یک مسافر آگاه شخص متعادلی است که نه زیادی دست و دلباز است نه خیلی خسیس. در ادامه، راهکارهای با اهمیتی برای پرداخت انعام در یک کشور خارجی با رسوم و رفتار متفاوت و گاهی گیج کننده ارائه شده که دانستنشان بیضرر نیست.
کد خبر: ۶۰۸۳۴۹

دادن انعام نه تنها نیازمند بخشش و البته پول نقد است بلکه باید بدانیم به چه کسی و به چه مقدار باید انعام داد. مسافران سخاوتمند برای حل این مساله نباید از پاداش‌هایی مثل آب نبات استفاده کنند. در بعضی کشور‌ها مثل ژاپن که دادن یک پول کهنه و مچاله به کسی بی‌ادبی محسوب می‌شود، دادن انعام نادرست می‌تواند توهین آمیز باشد.
از طرف دیگر مسافران خسیس برای صرفه جویی نباید از دادن انعام به شخصی که به آن‌ها سرویس می‌دهد شانه خالی کنند، چرا که میلیون‌ها گارسن، پادو هتل، تورگاید و دیگر کارکنان در زمینه گردشگری برای سیر کردن شکم خانواده‌شان و برای پرداخت اجاره خانه‌هایشان روی انعام‌ها حساب می‌کنند.

قبل از سفر اطلاع کافی داشته باشید

مهم‌ترین نکته برای پرداخت انعام: اطلاعات مربوط به دادن انعام بر اساس مقصد برای شما ضروری است تا با شخصی که به شما خدمتی ارایه می‌دهد برخورد زشت و توهین آمیز نداشته باشید.
همچنین شما باید در یک کتاب راهنمای خوب به دنبال جزییات بیشتر در مورد روش پرداخت انعام در فرهنگ بومی کشور مقصد خود باشید. آنوقت شما می‌دانید که مثلا در میدان جامع الفنا در مراکش نوازنده‌هایی با لباسهای رنگارنگ هستند که برای گرفتن عکسشان باید چند درهم به آن‌ها بپردازید. یا اینکه خواهید دانست که در فلان رستوران مجلل در مالزی نیازی به پرداخت انعام نیست.
 
شرایط را بسنجید

بسته به مقصد سفر، اینکه به چه کسی انعام بدهید و چقدر بدهید متفاوت است. در اینجا لیستی از افرادی است که شما در سفر به دور دنیا مجبور می‌شوید مقداری پول به عنوان پاداش به آن‌ها پرداخت کنید. بله لیست طولانی است اما در نظر داشته باشید شما الزاما در یک سفر به همه این خدمات نیازی ندارید مگر اینکه سفری مفصل به دور دنیا را برنامه ریزی کرده باشید که سفر با کشتی و آرامش در سالن ماساژ و زیبایی هم جزو آن باشد.

پیشخدمت‌ها، خدمه نظافتکار هتل، بار بر‌ها، پادو‌های هتل، راننده‌های تاکسی یا ون، تور گاید‌ها، دربان‌ها، نگهبانان سرویس بهداشتی، بومی‌هایی که ساعت‌ها در حالتی ژست می‌گیرند و سوژه عکاسی هستند، متصدی رستوران، کاپیتان و خدمه کشتی، سرگارسن، کارکنان مهد کودک، و... پول خرد به همراه داشته باشید!
اگر از فرودگاه به هتل محل اقامتتان از تاکسی استفاده کنید در بیشتر کشور‌ها باید به راننده انعام بدهید. این به آن معنی است که پس از پیاده شدن از هواپیما به پول محلی نیاز دارید. گرچه بعضی کشور‌ها مثلا بیشتر کشورهای کارایبین به جای پول محلی، دلار آمریکا را هم قبول می‌کنند، اما باید دقت کنید اگر در کشوری دلار به عنوان پول ملی رایج نیست نمی‌توانید برای انعام از دلار استفاده کنید.
در بیشتر فرودگاه‌ها دستگاههای‌ای تی‌ام و باجه‌های صرافی وجود دارد. حتی اگر نمی‌خواهید همه پولتان را در فرودگاه تبدیل کنید، باید قبل از سوار شدن به تاکسی به اندازه کرایه و انعام تاکسی پول محلی بگیرید. قبل از سفر در مورد صرافی فرودگاه مقصد تحقیق کنید تا بدانید چه خدماتی ارایه می‌دهند.
به اندازه کافی پول خرد در طول سفر همراه داشته باشید. پول‌های درشت‌تر را برای خرید سوغات یا غذا و دیگر خرج‌ها نگه دارید و بقیه پولتان را برای دادن انعام نگه دارید. اگر پول خردتان تمام شد پذیرش هتل معمولا پولتان را خرد می‌کند.

از دیگران پیروی کنید

اگر فراموش کردید قبل از سفر در مورد نحوه انعام دادن در سفرتان به اندازه کافی تحقیق کنید یا اگر نمی‌دانید چه کنید به اطرافتان بنگرید و ببینید دیگر مسافران چه می‌کنند. آیا روی می‌زهای خالی اطرافتان در رستوران پول می‌بینید؟ آیا در سفر دریاییتان بقیه مسافران به کاپیتان و خدمه کشتی چند دلاری انعام می‌دهند؟ حالا شما می‌دانید باید چه کنید!
اگر این کار هم فایده‌ای نداشت از این قاعده کلی و ساده استفاده کنید: اگر به کشوری سفر می‌کنید که دادن انعام یک امر معمول است به اندازه ۵ تا ۱۰ درصد از خدمتی که به شما ارایه می‌شود را انعام دهید. مثلا اگر از یک آژانس تور سفر کشتی رزرو می‌کنید، یا اگر به کسی غذا سفارش می‌دهید، یا اگر در سرویس بهداشتی عمومی کسی حوله گرم به شما می‌دهد.

سوال نکنید

اشتباه معمول مسافران اینست که از شخصی که به آن‌ها خدمتی ارایه می‌کنند سوال می‌کنند که آیا انعام دریافت می‌کند یا نه. نه تنها این امر باعث می‌شود که شخصی که معمولا انعام نمی‌گیرد وسوسه شود بلکه در کشورهایی که معمولا گفتن صریح آنچه می‌خواهید رایج نیست (یعنی با تعارف و از سر شرم با صراحت صحبت نمی‌کنند)، سوال پرسیدن در مورد این موضوع باعث می‌شود شما به یک گارسن یا باربر مودب انعامش را نپردازید. مثلا در هندوستان یک خدمتکار که بیشتر درآمدش از انعام‌ها حاصل می‌شود شاید از سر شرم و احتیاط ادب به شما جواب دهد نیازی به پاداش ندارد. این به آن معنی نیست که شما نباید انعام بدهید آن هم در کشوری که دادن انعام معمول است. قبل از سفر اطلاع کافی داشته باشید تا نیازی به سوال کردن نباشد.
 
به هزینه سرویس دقت کنید

ممکن است فکر کنید هزینه سرویس که روی صورتحساب رستوران شما اضافه شده است شامل انعام هم می‌باشد. در بیشتر کشور‌ها چنین است، اما در دیگر کشور‌ها نه. در مقاصدی مانند یونان، گواتمالا، ایتالیا و هنگ کنگ شما باید علاوه بر هزینه سرویس پول انعام را هم حساب کنید. به این دلیل که هزینه سرویس به جیب خدمه نمی‌رود و انعام شما درصد قابل توجهی به درآمد آن‌ها اضافه می‌کند
>> ویوان نیوز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها