در هشتمین اجلاس سالانه کمیته میراث ناملموس یونسکو؛

بازی چوگان به نام کشورآذربایجان ثبت شد

سند خوردن میراث ایرانیان به نام دیگران اتفاق تازه‌ای نیست، هنوز داغ مرثیه ثبت جهانی «تار» برای آذربایجان تازه است، مولوی،‌ ابن سینا و... جای خود. اما شیطنت‌های گاه‌گاه برخی کشور‌ها در غارت میراث ایرانیان این روزها شدت بیشتری به خود گرفته است.
کد خبر: ۶۱۰۸۹۸
میراث‌ ایرانیان‌ به‌ نام‌ دیگران
تاجایی که رئیس سازمان میراث فرهنگی را بر آن داشت نامه‌ای به دبیرکل یونسکو در این ارتباط بنویسد و از آنها بخواهد سیاست پارسی‌زدایی کشور آذربایجان را متوقف کنند. هفته گذشته محمدعلی نجفی در نامه‌اش نوشت: سیاست پارسی‌زدایی کشور آذربایجان چند سالی است که گریبان تاریخ ادبیات و مشاهیر بنام ایرانی را گرفته است و جدیدترین نمونه آن هم حذف اشعار فارسی نظامی گنجوی از مقبره او در آذربایجان است. فارغ از این‌که وقاحت این کار بیشتر تحریف تاریخ کشور خودشان است و خود این کار سندی است در جدال این کشور با تاریخ خودش. باید عنوان کرد که شاید آیندگان به این منابع کمتر دسترسی داشته باشند و همین کار دلیلی باشد تا آنها تاریخ را جور دیگر روایت کنند.

اما این روزها دوباره مورد مشابهی پیش آمده است، ماجرا از این قرار است که جمهوری آذربایجان در حالی پرونده بازی چوگان را برای ثبت به یونسکو فرستاده است که خاستگاه این بازی بدون شک ایران است. این در حالی است که این کشور فاقد لیگ یا حتی تیم‌های چوگان است.

چوگان که در زبان انگلیسی به پولو شهرت دارد، یک بازی سنتی کاملا ایرانی است که از حداقل ۶۰۰ سال پیش از میلاد مسیح در کشورمان رواج داشته است.

این بازی که بی‌شک، ایران خاستگاه آن بوده است، نه تنها در ایران بلکه در خاور دور و نیز غرب و آمریکای لاتین طرفدار دارد.

تنگ چوگان در بیشاپور کازرون استان فارس که نقش برجسته مربوط به بازی چوگان را به تصویر کشیده است، از مهم‌ترین نقش برجسته‌های ساسانی موجود در زمینه قدمت این بازی در بین ایرانیان به شمار می‌رود که محل بازی سنتی چوگان توسط شاهان ساسانی بود.

میدان نقش جهان اصفهان سند تاریخی دیگری برای ایرانیان درباره این بازی است که حتی قبل از دوران صفویان و در دوره تیموریان میدان چوگان بود و بعدها بناهای تاریخی به محوطه آن افزوده شد.با وجود این مستندات، جمهوری آذربایجان امسال قصد دارد این بازی را در قالب پرونده «چووقان یک بازی سنتی با اسب در منطقه قره باغ» در فهرست میراث ناملموس یونسکو به نام خود ثبت کند. هرچند مسئولان ایرانی اعلام کرده اند که نسبت به ارائه این پرونده به یونسکو اعتراض می‌کنند اما همین اظهارات مسئولان ایرانی سبب شد تا رسانه‌های جمهوری آذربایجان مستندات خود درباره قدمت این بازی در این منطقه را ارائه کنند. / ضمیمه چمدان

میثم اسماعیلی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
۰
۰
مردم ایران باید به جای افتخار كردن به میراث گذشتشون وقتی به اون ها مینگرند افسوس میخورند اگر این پرونده را ایرانیان تهیه كرده بودند آیا آذربایجان میتوانست اعتراض كند واقعا متاسفم
محمد علی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
۰
۰
با سلام و احترام
هنر و ورزش از شما سپاسگزاری می كند و از مطالب شما هم گاهی استفاده می شود .
ضمنا آقای نظری كه الان مدیر كل میراث فرهنگی است حدود دو ماهه كه این مسئولیت را دارد
اما به نظر شما اتوماسیون اداری و مهندسی كه اینقدر باید فشل باشد كه هر كاری بستگی به آدم ها داشته باشد
مثلاهمین شما اگه خبری الان خبر اول باشد و مسئول شما تغییر كند آنرا كار نمی كنید
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها