معاون دریایی سازمان محیط زیست با بیان اینکه در صورت استفاده از آب شیرین‌کن‌ها میزان نمک دریای خزر در طول یکسال 32 میلیون تن افزوده می شود، گفت: این میزان شوری برای اکوسیستم خزر فاجعه زیست محیطی به بار می آورد.
کد خبر: ۶۰۹۸۲۴
دست آب شیرین کن ها، روی گلوی خزر

 عبدالرضا کرباسی با بیان این مطلب گفت: بر اساس توافق جدید با با وزارت نیرو و با توجه به اینکه استفاده از آب شیرین‌کن‌ها در دریای خزر موجب افزایش غلظت نمک  می شود، قرار شد تا زمانیکه دستورالعمل های علمی برای این اقدام مصوب نشود، ساخت آب شیرین‌کن‌ها متوقف شود.

به گفته وی، هم اکنون میزان شوری دریای خزر 13 گرم نمک به ازای هر لیتر است و از آنجایی که قرار است 250 میلیون متر مکعب آب در سال از این دریاچه به سمنان منتقل شود، لذا با توجه به اینکه به ازای شیرین کردن هر لیتر آب 13 گرم نمک به دریاچه بازگردانده می شود، در طول سال و برای 250 میلیون متر مکعب میزان نمک چیزی حدود 32.5 میلیون تن خواهد شد که برای اکوسیستم خزر چنین شوری فاجعه به بار می آورد.

کرباسی اظهار داشت: در توافق اخیر قرار شد در وهله اول ضرورت این انتقال جنبه های اقتصادی این اقدام در مسائل زیست محیطی که در پی این انتقال ایجاد می شود، بررسی شده و در نهایت اگر از جمیع جوانب انتقال آب از خزر به سمنان مثبت ارزیابی شد، بایستی این انتقال بر اساس دستورالعمل علمی و بر مبنای تخلیه تلخ‌آب‌ها اجرایی شود.

معاون دریایی سازمان محیط زیست تصریح کرد: این دستورالعمل به صورت شفاهی برای مسئولان وزارت نیرو توضیح داده، اما اگر لازم باشد دستورالعمل کتبی برای تهیه حوضچه های تبخیر به گونه‌ای که نمک حاصل از شیرین کردن آب، جمع آوری شده و به دریای خزر تخلیه نشود، در اختیار این وزارتخانه قرار خواهد گرفت.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها