کنترل گرانی ، اشتغال ،کنترل تورم و....در یک کلام بهبود وضعیت معیشت مردم از جمله وعده های دولت یازدهم برای بهبود شرایط بود تا در طول مدت صد روز آنچه که روزگار مردم را تیره و تار کرده ،بهبود بخشد وگره از مشکلات مردم بگشاید اما حالا صحبت این است که بعد از گذشت حدود 60 روز از تشکیل دولت ، وضعیت اقتصادی کشور ومردم در چه مرحله ای قرار گرفته است.!
کد خبر: ۶۰۹۴۲۲
معیشت مردم در چه حالی است

هنوز هم بالا رفتن ثانیه ای برخی از اقلام ، زندگی اقشار آسیب پذیر و کم درآمد را سخت کرده است و تحریم‌های ظالمانه هم بی تاثیر نبوده است.

درست است که در برخی موارد از جمله بازارمسکن و نرخ ارز،شرایط به حالت سکون درآمده ونوسانات کاذب قیمت، شوک ناشی از این تغییرات را از دست داده اما با در نظر گرفتن بازار داد و ستد بخصوص در بخش مایحتاج عمومی بارقه های امید دیده نمی‌ شود.

چندی پیش معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوراعلام  کرد دولت در کوتاه مدت به دنبال بهبود وضعیت معیشت مردم است  و وزارت اقتصاد و بانک مرکزی به عنوان دستگاههای اقتصادی مسئول بهبود وضعیت معیشت مردم متولی پیگیری امور هستند اما با سپردن این مأموریت به این ارگان ها هنوز تغییر محسوسی در کاهش قیمتها رخ نداده وشهروندان در اعلام نظراتشان بر وجود شرایط نا مناسب اقتصادی تاکید دارند.

آنان عقیده دارند که ثابت ماندن نرخ ارز به دلیل موفقیت مذاکرات با غرب بویژه با آمریکا امکان پذیر شده واین امیدواری وجود دارد که بتواند بر شرایط اقتصادی کشور تاثیر بگذارد اما تاکید می کنند فعالیت اقتصادی در سایه کاهش قدرت خرید شهروندان غیرممکن است.

درصدی نیز یادآور می شوند که اتفاق خاصی دربهبود شرایط رخ نداده وهمچنان مشکل اصلی ، گرانی و تورم است،وقیمت هرچیزی را که سوال می کنی حداقل دو برابر شده وامروز یک چیز و فردا چیز دیگری است.

شاید سوال اساسی این باشد که دولت روحانی درباره کنترل قیمت‌ها چه کرده است و چه اقداماتی در پیش دارد و این‌که چه می‌تواند بکند؟

وزیر اقتصاد، تورم شهریورماه را در مقایسه با قبل از آن بالای 40‌درصد اعلام کرده و آقای رییس بانک مرکزی در اظهار نظری بحث برانگیز نرخ دلار را 3 هزارتومان دانسته وبا این نظر شرایط را به حالت برزخی کشانده است وتولید کنندگان را با مشکل واردات مواد اولیه روبه رو کرده ، که تاثیر آن می‌تواند در جامعه به خوبی دیده شود.

درست است که تعامل با دنیا وگفتگو با کشورها یکی از گامهای مهم این دولت برای کنار زدن تحریم‌های غرب است اما این اقدام دلیلی نیست که همه نگاهها تنها به سیاست خارجی کشور دوخته شود و بقیه وزارتخانه‌های اقتصادی تصمیمات خود را منوط به پیشبرد این سیاست ها نمایند چون جامعه ملتهب امروز ، بیش از هر چیز نگران مخارج روزمره خود است.

نمایندگان مجلس به عنوان منتخبین ملت از سراسر کشور در ارزیابی خود از وضعیت معیشتی مردم بعد از استقرار دولت یازدهم  عقیده دارند که هر چند دولت با حسن نیت قدم های سازنده برداشته است اما تأثیرات آن هنوز بصورت واقعی در زندگی روزمره مردم انعکاس نیافته است.

سعید حیدری طیب نماینده کرمانشاه با اشاره به محرومیت و آمار بالای بیکاری این استان به جام جم آنلاین در مورد شرایط اقتصادی کشور بعد از استقرار دولت یازدهم گفت:خوشبختانه در بخش اقتصاد می‌توان گفت ثبات هرچند نامحسوس به کشور بازگشته است و دیگر مثل گذشته تورم چهار نعل پیش نمی‌ رود.

وی با بیان اینکه مقداری از سرعت تورم کاسته شده ولی وضعیت معیشتی مردم تغییری نکرده افزود: نیاز به کار و زمان وجود دارد ،باید ببینیم دولت دراقدام بعدی خود همچون لایحه بودجه چه چیزی را پیشنهاد می‌ دهد!

عضو کمیسیون انرژی افزود:اگر اکنون بگوییم  وضعیت تغییر کرده حرف گزافی زده‌ایم اما تغییرات در حال انجام است.

علی کائیدی نماینده پلدختر نیز با اشاره به اینکه باید به دولت فرصت داد که تغییرات را به مرور زمان ایجاد کند گفت: انتظار نداریم طی یکی دوماه تغییری رخ دهد و باید بعد از صد روز از وعده رئیس جمهور قضاوت کنیم که آیا معیشت مردم تغییر کرده یا نه، البته بحث اقتصاد چیزی نیست که بخواهد با مدت معین حل شود.

عضو کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس افزود:خوشبختانه مقداری از مشکلات دارویی بیماران خاص حل شده اما هنوز در بخش دارو تحولی ایجاد نشده ولی امیدواریم دولت در این زمینه تلاش نماید.

وی افزود:اگر دولت تا عید نوروز بتواند 7 تا 8 درصد رشد تورم را پایین آورد کلی کار کرده لذا باتوجه به تحریم وبدهی های دولت نمی توان انتظار زیادی داشت که طی مدت معینی مشکلات به یک باره حل شود.

نماینده پلدختر بابیان اینکه باید به دولت کمک کنیم و به مردم امید دهیم تاکید کرد:هر وقت کالاهای اساسی مثل نان ارزان شد می توانیم بگوییم وضعیت معیشت بهتر شده است.

بهروز نعمتی نماینده اسد آباد نیز با اشاره به اینکه باید صبور باشیم وصد روزی را که دولت فرصت خواسته تحمل کنیم گفت: خوشبختانه التهاباتی که در گذشته در بازار وجود داشت دیگر نیست وفروکش کردن چنین معضلی یک قدم مثبت است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن در مورد همت دولت روی سیاست خارجی گفت: فکر می‌کنم در برهه‌ای از زمان دولت لازم است با توجه به تحولات تصمیماتی را اتخاذ کند که از سیاست خارجی باید شروع شود.

حلیمه عالی نماینده استان محروم زابل نیز با اشاره به اینکه هنوز برای مرز نشینان کشور قدمی برداشته نشده است گفت:دستگاه ها باید درجهت معیشت این مناطق که از اهمیت بالایی برخوردار است قدم بردارند،چون امید دراین مناطق به دلیل محرومیت بسار کم رنگ است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان با بیان اینکه مشکل معیشت مرزنشینان کشور حل نمی‌شود مگر اینکه دولت از همه جوانب مردم را دریابد تأکید کرد:ما امیدواریم ولی تا الان چیزی ندیدیم که بخواهیم بگوییم تغییری در زندگی مردم ایجاد شده است.

وی افزود:ما از مسئولان، کارخانه هواپیما سازی نمی خواهیم کارخانه و کارگاه‌هایی می‌خواهیم که هزینه بالایی نداشته باشد وبتواند با رونق تولید معیشت مردم را برقرار کند.

ابراهیم نکو نماینده رباط کریم و عضو کمیسیون اقتصادی  گفت:در مورد گزارش صد روز باید بگوییم گزارش قابل قبولی در مورد کاستن مشکل معیشتی مردم ارائه نخواهد شد.

وی افزود: با توجه به گرانی کالاهای مصرفی، توجیه ندارد که که بگوییم در حوزه معیشت کاری انجام شده ،البته مردم نگران وخوش بین نسبت به اقتصاد کشور هستند.

نکو گفت: نگران از اینکه هر روز شاهد گرانی کالا هستند و خوش بین از اینکه دولت یازدهم خواهد توانست اقشار آسیب پذیر جامعه را سامان دهد.  

وی یاد آور شد:دولت یازدهم باید اول تلاش کند در جهت کاستن از فشارهای خارجی اقدامات شایسته و مربوط به ملت را انجام دهد تا نهایت به حداقل تحریم ها برسیم و پس از آن با ارتباط با دنیا بتوانیم گلوگاه های حساس اقتصاد را احیا کنیم.

فاطمه امیری خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۰
مردم عادی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
۰
۰
ما كه كنترل گرانی را ندیدیم تورم هم بدتر و بدتر شده و اشتغالزایی هم تو ایران وجود نداره .بنظرم این وعده های سر خرمن بوده
مردم
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
۰
۰
خوب مردم همه در رفاه و آسایش و امنیت هستند همه پولدارن و اجناس و كالا به وفور پیدامیشه آن هم به قیمت مفت فقیر وجود نداره، یارانه چیه ؟ كسی لازم نداره . همه مردم در رفاه كاملند مشكلی نیست الحمداله تحصیل مجانی . دارو و پزشك و بیمارستان همه مجانی یا ی كوچولو پولی كه آن هم مهم نیست . ازدواج مفت و سهل و آسان . شغل كه نگو آنقدر زیاده كه كارگر از افغانستان میارن . خلاصه مدینه فاضله همین جاست . !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! این بود دروغ 13بدر سال آینده
احمد
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
۰
۰
بستگی دارد این آقایی كه داس بدست آمده چه قشری رو آسیب پذیر بداند بابا حتی كارمندان دولت هم اسیب پذیرن حتی دكترها وضعیت كشور طوری شده داریم با استرس زندگی میكنیم كسی به فكر ملت نیست جدیدا هم كه عوارض رو به قبوض برق اضافه كردید بسه دیگه
كارگر
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
۰
۰
من یه كارگر48ساله هستم تا پارسال هنوز امید داشتم با این حقوق و كمی نخوردن بتونم پس اندازی بكنم و
مثلا خونه 50 متری رو بكنم 60 متر یا بتونم یه پرایدمدل پائین بخرم یا بتونم یه كامپیوتر برای دخترم بخرم ما این روزها فقط به فكر اینم كه چطور شكم زن و بچه ام روسیر كنم خدا كمكم كنه
مهواره
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
۰
۰
همه هچی آرومه.آروم تر از راه رفتن حلزون.
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
۰
۰
دولت روحانی كه سهل صدتا دولت دیگه هم بیاد عمرا چیزی ارزون بشه شكم مردم كه با حرف و دلار و سیاست سیر نمیشه مردم یه فكر اساسی برای معیشتشون میخوان عمل میخوان چقدر حرف .... بسه بخدا خسته شدیم
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
۰
۰
خوبه دلار ارزون شد قیمتش ثابت شد ما دیشب شام دلار داشتتیم خوبه ارزون شد مردم بتونن دلار بخورن
متین
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
۰
۰
هنوز 40 روز مانده ....جوجه ها را هم آخر پاییز می شمارند ...همین حالا دارند می شمارند
افشین
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
۰
۰
كم به مردم وعده ی بدهید چه چیزی ارزان شده كه الان بخواهد ارزان شود
آرام
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
۰
۰
دولت آقای روحانی سن بازنشستگی و سابقه كار برای بازنشستگی خانمها رو كمتر كنید در عوضش نسل جدید بیكار رو جذب كنید و شرایط بذارید كه بعد از سه سال اشتغال جوان ازدواج كند

نیازمندی ها