محمد الهیاری، معاون نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور‌:

کتابدار در نوک پیکان ترویج مطالعه است

دیدار تشکل‌های نشر با وزیر ارشاد

برنامه‌های هفته کتاب تشریح شد

دبیر بیست و یکمین دوره هفته کتاب گفت: تشکل‌های نشر در مدتی که دولت یازدهم مستقر شده درخواست ملاقات با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را داشتند که فکر می‌کنم دیدار تشکل‌های نشر با وزیر ارشاد در هفته کتاب محقق می‌شود.
کد خبر: ۶۰۴۳۶۲
برنامه‌های هفته کتاب تشریح شد

محمد الهیاری فومنی دبیر بیست و یکمین دوره هفته کتاب درباره نخستین جلسه که روز گذشته برگزار شد، گفت: روز گذشته جلسه ستاد برگزاری هفته کتاب با حضور نمایندگان دستگاه‌های دولتی، سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌های صنفی نشر برگزار شد.

تشکیل کمیته تخصصی برای نامگذاری شعار هفته کتاب و نامگذاری ایام آن

وی افزود: آنچه که در جلسه اول مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت، ارائه سیاست‌هایی بود که وزارتخانه برای این دوره از هفته کتاب مهیا کرده است که از سوی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام شد و همانطور تعدادی از نمایندگان دستگاه‌ها نقطه نظرها و دیدگاه‌های خود را راجع به هفته کتاب و آنچه می‌تواند در هفته کتاب به مرحله اجرا درآید بیان کردند و قرار شد برای جلسه آتی در ارتباط با تعیین شعار این دوره از هفته کتاب و هم نامگذاری ایام هفته کتاب بحث و تبادل نظر صورت گیرد، البته قرار شد کمیته منتخبی از میان اعضا هم شکل بگیرد که به شکل تخصصی روی این موضوع کار کند.

کیفیت برنامه‌های هفته کتاب مورد تاکید است

الهیاری در توضیح بیشتر خاطرنشان کرد: از جلسه آتی وارد برنامه دستگاه‌ها خواهیم شد، از دستگاه‌های عضو ستاد هفته کتاب درخواست شد که برنامه‌هایی که ارائه می‌کنند برنامه‌هایی باشد که به معنای واقعی اجرایی باشد و تعداد برنامه‌های اعلام شده آنچه باشد که به مرحله اجرا درآید و همینطور کیفیت برنامه‌ها ارتقا یابد، سطح پوشش و گستره برنامه‌ها افزایش پیدا کند، به این معنا که مخاطبین بیشتری را در جامعه هدف خود قرار دهد.

دبیر بیست و یکمین دوره هفته کتاب در پاسخ به اینکه در سال‌های گذشته شاهد برنامه‌هایی بودیم که تنها به دلیل کمیت مورد توجه بود و اگر هم اجرا نمی‌شد اتفاقی نمی‌افتاد آیا برای اولویت‌بندی برنامه‌ها فکری شده و اینکه آیا امسال هم شاهد برنامه‌های فراوان خواهیم بود، اظهار کرد: دیروز این نکته در جلسه تذکر داده شد و عنوان شد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در هفته کتاب به عنوان یک سازمان هماهنگ کننده است و تلاش می‌کند دستگاه‌ها را ترغیب و تشویق کند که در این هفته به موضوع کتاب و کتابخوانی به صورت ویژه بپردازند و بخشی از درآمد‌ها و اعتبارات خود را مصروف امور فرهنگی و بطور خاص حوزه کتاب و کتاب‌خوانی کنند.

وی گفت: در هفته کتاب برنامه‌ها به صورت خود اظهاری است و هر مجموعه‌ای اعلام می‌کند که ما این برنامه‌ها را در طول هفته کتاب اجرا خواهیم کرد، برخی برنامه‌ها ممکن است گستره پوششان فقط برای اعضای همان مجموعه سازمان و یا وزارتخانه باشد، اما برخی برنامه‌ها ممکن است مخاطبان بیرونی آن مجموعه را هم در بر بگیرد، در جلسه دیروز عنوان شد که اولا فارغ از اینکه نگاه

کمی به برنامه‌ها داشته باشیم، دستگاه‌ها تلاش کنند برنامه‌هایی را ارائه کنند که هم گستره پوشش و مخاطب بیشتری داشته باشد و هم به مرحله اجرا درآید تا در مواجه با افکار عمومی و اینکه آیا برنامه‌ها به مرحله اجرا درآمد پاسخ خوبی برای آنها وجود داشته باشد.

دبیر بیست و یکمین دوره هفته کتاب تاکید کرد: در این راستا دستگاه‌ها هم ملاحظاتی داشته‌اند و آنها هم نسبت به مسایل مالی دستگاه خود و محدودیتی که در این زمینه وجود دارد ملاحظاتی داشته‌اند اما امیدوارم تلاش شود برنامه‌ها هم کیفی باشد و هم عمومی‌تر و تعداد بیشتری از افراد را در هر مجموعه تحت پوشش قرار دهد.

این مقام مسئول درباره شعار بیست و یکمین دوره هم اشاره و خاطرنشان کرد: قرار است در کمیته منتخبی که شکل می‌گیرد هفته آینده پس از ارائه پیشنهادات از سوی دستگاه‌ها و نهادها این کمیته منتخب شعار را به سرانجام خواهد رساند.

افتتاحیه و اختتامیه هفته کتاب

الهیاری درباره برنامه افتتاحیه و اختتامیه دوره بیست و یکم که مصادف با ایام ماه محرم خواهد بود، هم اظهار کرد: امسال هفته کتاب مصادف با ماه محرم است و طبیعی است که حال و هوای ماه محرم و فرهنگ عاشورا باید برنامه‌ها غلبه داشته باشد، از این رو برنامه‌های هفته کتاب با رنگ و بوی عاشورایی برپا خواهد شد، کار تقدیر از خادمان علمی و فی نشر در گروه‌هایی در حال انجام است و امیدوارم بتوانیم در مراسم آغازین هفته کتاب تقدیر از خادمین نشر را داشته باشیم.

 تقدیر از برگزیدگان جشنواره کتاب و رسانه برتر و جشنواره کتاب و رسانه ملی

دبیر بیست و یکمین دوره هفته کتاب درباره جشنواره کتاب و رسانه برتر گفت: این جشنواره فراخوان خود را اعلام کرده است، جشنواره کتاب و رسانه ملی هم در مراحل داوری است تا تقدیر از برگزیدگان هر دو مجموعه در مراسم پایانی صورت گیرد.

دیدار تشکل‌های نشر با وزیر ارشاد در هفته کتاب

الهیاری افزود: تشکل‌های نشر در مدتی که دولت یازدهم مستقر شده درخواست ملاقات با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را داشتند که فکر می‌کنم دیدار تشکل‌های نشر با وزیر ارشاد در هفته کتاب محقق می‌شود.

این مقام مسئول درباره جلسه آتی ستاد هفته کتاب هم گفت: یکشنبه هفته آینده نشست دوم برگزار می‌شود و تلاش می‌شود تا یک نشست هم‌اندیشی هم با نمایندگان برخی رسانه‌ها داشته باشیم تا موضوع پوشش فعالیت‌های هفته کتاب در سطح رسانه ملی و سایر رسانه‌ها کیفیت بهتری داشته باشد.

تصمیم‌گیری درباره زمان آغاز هفته کتاب به جلسه بعد موکول شد

دبیر بیست و یکمین دوره هفته کتاب درباره زمان آغاز هفته کتاب هم اظهار کرد: هفته آینده مشخص می‌شود، زیرا 24 آبان مصادف با روز جمعه است، بر این اساس در جلسه هفته آینده پیرامون این موضوع بحث می‌شود تا تاریخ برگزاری هفته کتاب قطعی شود.

توضیح درباره عدم حضور در فرانکفورت

الهیاری در پایان درباره عدم حضورش در نمایشگاه فرانکفورت هم توضیح داد: طی دیداری که با وزیر ارشاد داشتم اعلام کردم که تدارک حضور بنده در نمایشگاه فرانکفورت انجام شده اما به این دلیل که دبیری هفته کتاب را عهده‌دار هستم ترجیح این است که بمانم و امور مربوط به هفته کتاب را انجام دهم البته ویزای 45 روزه صادر شده بود، اما برای برنامه‌ریزی بهتر هفته کتاب این تصمیم اخذ شد.(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها