بلومبرگ با اشاره به دیپلماسی فیس بوکی ظریف نوشت: صفحه فیس بوک محمد جواد ظریف نه تنها حاوی عکس هایی از جلسات او با دیپلمات های غربی و مراجعین روزمره در دفتر کار وی، بلکه شامل اشعاری از مولانا و فردوسی، شعرای کلاسیک ایران است.
کد خبر: ۶۰۲۸۰۸
دیپلماسی فیس بوکی ظریف

وزیر امور خارجه ایران، که در هفتۀ گذشته بیش از 100 هزار طرفدار جدید به صفحه فیس بوکی اش اضافه شده – و  به 348000 نفر رسانده – همچنان بر بال دیپلماسی رسانه های اجتماعی پیش می رود است.

او نوشته است، برای قدم زدن به اطراف مخزنی در پارک مرکزی رفته است، این اولین بار است که طی بیش از یک هفته گذشته فرصتی یافته تا شهر نیویورک را از نزدیک ببیند. ظریف علاوه بر جلسات دیپلماتیک خود، با تحلیلگران سیاسی و دانشمندان هسته ای، از جمله نمایندگان آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز ملاقات کرده است.

مذاکره سخت با ایران

زبیگنیو برژینسکی، مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا در مصاحبه با یک شبکه خبری آمریکایی گفت مذاکره با ایران «سخت» اما ممکن است.

برژینسکی در آغاز برنامه شبکه خبری سی‌بی‌اس نیور به سوال مجری برنامه که پرسیده بود «آیا می‌توانیم به ایران اعتماد کنیم» اینگونه پاسخ داد: «مامی‌توانیم به ایران اعتماد کنیم، همان‌طور که می‌توانیم به هر کشوری اعتماد کنیم.»

وی با اشاره به مذاکره آمریکا با شوروی برای انعقاد پیمان خلع سلاح‌های هسته‌ای با این کشور گفت: «ما می‌توانیم با ایرانی‌ها هم این کار را انجام دهیم، به شرط آنکه به توصیه‌هایی که افراطی و آسیب‌زا هستند، گوش نکنیم.»

آقای برژینسکی در بخش دیگری از سخنانش گفت که ایران کشوری با قدمت زیاد است که «تاریخ شکوهمندی» دارد.

مجری شبکه سی‌بی‌اس نیوز به برخی اعتراضات در مراسم بازگشت رئیس جمهور به کشور و پرتاب کفش به سمت وی اشاره کرد و پرسید با توجه به اینکه برخی در ایران با مذاکره با آمریکا مخالفند، نظر وی درباره رابطه با ایران چیست.

مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا گفت: «ایران جامعه پیچیده‌ای است. وقتی ما به آمارهای این کشور نگاه کنیم می‌بینیم زنان نقش بسیار مهمی در آن دارند. ما این را نمی‌دانیم، چون دیدمان از این کشور بسیار سیاه و سفید است.»

اختلاف اوباما و نتانیاهو در قبال ایران

رادیو فردا با بیان اینکه اختلاف اوباما و نتانیاهو در قبال موضوع هسته ای ایران در شیوه برخورد است گفت: در واقع نباید فریفته لبخندهایی شد که آقای باراک اوباما ‌و بنیامین نتانیاهو‌ در مقابل دوربین ها می زنند بلکه بین آمریکا و اسرائیل در مورد رویکرد به مسئله هسته ای ایران اختلاف نظر عمیقی وجود دارد .

این رادیو افزود: بین آمریکا و اسرائیل در اینکه نباید اجازه داده شود ایران ‌مسلح به بمب اتم بشود انسجام وجود دارد البته بنظر می رسد که بین شیوه بنیامین نتانیاهو‌ و باراک اوباما فرق بزرگی وجود دارد،زیرا اوباما ‌سعی می کند که در حال حاضر تمرکز را روی تحریمها و مذاکره با جمهوری اسلامی بگذارد ولی نتانیاهو‌ ترجیح می دهد که هر چه زودتر خط قرمز نظامی برای ایران کشیده بشود و به ایران ضرب الاجل نظامی داده بشود.

اسرائیل از چه چیز می‌ترسد؟

تصمیم باراک اوباما برای گفتگو با رئیس جمهور جدید ایران به نظر می رسد دارایی کلیدی اسرائیل تهدید حمله یک جانبه به تاسیسات هسته ای ایران در مبارزاتش به منظور ممانعت از توسعه تسلیحات هسته ای در ایران را از وی قاپیده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، با وجود برخی لفاظی های تند در سخنرانی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در سازمان ملل، اقدام نظامی این رژیم در شرایطی که مذاکرات میان ایران و قدرت های جهان از سرگرفته شده، غیرممکن است.

به همین دلیل اسرائیل طی ماه های آینده از بحث های بین المللی مربوط به چگونگی رسیدگی به برنامه هسته ای ایران بیرون خواهد بود و از این منظر در حالی به ایالات متحده متکی خواهد بود که اعتبار آمریکا در منطقه زیر سوال رفته است.

نتانیاهو سال ها است که در مورد حرکت مداوم ایران به سوی توسعه تسلیحات هسته ای هشدار می دهد. نتانیاهو همزمان با استقبال از بکارگیری تحریم های بین المللی و دیپلماسی در قبال ایران، بارها گفته که این تلاش ها باید با یک تهدید «معتبر» نظامی پشتیبانی شود. ایران اعلام کرده که برنامه هسته ای خود را تنها با اهداف صلح آمیز پیش می برد.

با وجود مسائلی که اسرائیل برای تهدید ایران به گزینه نظامی مطرح می کند، به نظر می رسد پیامدهای ارتباطی که حسن روحانی با غرب ایجاد کرده باعث شده در پس لفاظی های نتانیاهو، گزینه های وی بسیار محدود شده باشند.

دلیل تغییر لحن ایران از نگاه فیگارو

روزنامه فیگارو، با انتشار عکسی از رهبر معظم انقلاب و دکتر حسن روحانی در روز تحلیف رئیس جمهور به تغییر لحن ایران در مورد غرب و به ویژه آمریکا پرداخته و علت آن را بررسی کرده است.

این روزنامه می‌نویسد: اینکه گروه‌های محافظه‌کار در ایران گفت‌وگو با آمریکا را پذیرفتند کسی را شگفت‌زده نکرد؛.برای همین روز شنبه وقتی رئیس جمهور ایران روانه فرودگاه بود تا از نیویورک به تهران برگردد و تلفن همراه او به صدا درآمد و آقای روحانی جواب داد هم جای تعجب نداشت.

در ادامه می‌خوانیم: اما چطور شد که ایران بعد از سه دهه دشمنی با آمریکا، چنین تغییر موضع داده است؟ برای درک این موضوع باید به عقب برگردیم و سخنرانی آیت‌ الله خامنه‌ای را مرور کنیم که پیش از سفر حسن روحانی به نیویورک بر لزوم نرمش قهرمانانه تأکید کرده بود.

نویسنده مقاله در پایان و با مرور موضع تازه رهبر معظم انقلاب در برابر غرب، چنین نتیجه‌گیری می‌کند: در واقع جمهوری اسلامی هنوز بر همان مواضع پیشین است و نباید این سخنان را با تغییر نگرش اشتباه بگیریم

به نوشته فیگارو، در چنین شرایطی به نظر می‌رسد حسن روحانی، شخصیتی ایده‌آل برای اجرای راهبرد «نرمش قهرمانانه» است، علاوه بر اینکه وی به عنوان یک فرد مذهبی میانه‌رو و کسی که بر موضوع پرونده هسته‌ای این کشور نیز اشراف دارد، گزینه خوبی برای اعتماد رهبر ایران به اوست؛ کسی که می‌تواند با غرب گفت‌وگو کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
بهمن
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
۰
۰
خوش به حال آقای ظریف كه می تونه از فیس بوك استفاده كنه :(
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها