سارقان مجسمه‌های تهران به اهواز رفتند

مجسمه ۲ متری حافظ دزدیده شد!

مجسمه سنگی و ۲ متری حافظ شیرازی که دو روز قبل در میدان کورش اهواز نصب شده بود، شب گذشته به سرقت رفت.
کد خبر: ۶۰۳۵۱۷
مجسمه ۲ متری حافظ دزدیده شد!

سرقت مجسمه‌های شهر تهران مدتی است که به خاطره‌ها پیوسته و دیگر کمتر کسی سراغ از سارقان این آثار هنری می‌گیرد. پلیس تهران علیرغم وعده‌هایی که برای یافتن سارقان این آثار داده بود،‌سرانجام بعد از گذشت سه سال هنوز توفیقی در این زمینه نداشته است و اکنون خبر می‌رسد که سارقان مجسمه‌ها کارشان را در شهر اهواز آغاز کرده‌اند و نخستین مجسمه سنگی با دو متر ارتفاع از وسط میدان این شهر ربوده شده است.

تأیید ساخت و نصب مجسمه مشاهیر از دفتر علما

ارسلان شهلی مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اهواز با اعلام این خبر گفت: دو روز قبل سه مجسمه از مشاهیر ایران شامل حافظ، سعدی و مولوی را در مناطق مختلف اهواز نصب کردیم که این سه مجسمه هر سه از جنس سنگ بود ولی متأسفانه شب گذشته مجسمه حافظ از میدان کوروش شهر اهواز ربوده شده است.

وی با اشاره به تأییدهایی که پیش از نصب این مجسمه گرفته شده است گفت: قبل از نصب این سه مجسمه علاوه بر این که به استفتاء مقام معظم رهبری مبنی بر این که ساخت و نصب مجسمه‌های مشاهیر مشکلی ندارد، از بیت آیت‌الله جزایری نماینده ولی فقیه در اهواز نیز استفتاء گرفتیم که ایشان نیز نصب این مجسمه‌ها را بدون اشکال عنوان کردند و به این ترتیب این سه مجسمه مشاهیر را در اهواز دو روز قبل نصب کردیم و امروز با جای خالی مجسمه حافظ در میدان کوروش یا همان «کوی ملت» در اهواز مواجه شدیم که به نظر می‌رسد افرادی شبانه با استفاده از جرثقیل اقدام به سرقت این مجسمه یک تنی کرده‌اند.

سرقت مجسمه حافظ با استفاده از جرثقیل

وی افزود: این مجسمه از سنگ یک پارچه در ابعاد دو متر ساخته شده است که سرقت آن توسط یک نفر و بدون استفاده از جرثقیل امکان ناپذیر است بنابراین مشخص نیست که چه افرادی با چه انگیزه‌ای و به دستور چه کسی این مجسمه را سرقت کرده‌اند.

او درباره پیگیری موضوع سرقت این مجسمه به مقامات مسئول هم گفت: متأسفانه هیچ کس در جریان سرقت این مجسمه نبود و گزارش خود را به دادستانی و حراست شهرداری و دیگر مراکز مربوطه ارائه کرده‌ایم.

سارق مجسمه‌های اهواز کیست؟

شهلی اعتراض خود را نسبت به چنین حرکت‌های نسنجیده‌ای در کشور اعلام کرد و گفت: ما شدیداً نسبت به این سرقت معترضیم چرا که اگر اشکالی در زمینه مجسمه‌سازی مشاهیر وجود دارد که باید آن را به ما اعلام کنند تا این همه هزینه برای ساخت و نصب مجسمه‌ها نکنیم و اگر بالاترین شخص این کشور که مقام معظم رهبری هستند، نظرشان این است که مجسمه‌سازی مشاهیر مشکلی ندارد، چگونه این آثار با استفاده از جرثقیل از وسط یک میدان سرقت می‌شود؟

وی افزود: قبلاً در تهران سرقت مجسمه‌ها را شاهد بودیم وحالا این سرقت‌ مجسمه به شهرستان‌ ها سرایت کرده است و کسی هم پاسخگو نیست،‌هیچ کس به خاطر این سرقت‌ها تنبیه نمی‌شود و معلوم نیست که سازنده و خریدار مجسمه‌ها دچار اشتباه و مشکل است یا آن که مجسمه‌ها را شبانه سرقت می‌کند.

شهلی با اشاره به شخصیت حافظ شیرازی هم گفت: حافظ شیرازی را بسیاری از علمای ما قبول دارند و شاعری مورد تأیید همه است که از این نظر نیز مشکلی ندارد.

ساخت مجسمه‌های مشاهیر هیچ مخالفی نداشت

مدیر عامل سازمان زیباسازی اهواز درباره مخالفت‌های احتمالی پیش از نصب این مجسمه‌ها توضیح داد: هیچ مخالفتی برای نصب این سه مجسمه نداشتیم،‌ چندی قبل مجسمه‌ای با موضوع مادر داشتیم که برخی مراکز اعلام کردند بهتر است برداشته شود و ما آن را به صورتی که آسیب نبیند از محل خود برداشتیم ولی برای این سه مجسمه هیچ مخالفتی وجود نداشت.

شهلی درباره آسیب احتمالی به مجسمه حافظ بر اثر سرقت شبانه، گفت: طبق گفته کارشناس ما این مجسمه یا آسیب ندیده است و یا اگر هم آسیب دیده باشد، احتمالاً پاهای مجسمه شکسته است که البته اثری از این شکستگی در محل دیده نمی‌شود ولی به هر حال سرقت شبانه و به این شکل قطعا بدون آسیب به مجسمه نخواهد بود.

اکنون با انتشار این خبر باید منتظر باشیم و ببینیم که آیا سرقت مجسمه‌ حافظ در شهر اهواز به دومی، سومی، چهارمی و دیگر مجسمه‌های این شهر هم خواهد رسید و سرقت سریالی مجسمه‌های تهران در اهواز هم تکرار خواهد شد یا آن که مسئولان سرانجام فکری به حال این سرقت‌ها خواهند کرد و با یافتن و مجازات سارقان این آثار هنری، برخورد بازدارنده‌ای با آن‌ها خواهند داشت؟(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۵
داریوش
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
۰
۰
اسطوراهای ایرانی در قلب و فكر ملت ایران جاودانه هستند
مهدی-غ
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
۰
۰
ضمن سلام وخسته نباشید،بهتراست درمیادین بخاطر امنیت این مجسمه هادوربین مداربسته كار گذاشته شود.
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
۰
۰
برداشتن مجسمه ای به آن بزرگی به جرثقیل نیاز داره وانتقال آن به یك كامیون ضمن این كه جابجایی اون نیم ساعت زمان می بره. میادین و خیابانهای شهر هم به دوربین مجهز می باشند اگر دزد پیدا نشود یعنی امكانات امنیتی شهر تعطیل بوده
سیا
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
۰
۰
راحت بخابین شهر در امن و امان (جارچی)
حافظ
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
۰
۰
شهر بی كلانتر .آخه چطور میشه؟ چقد حرفه ای عمل كردن!

حتما با تریلی تونستن مجسمه به این بزرگی و سنگینی رو جابجا كنند

نیازمندی ها