حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی از زمانی که دولت را در اختیار گرفته بارها سیاست خارجی را به عنوان یکی از اولویت‌های کاری خود و همکارانش برشمرده و تاکید کرده که باید در عرصه سیاست خارجی به سمت تنش‌زدایی از روابط ایران با کشورهای مختلف جهان، از همسایگان گرفته تا کشورهای اروپایی و آمریکایی پیش برویم.
کد خبر: ۶۱۰۹۳۳
درسی که باید از گذشته گرفت

در این مدت گام‌های زیادی هم از سوی دولت برداشته شده است، تا جایی که خود رئیس‌جمهور در یکی از سخنرانی‌های خود که حدود 50 روز پس از آغاز رسمی دولت یازدهم انجام شد؛ فعالیت انجام شده در عرصه سیاست خارجی در این 50 روز را معادل 500 روز عنوان کرده بود.

از کمیت فعالیت‌های انجام شده اگر بگذریم، از نظر مصداقی نیز در این مدت اتفاقاتی افتاده که در گذشته نه‌چندان دور، تابو بود و نزدیک شدن به آن بازتاب‌های زیادی به همراه داشت که از جمله آنها تحولاتی است که در روابط ایران و آمریکا به‌وقوع پیوسته است.

شاید همین مسائل سبب شده که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی شهامت دولت یازدهم در عرصه سیاست خارجی را قابل ستایش بداند و خیلی‌های دیگر نیز در ایام اخیر مواضعی شبیه به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام داشته‌اند.

اما نکته‌ای که باید به آن توجه شود، ضرورت بهره‌گیری از نظرات کارشناسان و نقد منتقدان در کنار شهامتی است که در یک عرصه به کار گرفته می‌شود.

در دولت قبل نیز شهامت رئیس‌جمهور در بسیاری از موارد از سوی خیلی‌ها ستوده می‌شد که یکی از آنها اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها بود.

بحث هدفمندی یارانه‌ها از موضوعاتی بود که در دولت‌های مختلف و در دوره‌های گوناگون مجلس، بر اصل آن تاکید می‌شد و همه می‌دانستند که توزیع یارانه‌ها به شکل گذشته درست نیست، اما هیچ‌کدام از مجالس و دولت‌های گذشته ریسک ورود به این عرصه را نکردند و نهایتا این محمود احمدی‌نژاد بود که پا به این عرصه گذاشت و بحث آغاز هدفمندی یارانه‌ها را به نام خود ثبت کرد.

اما از همان آغاز اجرای این قانون، همواره انتقادهای زیادی از سوی مجلسی‌ها و خیلی از کارشناسان درباره نحوه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها مطرح شد که البته در اجرا توجه چندانی به آنها نشد و نهایتا کار به اینجا کشیده شده است که اکنون ادامه روند قبلی، ظاهرا ناممکن شده و دولت جدید برای اصلاح روند گذشته با مشکلات فراوانی روبه‌روست.

بر همین اساس از همین حالا که هنوز دولت جدید در آغاز راه قرار دارد و رئیس‌جمهور نشان داده که او نیز قصد دارد برخی از اولین‌ها را به نام خود ثبت کند باید از گذشته استفاده کرد و نقدها و نظرات کارشناسان را به کار گرفت تا نتیجه کار در آینده به سود کشور و مردم باشد.

مصطفی انتظاری - گروه سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها