هیچ‌وقت نمی‌توانم اسامی اشخاص را به یاد بسپارم، درباره شماره تلفن‌ها نیز با همین مشکل مواجه هستم، در حالی که هنوز جوان محسوب می‌شوم. گاهی با خودم فکر می‌کنم حافظه‌ام ضعیف است و با این اوصاف در سنین میانسالی یا پیری باید با ضعف جدی حافظه دست به گریبان باشم.
کد خبر: ۶۰۷۰۲۷
تقویت حواس به حافظه جلا می‌بخشد

برخی افراد تصور می‌کنند کسانی که حافظه بسیار خوبی دارند از هوش بیشتری نسبت به آنها برخوردار هستند، اما در حقیقت این باوری غلط است، زیرا بنا بر تاکید روان‌شناسان، قدرت حافظه تا حد زیادی بستگی به این دارد که از چه ابزارهایی برای حفظ‌کردن یا به خاطر‌سپردن مقوله‌ای دیداری یا شنیداری استفاده کنید و چقدر در استفاده از آنها مهارت داشته باشید.

دکتر زهرا غلامی حیدر‌آبادی از روان‌شناسانی است که معتقد است هرقدر بتوانیم از تمام حواس خود در یادگیری استفاده کنیم، بیشتر می‌توانیم به خودمان کمک کنیم که بهتر موضوعی را بیاموزیم و سرانجام این تمرینات به ما کمک می‌کند که آن مطلب را بهتر به‌ذهن بسپاریم و کمتر آن را فراموش کنیم؛ بنابراین تقویت حواس می‌تواند به تقویت حافظه و افزایش آن کمک کند.

آیا حافظه قابل تقویت است؟

حافظه چیزی نیست جز توانایی به خاطر‌آوردن آنچه آموخته یا تجربه شده است یا توانایی فرآیند به‌خاطر‌آوردن یا فراخوانی مقوله‌ای در ذهن، اما آیا حافظه قابل تقویت است؟ بی‌شک پاسخ روان‌شناسان به این پرسش مثبت است، بنابراین می‌توان راهکارهایی برای تقویت و افزایش حافظه در زندگی به کار گرفت.

دکتر غلامی در گفت‌و‌گو با جام‌جم با تاکید بر این‌که از دست رفتن حافظه یا بالا‌رفتن سن رابطه‌ای مستقیم دارد، می‌گوید: در اوایل بیست سالگی، مغز شروع به از دست‌دادن بعضی سلول‌های عصبی می‌کند و بدن، کمتر مواد شیمیایی مورد نیاز مغز را برای درست کار‌کردن، تولید می‌کند. بر این اساس، کارهای زیادی می‌توان انجام داد تا این جریان کندتر شود، یعنی از همان دوران نوجوانی یا جوانی می‌توان تمریناتی را در زندگی به کار گرفت که رعایت آن نکات باعث افزایش و تقویت حافظه شود. انجام این تمرینات، در سنین پایین به پیشگیری از تضعیف حافظه و در سنین بالا به تقویت حافظه کمک می‌کند.

حافظه‌تان را ورزش دهید

ورزش‌دادن حافظه کار پیچیده‌ای نیست، بلکه از الگوهای ارائه شده برای داشتن زندگی سالم تبعیت می‌کند، یعنی باید غذاهای سالم بخورید، جسم و فکرتان را ورزش دهید و از مکمل‌های تقویت‌کننده حافظه استفاده کنید. بی‌شک متناسب با هر سن و با کمک متخصصان می‌توان از هر کدام یا مجموعه‌ای از این تکنیک‌ها برای تقویت حافظه کمک گرفت، اما نباید از یاد برد که از رازهای داشتن حافظه‌ای قوی، ورزش‌کردن است.

البته تغییرات مغزی وابسته به سن بسیار آهسته رخ می‌دهد و نباید با ورزش کوتاه مدت، انتظار تغییری فاحش در روند حافظه را داشت، اما بررسی پژوهشگران نشان می‌دهد که 30 دقیقه پیاده‌روی روزانه می‌تواند پس از شش ماه، اثرات مثبت خود را بر تقویت حافظه نشان بدهد.

یاد بگیرید

«از گهواره تا گور دانش بجوی.» این جمله معروف ریشه در ادبیات کلاسیک ما دارد،اما فقط یک شعار نیست، بلکه راهکاری بسیار مفید برای رسیدن به سلامت فکری، فرهنگی و روانی محسوب می‌شود.

دکتر غلامی نیز بر گرفتن آموزش‌های جدید مثل یادگیری زبانی خارجی یا یک آلت موسیقی برای تقویت حافظه تاکید می‌کند و می‌گوید: کارهای بسیاری می‌توانید برای ورزش دادن و فعال‌کردن مغزتان انجام دهید. کارهای ساده‌ای مثل حل جدول، بازی شطرنج، مطالعه‌کردن و حفظ کردن شماره‌ها یا نام اشخاص نیز می‌تواند از جمله ورزش‌های فکری محسوب شود و به تقویت حافظه شنیداری کمک کند.

این روان‌شناس با تاکید بر شعر خوانی برای تقویت حافظه اشاره و تاکید می‌کند: یادگیری شعر هم به تقویت حافظه شنیداری و دیدن شعر از روی کتاب به تقویت حافظه بینایی کمک می‌کند. انجام کارهای تجسمی مانند نقاشی، مجسمه‌سازی و موسیقی نیز تمرینات فکری و جسمی محسوب می‌شود که هر کدام به تقویت حافظه بینایی و شنیداری کمک می‌کند.

بهترین و موثرترین روش‌های تقویت حافظه

این روش‌ها و در واقع تکنیک‌های تقویت حافظه، سن نمی‌شناسد و از نوجوانی تا کهنسالی می‌تواند در تقویت قوای فکری و ورزش دادن حافظه بسیار کمک‌کننده باشد:

‌ـ‌ اطلاعات را خرد کنید.

‌ـ‌ کلمات را به هم ربط دهید.

‌ـ‌ ورزش کنید.

‌ـ‌ از حافظه تصویری‌تان استفاده کنید.

‌ـ‌ تمرکز کنید.

‌ـ ‌خواب مناسب داشته باشید.

‌ـ‌ از رژیم غذایی سالم غافل نشوید.

‌ـ‌ آموخته‌هایتان را به دیگران نیز یاد بدهید.

‌ـ‌ از تکرار در انجام تکنیک‌ها و این روش‌ها غفلت نورزید.

پونه شیرازی ‌/‌ گروه سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
علیرضا حیدری
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
۰
۰
مطالب خیلی خوبی بود من یك سوال دارم من سیزده سال سن دارم ودركلاس هفتم درس میخوانم و تازگی ها كم كم یاد گیرام كند شده است كمكم كن خیلی مهم .

نیازمندی ها