78 سال پیش در روز 2 اکتبر سال 1935 میلادی بنیتو موسولینی، دیکتاتور فاشیست ایتالیا پس از یک سخنرانی جنگ‌طلبانه خطاب به مردم ایتالیا دستور حمله ارتش فاشیست ایتالیا به کشور بی‌پناه اتیوپی را صادر می‌کند.
کد خبر: ۶۰۲۷۱۲
حمله ارتش فاشیست ایتالیا به اتیوپی

به گزارش جام جم آنلاین، موسولینی چند ماه پیش از این تاریخ بهانه آورده بود که در روز 23 نوامبر سال 1934 میلادی بازرسان ایتالیایی در مرز مستعمره ایتالیایی سومالی و امپراتوری اتیوپی مورد حمله قرار گرفته‌اند.

نگوس (لقب امپراتوران اتیوپی) هایله سلاسی اول، امپراتور اتیوپی به هجوم نظامیان ایتالیایی به والوال در عمق 100 کیلومتری خاک اتیوپی اعتراض می‌کند.

هایله سلاسی اول به جامعه ملل، یک سازمان فراملیتی که در پایان جنگ جهانی اول ایجاد شده بود و اتیوپی از سال 1933 میلادی عضو آن بود، متوسل می‌شود.

جامعه ملل که وظیفه‌اش حفظ صلح میان کشورهای عضو بود برای نخستین بار از زمان موجودیتش در بوته آزمایش قرار گرفت.

جامعه ملل یک کمیسیون داوری را منصوب کرد اما کاری از دست این کمیسیون برنیامد.

موسولینی می‌خواست انتقام شکست تحقیرآمیز ارتش ایتالیا در مقابل نیروهای اتیوپیایی نگوس منلیک، امپراتور اتیوپی در اول مارس سال 1896 میلادی در آدووا را بگیرد.

از این مهمتر، موسولینی می‌خواست یک امپراتوری مستعمراتی ایجاد کند که شایسته ایتالیا فاشیست باشد و برای این کار می‌خواست به تنها کشور آفریقایی که از جنگ استعمار اروپا تا آن زمان رهیده بود، حمله کند.

در روز 2 اکتبر سال 1935 میلادی، موسولینی یک سخنرانی جنگ‌طلبانه خطاب به مردم ایتالیا ایراد کرد و گفت تصمیم اشغال اتیوپی را دارد.

به فرمان موسولینی در فردای آن روز 10 لشکر ایتالیایی شامل 400 هزار نفر با پشتیبانی تانک‌ها و نیروی هوایی به کشور بی‌پناه اتیوپی هجوم می‌برند و این کشور را از طریق سومالی و اریتره دو مستعمره ایتالیا در منگنه قرار می‌دهند.

به ‌رغم بمباران‌های وحشیانه و استفاده از بمب‌های فسفری و تجهیزات پیشرفته نظامی، نیروهای ایتالیایی نتوانستند به یک پیروزی سریع دست یابند.

نیروهای اتیوپی با تیر و کمان و نیزه و تفنگ‌های قدیمی در مقابل نیروهای فاشیست ایتالیا دست به مقاومت شدیدی زدند.

ارتش فاشیستی ایتالیا پس از چندین ماه و به دشواری توانست مقاومت اتیوپیایی‌ها را در هم بشکند.

در روز 2 مه سال 1936 میلادی، مارشال بادولیو، فرمانده ارتش‌های آفریقای ایتالیا سرانجام وارد آدیس‌آبابا، پایتخت اتیوپی شد.

در روز 4 مه، هایله سلاسی اول از طریق جیبوتی و بیت‌المقدس به شهر ژنو مقر جامعه ملل وارد شد.در روز 5 مه، موسولینی رسما الحاق اتیوپی را به مستعمرات ایتالیا اعلام کرد.

در روز 9 مه، ویکتور امانوئل سوم، پادشاه ایتالیا لقب امپراتور اتیوپی را یافت و در روز اول ژوئن موسولینی در شهر رم تاسیس «آفریقای شرقی ایتالیا» را اعلام کرد.

ارتش فاشیست ایتالیا در دوران اشغال اتیوپی دست به وحشیانه‌ترین اعمال نسبت به مردم مظلوم اتیوپی می‌زند و ده‌ها هزار غیرنظامی به قتل می‌رسند.

اتیوپی باید منتظر شکست نیروهای ایتالیایی از قوای متفقین در جنگ‌های شمال آفریقا شود و سپس با آغاز مقاومت در بحبوحه جنگ جهانی دوم بار دیگر استقلال خود را بازیابد و هایله سلاسی اول بار دیگر بر تخت سلطنت بنشیند.بهرام افتخاری.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
آزادی
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
۰
۰
ننگ برجامعه ملل كه از بدو تولد فقط حامی و مدافع كشورهای قدرتمند و زورگو و تروریسم بوده است

نیازمندی ها