هر چند این روزها هوای نیاسر به نسبت سایر مناطق کاشان سردتر است، اما غیر از مناطق تاریخی و دیدنی دیگر، آبشاری دارد که طراوات خاصی به آن منطقه داده است و اطراقی چند ساعته در آنجا جان می‌دهد برای تمدد اعصاب و لذت بردن از طبیعت.
کد خبر: ۶۰۰۹۴۵

به گزارش جام جم سرا به نقل از دنیای اقتصاد- برای رسیدن به نیاسر با پاییز هزار رنگش باید اول خود را به کاشان برسانیم و بعد به سوی نیاسر زیبا روانه شویم. راهنمایان می‌گویند آب آبشار از تالار اسکندریه در چارتاقی سرچشمه می گیرد؛ دو سوم این آب به آبشار و دشت نیاسر می‌ریزد و بقیه به محله نو می‌رود. اما نیاسر تنها به واسطه این آبشار و هوای خوشش معروف نیست، جشن گلاب‌گیری در این شهر و  آثار تاریخی نیز به همان نسبت در نیاسر حائز اهمیت هستند. از جمله این آثار می‌توان به کاخ صفوی، آتشکده، برج دیده‌بانی، چهارتاقی، پناهگاه زیرزمینی و نیایشگاهی که امروزه به مسجد تبدیل شده است، اشاره کرد.
غار نیاسر مجموعه‌ای است که طی قرن‌ها مغفول مانده و در منابع تاریخی نامی از آن برده نشده بود. باستان‌شناسان معتقدند عمر این غار که در 30 کیلومتری شمال غرب کاشان واقع شده است، به دوره پارتیان بازمی‌گردد. اگر قصد بازدید از این غار را دارید به شما توصیه می‌کنیم وسایل پیشرفته غارنوردی را به همراه داشته باشید و حتما با راهنمایان محلی به درون آن بروید. ماجراجویی در این غار بدون تجهیزات و راهنما می‌تواند سفر شما را با مخاطرات جدی مواجه کند.
آتشکده نیاسر نیز گفته می‌شود اولین آتشکده‌ای است که ساسانیان بنا کردند. این آتشکده که به دست اردشیر بابکان ساخته شد کمی بالاتر از چشمه اسکندر قرار گرفته است.  اگر گذرتان به این آتشکده و چشمه اسکندر افتاد خوب است نگاهی به بازی ماهی‌های کوچک و بزرگ سیاه رنگ در چشمه داشته باشید.
در مورد حمام تاریخی نیاسر نیز کارشناسان می‌گویند متعلق به دوره صفوی است. نکته جالب در این حمام محل تامین آب آن است که از آبشار تامین می شود. سوخت این حمام از هیزم بوده و خزینه نیز در آن وجود دارد. ورودی هشت ضلعی حمام توسط دالان‌هایی از خارج آن جدا شده است.
نگاهی اجمالی به تمام نیاسر با آن همه جاذبه تنها از باغ تالار مقدور است. «تالار» باغی است از دوره ساسانی و عمارت‌هایی که به مرور زمان فروریخته‌اند. تنها عمارت باقیمانده در این باغ که به عمارت کوشک معروف است، به دوره صفوی بازمی‌گردد.
درگردشی یک روزه در نیاسر با برنامه‌ریزی دقیق می‌توانید از جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی آن کمال بهره و حظ وافر را ببرید! آغاز پاییز را برای دیدن نیاسر از دست ندهید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها