مرد سی‌و‌هفت ساله‌ای که به اتهام قاچاق مواد مخدر به مجازات مرگ محکوم شده بود، یک روز پس از اجرای حکم در زندان بجنورد و تحویل جسد به پزشکی‌قانونی، در میان ناباوری در سردخانه پزشکی‌قانونی زنده و به بیمارستان منتقل شد.
کد خبر: ۶۰۶۷۳۳
مرد اعدامی پس از 24 ساعت زنده شد

به گزارش جام‌جم، صبح چهارشنبه یک مرد زندانی که به اتهام حمل و نگهداری یک کیلو شیشه سه سال پیش بازداشت و به مجازات مرگ محکوم شده بود، از سلول مخصوص نگهداری محکومان به مرگ به محوطه زندان منتقل شد.

مرد محکوم با دیدن طناب دار، لرزه بر اندامش افتاد، قدم‌هایش یارای همراهی نداشت و می‌دانست تا دقایقی دیگر زندگی‌اش به پایان خواهد رسید.

قاضی اجرای احکام، حکم متهم را خواند. «علیرضا ـ م» به اتهام حمل و نگهداری یک کیلو شیشه در دادگاه انقلاب محاکمه و به مجازات مرگ محکوم شده است.

پس از تشریفات قانونی، طناب دار دور گردنش حلقه زد و مرد محکوم 12 دقیقه بالای دار ماند. با پایین آوردن پیکر محکوم از طناب دار، پزشک مستقر در محل مرگ او را تائید کرد و با صورتجلسه‌ای که به امضای او، قاضی اجرای احکام و مسئولان زندان رسید، جسد به پزشکی‌قانونی منتقل شد تا صبح روز بعد تحویل بستگانش شود.

صبح روز بعد یکی از کارگران سردخانه پزشکی‌قانونی در حال بیرون کشیدن اجساد و آماده کردن آنها برای تحویل به بستگانشان بوده که در یک لحظه با دیدن بخاری که مقابل بینی یکی از اجساد در زیر نایلون به‌وجود آمده بود، دچار وحشت شده و متوجه می‌شود، او همان مرد اعدامی است که هنوز نفس می‌کشد.

با اطلاع مسئولان پزشکی‌قانونی از این موضوع، بلافاصله اقدامات اولیه از سوی پزشکان این مرکز انجام و مرد اعدامی به بیمارستان امام علی(ع) بجنورد منتقل می‌شود.

زندگی دوباره

بنا بر این گزارش، مرد محکوم در بخش مراقبت‌های ویژه این بیمارستان بستری و مداوا شد و حال عمومی او رضایت‌بخش است.

یکی از پرستاران این بیمارستان به خبرنگار ما گفت: با انتقال مرد زندانی به بیمارستان، اقدامات درمانی آغاز شد و هر روز شرایط جسمی وی بهتر از روز قبل می‌شود.

یکی از بستگان مرد محکوم نیز به خبرنگار ما گفت: وقتی به ما اطلاع دادند علیرضا در زندان مجازات شده، خود را برای تحویل گرفتن جسد و برگزاری مراسم آماده می‌کردیم و وقتی برای تحویل گرفتن جسد به پزشکی‌قانونی رفتیم، باور نمی‌کردیم او بار دیگر زنده شده باشد و اکنون از این اتفاق بیش از همه دو دختر این فرد خوشحال هستند.

وی افزود: علیرضا هم‌اکنون در بیمارستان تحت نظر ماموران قرار دارد و ما منتظریم تا در این باره تعیین ‌تکلیف شود.

سرانجام حکم چه خواهد شد؟

در ارتباط با سرانجام حکم مرد محکومی که ناباورانه زنده شده است، محمد عرفان، قاضی دیوان عدالت اداری ‌گفت: حکم صادر شده از سوی دادگاه انقلاب، حکم مرگ بوده و اصالت رای مشخص است و در چنین مواردی حکم بار دیگر با بهبود مرد محکوم، اجرا خواهد شد.

عرفان افزود: در آیین‌نامه اجرایی مجازات، مصوبه سال 1382 در این زمینه توضیح داده شده و در آن آماده بودن محکوم‌علیه برای اجرای حکم مورد تاکید قرار گرفته و درباره این فرد نیز یکی از عوامل، داشتن حیات و درک و شعور هنگام اجرای حکم است و این‌گونه نیست که یک محکوم مثلا در کما باشد و حکم او اجرا شود؛ بلکه در چنین مواردی با مداوا و بهبود محکوم و تائید سلامت وی از سوی پزشک معتمد پزشکی‌قانونی، حکم قابل اجرا می‌شود.

این حقوقدان تصریح کرد: قانون مبارزه با مواد مخدر اصلاحیه سال 1389 نیز به تفصیل در ارتباط با میزان حمل و نگهداری مواد مخدر توضیح داده است و حمل و نگهداری بیش از 30 گرم شیشه مجازات مرگ را به دنبال دارد که این مجازات شامل مرد اعدامی هم خواهد شد.

ناصر صبوری - دبیر گروه حوادث

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۲۱
قاضی باز نشسته
United States
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
۱
۰
طبق قوانین شرعی اگر شخصی بعد از اجرای حكم اعدام زنده ماند دیگر نباید مجازات مرگ را اعمال كرد اقای عرفان خواهشمندم با مطالعه صحبت بفر مایید این را از مراجع هم می توان استفتاء كرد
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
۰
۰
این انصاف نیست .حكم یك بار اجرا شده. ببینید حضرت علی (ع) چگونه قضاوت می كرد.
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
۱
۰
این چه كاریه كه طرف رو دوباره سالم كرد كه دوباره اعدامش كرد ،دلم برای اون بدبخت می سوزه كه دوباره بعد از زندگی دوباره باید دوباره با زندگی وداع كن؛ دوباره چوبه دار و دوباره احساس زمخت طناب زبر بر گردن ...
امیر مسعود
United States
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
۱
۰
تورو خدا رحم داشته باشید این بنده خدا عمرش به دنیا بوده كه با این همه بلا كه سرش اومده زنده مونده...اون تاوان كار اشتباهشو پس داده به نظر من...ببخشیدش لطفاً
محمد رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
۱
۰
من كاری به جرمش ندارم . خدا نخواسته اون بمیره اگه ده باره دیگه هم اعدامش كنن تا اون بالایی نخواد خون از دماغش نمیاد. مگه نمگن اگه كسی از دار نجات پیداكنه نباید دیگه اعدام بشه؟؟
زارع
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
۱
۰
ما اكنون با یك معجزه ی الهی روبرو شده ایم بی شك این یك معجزه است و خواست خدا این بوده است كه این مرد زنده بماند شاید در رسیدگی به جرم او اشتباهی رخ داده و مرگ حق اونبوده است .یا به هرحال خداوند یك مصلحتی دیده است كه او باید زنده بماند . آنچه كه مسلم است وقتی كسی 12 دقیقه بالای دار بماند قاعدتا باید بمیرد . و پزشك هم كه مرگ او راتایید كرده است.زنده ماندن او بیشك یك معجزه است وما علم الهی نداریم كه بدانیم چرا خدا خواسته است اوزنده بماند . اعدام دوباره او تمرد در برابر خدا و طغیان به شمار میرود واز ان پرهیز كنید . اصل حكم وقانون خداست نه انچه بشر در مجالس قانونگزاری تصویب میكند .
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
۱
۰
از قدیم رسم بوده وقتی شخصی طنابش پای چوبه دار پاره شود نشان دهنده این است كه از طرف خداوند بخشیده شده است. حالا برای این مجرم طناب نبوده و به این نحو نمایانگر شده است . مطمئن باشید اگر بخشیده شود حتی دور و ور ته سیگار هم نخواد رفت حداقل به خاطر دو دو دختر این مرد اگر بخشیده شود جالب است.
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
۱
۰
حكمت ومصلحت خداوند در زنده بودن این مردم رقم خورده است،اگر اصلاح شده باشد رحمت ور افت اسلامی وبخشش برای او زیبنده است.
رسول
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
۰
۰
به نظر شما اعدام مجدد بی رحمی نیست؟
محمد كرم ادوای
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
۰
۰
به امید روزی كه شاهد حكم اعدامی در ایران نباشیم....................
حسن كاشف
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
۰
۰
آقای قاضی دیوان عدالت اداری !! ای كاش اینجور صراحت گفتار را برای دانه بزرگها هم داشتید در ضمن؛ سعی كنید با خدا درگیر نشوید...
قربانی مواد
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
۰
۱
باید 100 بار دیگه اعدام شه. معلوم نیست تا حالا چند تا خونواده رو بد بخت كرده و باعث مرگ چند نفر شده. زنده شده كه دوباره اعدام شه و دوباره مجازات بش. برید خونواده های معتاد رو ببینید كه به خاطر این جور آدما بدبخت شدن. با اون همه مواد ، 3 كیلو میدونید چند نفر معتاد میشن و چند خونواده بدبخت؟؟؟؟ حتما خودتون هم باید از قربانیان باشید كه بگید باید اعدام شه؟
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
۰
۰
آدمای اینطوری را هزار بار هم شده باید اعدام كرد.
بچه های قانون
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
۰
۰
ولش كنید حكم اجرا شده یكبارنه چند بار...كجاست قانون زمان حضرت علی............................................
كارمند
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
۰
۰
دوستان من هم مثل شما معتقدم آدمی كه یكبار اعدام شده نباید دوباره اعدام بشه. ولی یادمون نره اگه این وضعیت پیش بیاد از فردا باید مواظب باشیم جانی های خطرناك و عاملین به فروش مواد و مخدر و ..... شاید با دادن پولهای خوب به بعضی افراد ( مجری اعدام و یا پزشك ناظر و ...) یك چنین صحنه هایی رو درست كنند و از فردا این جور صحنه‌ها راه فرار افراد شرور و جانی و .... می‌شه. البته میگم شاید این یكی واقعاً استثنا باشه كه انشاالله هم هست.
عباس
United States
۰۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
۰
۰
لطفا اعدامش كنید من اگر حكم تام داشتم بدون محاكمه تمام قاچاچیان مواد مخدر اعدام یا تیر باران میكردم.
علی
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
۰
۰
شاه (خدا) میبخشه وزیر (عدالت) نمیبخشه
عجب دوره شده ها
حسنا اصحابی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
۰
۰
اگر صد بار دیگر اعدام شد و زنده شد دوباره باید او را اعدام كرد
شیخ محمود
United States
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
۱
۰
این خلافكاراعدام شده و بنظرم اگر عفو شود خوبتراست چون جان هم انسانهادر دست خداست خداجان دوباره به او داده نباید دوباره جان اوراگرفت حتمآ حكمتی در كاراست بایدمورد رحمت جمهوری اسلامی قراربگیرد.
جك
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
۱
۰
به نظر من باید ازاد شود
محمدفاضل داودی
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
۱
۰
با سلام هر حكمی یكبار اجرا می شود

نیازمندی ها