مدیر امور نظارت بر بهره برداری و نگهداری سد لار گفت: به دلیل کاهش تراز آب مخزن سد لار، انتقال آب شرب شهر تهران از طریق این سد با استفاده از عملیات پمپاژ آغاز شد.
کد خبر: ۶۰۳۳۲۹
آغاز عملیات پمپاژ آب شرب از سد لار به تهران

مهدی فتوکیان از آغاز عملیات پمپاژ و ارسال آب شرب شهر تهران از ابتدای مهرماه سال جاری از طریق سد لار خبر داد و گفت: ‌از 31 شهریورماه امسال و با کاهش تراز آب مخزن سد لار، آب شرب شهر تهران با استفاده از عملیات پمپاژ تامین می شود.

مدیر امور نظارت بر بهره برداری و نگهداری سد لار با اشاره به اینکه بخشی از ماه های سال آب شرب به صورت ثقلی به تصفیه خانه شماره 5 سوهانک منتقل می شود اظهار داشت: با کاهش تراز و سطح آب مخزن سد لار امکان انتقال ثقلی آب شرب وجود ندارد و به همین دلیل عملیات انتقال آب از طریق پمپاژ آغاز می شود که امسال نیز این عملیات از 31 شهریورماه اجرایی شد.

وی افزود: در حال حاضر، میزان آب منتقل شده با این روش و با استفاده از یک پمپ 2.8 مترمکعب بر ثانیه است. فتوکیان تصریح کرد: آب شرب مورد نیاز شهر تهران ابتدا از طریق پمپاژ وارد تونل لار به کلان شده و از آنجا به لوارک و سپس وارد تاسیسات افجه می شود که پس از طی این مسیر 30 کیلومتری آب به تصفیه خانه شماره 5 سوهانک در شمال شرق تهران هدایت می شود.

فتوکیان میزان آب شرب تامین شده در شهریور ماه امسال را افزون بر 15.3 میلیون مترمکعب ذکر کرد و گفت: ‌از ابتدای سال 92 تا پایان شهریورماه آب به صورت ثقلی منتقل شد و با توجه به تراز آب در پشت سد لار، نیازی به انتقال با استفاده از پمپاژ نبود.

این مقام مسئول اضافه کرد:‌ به طور معمول استفاده از پمپاژ از ابتدای پاییز آغاز و تا اواسط بهار سال بعد ادامه می یابد و زمانی که آب به سطح مورد نظر رسید، پمپ های مورد استفاده قطع شده و آب به شکل ثقلی منتقل می شود که این وضعیت بستگی به میزان بارش و حجم آب ذخیره شده در مخزن سد دارد.

وی وضعیت بارش ها در سال آبی گذشته را نامناسب برشمرد و گفت:‌ میزان بارش ها در سال آبی که پشت سر گذاشتیم نامناسب بود و این وضعیت به همراه کاهش پوشش برفی در حوضه آبریز سد لار سبب شد تا مخزن سد با کاهش حجم آب مواجه شود.

فتوکیان تاکید کرد: ‌حجم آب ذخیره شده در پایان سالی آبی گذشته (شهریور 92) نزدیک به 62 میلیون مترمکعب بود که این میزان در مقایسه با 150 میلیون مترمکعب آب ذخیره شده در زمان مشابه سال پیش از آن کاهش محسوس و زیادی داشته است. با وجود کاهش نزولات جوی در حوضه آبریز سد لار، حجم تخصیص آب شرب از سد لار به شهر تهران، به طور کامل منتقل شده است. (مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها