درمانگاه مشاغل

مصایب نسخه پیچی

بروز واریس در افراد علل مختلفی دارد که بر اثر گشاد شدن رگ‌ها ایجاد می‌شود و ممکن است در برخی از اندام‌های بدن بویژه پا‌ها بروز کند؛ متخصصان بهترین درمان بیماری واریس را پیشگیری از بروز آن می‌دانند.
کد خبر: ۶۰۷۱۴۵

به گزارش جام جم سرا به نقل از ایرنا- دکتر مهرداد اقدسی در توضیح این بیماری با بیان اینکه واریس گشاد شدن سیاهرگ‌ها است که می‌تواند در پا‌ها و سایر اندام‌های بدن بروز یابد، وراثت و بالارفتن فشار شکم در اثر یبوست یا زایمان را از دلایل گشاد شدن سیاهرگ‌های بدن و بروز واریس عنوان کرد.
اقدسی گفت: واریس حتی اگر دلایل وراثتی داشته باشد، قابل پیشگیری است و با برخی اقدامات مانند کنترل وزن، انجام فعالیت‌های فیزیکی، مصرف برخی غذا‌ها که سبب می‌شود روده‌ها بهتر کار کنند و همچنین با پوشیدن جوراب طبی می‌توان تا حد زیادی از بروز این بیماری جلوگیری کرد.
وی افزود: مصرف روزانه میوه‌ها و سبزی‌ها که نفوذپذیری جداره رگ‌ها و تورم رگ‌ها را کمتر می‌کند و مانع از بالارفتن فشار شکم می‌شود، می‌تواند در پیشگیری از بروز واریس در افراد موثر باشد.
سیاهرگ‌ها در نتیجه اختلال عملکرد دریچه‌های موجود در آن‌ها واریسی می‌شود؛ در حالت طبیعی این دریچه‌ها از بازگشت خون در مسیر عکس (به سمت پایین) جلوگیری می‌کند. اما بر اثر عواملی مانند بارداری، ضعف مادرزادی، چاقی و یا ایستادن طولانی مدت این دریچه‌ها تحت کشش قرار می‌گیرد و سبب واریسی شدن سیاهرگ‌ها می‌شود.

علل بروز واریس
فوق تخصص قلب و عروق در مورد علل بروز واریس گفت: یکی از مهم‌ترین عوامل بروز واریس در افراد عامل وراثت است، پس از آن می‌توان به کشیدن سیگار و ایستادن طولانی مدت روی پا‌ها به ویژه در مشاغلی مانند، معلمی، مهمانداری هواپیما و آرایشگری اشاره کرد.
اقدسی اظهار داشت: افرادی که در خانواده به ویژه بستگان درجه یک خود فردی مبتلا به واریس دارند، باید نکاتی را مانند کنترل وزن، فعالیت فیزیکی، تغذیه مناسب، سیگار نکشیدن و ایستادن طولانی مدت روی پا‌ها را رعایت کنند.
به گفته وی علاوه بر این افرادی که در مشاغلی مانند معلمی، مهمانداری هواپیما و آرایشگری هستند، بهتر است از جوراب‌های طبی پیشگیری کننده استفاده کنند.

روش‌های درمانی
اقدسی در مورد روش‌های درمانی واریس، نخستین و بهترین درمان را پیشگیری و استفاده از جوراب‌های طبی عنوان کرد. در گذشته از روش‌های جراحی برای درمان این واریس‌ها استفاده می‌شد، اما در چند سال اخیر روش‌های درمان سرپایی پیشرفته‌ای مانند لیزر داخل رگی و رادیوفریکوئنسی (RF) مطرح شده است.
اقدسی درمورد اینکه آیا با استفاده از لیزر می‌توان واریس را به طور کامل درمان کرد، توضیح داد: دستگاه‌های لیزر و رادیوفریکوئنسی که برای درمان واریس به کار می‌روند، مورد تایید سازمان‌های معتبر جهانی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و بر اساس آمار‌ها استفاده از این روش ۹۵ درصد موفقیت آمیز بوده است.
سیاهرگ‌های مویی یا عنکبوتی، نوع خفیفی از سیاهرگ‌های واریسی است. آن‌ها کوچک‌تر و به سطح پوست نزدیکترند و شبیه شبکه عنکبوت به نظر می‌رسند و بیشتر از جنبه زیبایی برای فرد ایجاد نگرانی می‌کند.
فوق تخصص قلب و عروق در مورد روش‌های درمانی واریس‌های عنکبوتی گفت: آمپول‌های تزریقی و لیزرهای تابشی برای درمان این دسته از واریس‌ها که به واریس‌های مویی یا عنکبوتی معروف است، استفاده می‌شود.
اقدسی افزود: استفاده از لیزر در مورد واریس‌های پیشرفته موثر‌تر از واریس‌های مویی است و عود ندارد اما در مورد واریس‌های مویی و عنکبوتی ممکن است به مرور زمان با افزایش سن در جاهای دیگر پا واریس ایجاد می‌شود؛ بنابراین لازم است بیمار هر چند سال یک بار برای اصلاح وضعیت خود به پزشک مراجعه کند.

ارتباط واریس با بیماری‌های قلبی
اقدسی با بیان اینکه واریس هیچ ارتباطی با بیماری‌های قلبی ندارد و نمی‌تواند سبب بروز این دسته از بیماری‌ها شود، گفت: واریس تنها ممکن است سبب لخته شدن خون شود که احتمال دارد در موارد نادر، خطراتی را برای بیمار به وجود آورد.
فوق تخصص قلب و عروق با تاکید بر اینکه واریس سنگینی پا، درد، خارش و اختلالاتی به صورت ورم پا و در ‌‌نهایت زخم پا را ایجاد می‌کند، هشدار داد افرادی که واریس پیشرفته دارند نیز ممکن است در مواردی دچار خونریزی شوند و خون داخل رگ‌های واریسی گشاد شده، لخته شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها