نخستین رگه های آب دانوب در جنگل سیاه (جنگل شوارتزوالد) در جنوب غربی آلمان از دل زمین می جوشد.در این گزارش تصویری همراه با دانوب به 10 کشور اروپایی سفر می کنیم.
کد خبر: ۶۱۱۱۱۱
دانوب رودخانه رویایی اروپا

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مگزین وویاژ،​ نام رودخانه دانوب با اروپای مرکزی مترادف است. در جنگل شوارتزوالد نهرها به هم پیوسته و سپس مسیر بیش از 2900 کیلومتری خودرا به سوی شرق و با گذراز خاک اروپا و 10 کشور در پیش می گیرد.

دانوب دومین رود طولانی اروپا است که سرانجام مسیر آن از سرچشمه اش به دریای سیاه ختم می شود. نام دانوب انسان را به یاد آهنگسازان مشهوری می اندازد. یکی از مشهورترین آهنگ هایی که در مورد این رودخانه ساخته شده است آهنگ دانوب آبی اثر یوهان اشتراوس است.دانوب رودخانه رویایی اروپا.

              
تصویر جنگل سیاه در جنوب غربی خاک آلمان و محل سرچشمه اولیه رودخانه دانوب.


              
گفته می شود سرچشمه اصلی رودخانه دانوب در پارک کاخ پرنس فورستنبرگ در شهر دونوئشینگن در حاشیه جنگل سیاه است. در واقع در این مکان دو رود برگ و بریگاخ که منشا اولیه دانوب هستند به یکدیگر می پیوندد. دستکم این گفته از سال 15 قبل از میلاد و دوره تیبریوس ، امپراتور روم باستان به رسمیت شناخته می شود.


              
دانوب در حالی که اندکی بزرگتر از یک رود معمولی است به کاخ سیگمارینگن نزدیک می شود. دانوب در طول مسیر خود از ده ها شهر از جمله 4 پایتخت: وین، براتیسلاوا ، بوداپست و بلگراد عبور می کند.


              
دانوب ، دونو ، دونا ، دوناو... ریشه نام رودخانه لاتین است: دانوبیوس که در نزد رومی های باستان الهه رودخانه ها محسوب می شد. بیش از 700 کیلومتر از مسیر دانوب از خاک آلمان می گذرد. در نزدیکی شهر رزنبورگ رودخانه دانوب از منطقه ای آرام و پردرخت می گذرد.

دانوب پس از گذر از منطقه کوهستانی به شهر پاسو می رسد. در اینجا و قبل از ورود به خاک اتریش دو شاخه آن به نام های «ایین» و ایلتز به هم پیوسته و رودخانه باشکوهی را تشکیل می دهند.


              
دانوب پس از ورود به خاک اتریش از شهرهای لینز ، واخو ، کروز و ده ها شهر کوچک و روستا می گذرد تا به وین ، پایتخت موسیقی والس برسد. نام دانوب و اتریش همواره با یکدیگر مترادف بوده است و یوهان اشتراوس با ساختن آهنگ مشهور «دانوب آبی» این مساله را جاودان کرد.


              
دانوب پس از ترک اتریش و ورود به خاک اسلواکی بلافاصله با براتیسلاوا ، پایتخت جدیدی مواجه می شود. دانوب در مسافت حدود 100 کیلومتر مرز اسلواکی بین مجارستان را تشکیل می دهد تا عازم مقصد بعدی اش شود.


              
بوداپست ، پایتخت مجارستان مانند وین همه چیز را مدیون دانوب است. بوداپست به مروارید دانوب شهرت دارد. در واقع، در گذشته دو شهر به نام های «بودا» و «پست» در دو سوی ساحل دانوب تاسیس شدند که بعدها به هم پیوسته و شهر واحد بوداپست را تشکیل دادند.


              
دانوب پس از گذر از خاک مجارستان وارد صربستان شده و پس از عبور از شهر نووی ساد به بلگراد ، چهارمین پایتخت مسیرش می رسد. محل تلاقی غرب و شرق اروپا. دانوب سپس به طرف جنوب تغییر مسیر داده و مرز بین صربستان و رومانی را تشکیل می دهد.


              
دروازه های آهن مرز طبیعی بین شمال بالکان و جنوب کارپات است. در این مکان عرض 2 کیلومتری دانوب به کمتر از 200 متر کاهش یافته و جریان آب رودخانه به شیوه ای ناگهانی سرعت می یابد.


              
مسیر دانوب در زیبایی وسیع ترین دلتای اروپا میان رومانی و اوکراین و قبل از اینکه به دریای سیاه بریزد خاتمه می یابد. این دلتای 5000 کیلومتر مربعی به دلیل حیات وحش غنی اش جزو میراث جهانی سازمان یونسکو ثبت شده است.

خورشید غروب می کند و دلتای دانوب در حالی که به دریای سیاه می ریزد به خواب می رود. دانوب نزدیک به 3000 کیلومتر را از میان برخی از زیباترین مناظر اروپا پیموده است تا به پایان راه خود برسد. دانوب تنها یک رودخانه نیست. دانوب ، الهه رودخانه ها ، شاهراه آبی میان غرب و شرق اروپا است که نقش حیاتی و مهمی را در طول تاریخ در زندگی مردمی که در حاشیه آن زندگی کرده و می کنند ، داشته و خواهد داشت. گزارش: بهرام افتخاری.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
احمدی
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
۰
۰
سبحان الله
محمد
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
۰
۱
واقعا عالی بود هم از لحاظ تصاویروهم از لحاظ محتوی واطلاعات/اگرمقدوراست به ایمیلم بفرستید/متشكرم
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها