمن تشریح بخش‌های مختلف این خطبه گرانقدر افزود: پیامبر از جبرئیل خواسته بود که از خدابخواهد ایشان را از ابلاغ ولایت معاف بدارد. چون می‌دانست در امتش متقین کم هستند و منافقین زیاد.
 
وی افزود: اصلاً در واقعه «غدیر خم» بحث انتخاب مطرح نیست. آنچه که پیش آمده انتصاب امام است از سوی خداوند متعال. اگر بحث فقط جمله «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» بود می‌شد درباره‌اش بحث کرد، اما در غدیر جمله با ادامه آمده و پیامبر از گویندگان می‌خواهد که آنرا تکرار کنند که «من کنت مولاه فهذا مولاه اللهم وال من والاه وعادِ من عاداه وأنصر من نصره وأخذ من خذله». در ادامه هم فرمودند: «مَعاشِرَالنّاسِ، إِنَّهُ آخِرُ مَقامٍ أَقُومُهُ فی هذا الْمَشْهَدِ، فَاسْمَعوا وَ أَطیعوا وَانْقادوا لاَِمْرِ(الله) رَبِّکُمْ، فَإِنَّ الله عَزَّوَجَلَّ هُوَ مَوْلاکُمْ وَإِلاهُکُمْ، ثُمَّ مِنْ دونِهِ رَسولُهُ وَنَبِیُهُ الُْمخاطِبُ لَکُمْ، ثُمَّ مِنْ بَعْدی عَلی وَلِیُّکُمْ وَ إِمامُکُمْ بِأَمْرِالله رَبِّکُمْ، ثُمَّ الْإِمامَةُ فی ذُرِّیَّتی مِنْ وُلْدِهِ إِلی یَوْمٍ تَلْقَوْنَ الله وَرَسولَهُ.» این خطبه بارها این مطلب را گفته است یک بار دو بار نیست اصطلاحات فقط یکی یا دو تا نیست. ولایت این نیست که بگوییم که مولا فقط دوست و وصی است.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی گفت: بعد از آن هم در این خطبه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به دوازده امام اشاره کرده‌اند. این مطلب بی انصافی است که کسی از واقعه غدیر اطلاع داشته باشد و این خطبه را بخواند و بگوید که این بحث بحث دوستی است و نصب امام سیاسی نبوده است.

وی همچنین با اشاره به جدا نبودن دین از سیاست در دین اسلام و توصیه به تأمل در خطبه سوم حضرت علی علیه السلام در نهج البلاغه افزود: خطبه سوم در واقع خیلی از مواضع سیاسی مولا را توضیح داده است و من تعجب می‌کنم از این مواضع نویسنده مقاله. من مطمئمنم که این شخص این خطبه را خوانده، منتها چون در صدد تفسیر به رأی بوده است، بخش‌هایی که با سیاست خودش تطابق داشته انتخاب کرده و بخش‌هایی که با سیاست خودش منطبق نبوده انتخاب نکرده است. پس این تخطئه پیامبر و همه ائمه ماست که همه ائمه ما دنبال حکومت بودند نه دنبال حکومت انتخابی!

کارشناس مذهبی اعتقادی رادیو معارف در پایان گفت: ما انشاءالله در برنامه پرسمان اعتقادی در بحث ولایت،‌ شاخه‌های مختلف ولاء‌ از جمله ولاء سیاسی و قضایی و ... را توضیح خواهیم داد و آنجا خواهیم گفت که پیامبر همه شئون را دارد و خلیفه پیامبر نیز همه شئون را دارد. هم ولی سیاسی مردم و هم ولی مذهبی مردم و هم ولی قضایی مردم است و در همه شاخه‌ها ولایت دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها