رئیس‌کل بانک مرکزی با اعلام اینکه هیچ دلیلی برای کاهش بیشتر نرخ دلار در بازار آزاد وجود ندارد و اصلاً منطقی نیست قیمت دلار بیشتر از این پایین بیاید، گفت: نرخ فعلی دلار در بازار نرخ کف است و بیشتر از این پایین نخواهد آمد.
کد خبر: ۶۰۰۲۶۵
کاهش نرخ دلار بیش از این منطقی نیست

ولی‌الله سیف صبح امروز (سه‌شنبه) در حاشیه صبحانه کاری اتاق ایران در جمع خبرنگاران به بیان جزئیات این نشست پرداخت و اظهار داشت: این جلسه باعث شد بنده و معاونانم در بانک مرکزی در جریان ریز مسائل اجرایی تولید و شکوفایی اقتصادی کشور قرار گیریم؛ فعالان اقتصادی سؤالاتی را مطرح کردند که بنده نیز بر حسب وظیفه پاسخ آنها را دادم.

وی با بیان اینکه جلساتی مشابه جلسه امروز به بانک مرکزی کمک می‌کند در جریان بیشتر مسائل روزمره تولید قرار بگیرد تصریح کرد: در هفته‌های اخیر و همزمان با حضور بنده در بانک مرکزی دو سیاست را عملیاتی کردیم و مابقی را در آینده‌ای نزدیک عملیاتی و اقدام خواهیم کرد.

رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه به‌زودی بخشنامه‌های جدیدی برای تسریع و تسهیل فرآیند تولید ابلاغ خواهد شد، افزود: در روزهای اخیر یک بخشنامه درباره تجدیدنظر گشایش اعتبارات اسنادی ابلاغ کردیم، در گذشته روال به این شکل بود که بعد از ثبت سفارش متقاضی باید به بانک مراجعه و اعتبارات اسنادی را تأمین می‌کرد؛ البته باید به‌عنوان خریدار از بانک مرکزی کسب مجوز می‌کرد و بعد به مرکز مبادلات مراجعه و اقدام به گشایش اعتبار می‌نمود.

سیف ادامه داد: در گذشته متقاضیان می‌بایست صددرصد ارز مورد نیاز را از مرکز مبادلات خریداری می کردند و بعد گشایش اعتبار انجام می‌شد ولی با بخشنامه بانک مرکزی این امکان فراهم شد که با واریز حداکثر 30 درصد ارز مورد نیاز گشایش اعتبار انجام شود. البته مابقی تعهدات را در زمان‌بندی باید پرداخت کنند.

وی تأکید کرد: برای گشایش کننده اعتبار این امکان فراهم شد که در صورت تقاضا ارز مورد نیاز بیش از 30 درصد نیز در همان مقطع پرداخت شود.

وی در ادامه از تجدیدنظر در فهرست ممنوع الخروج‌های بانکی خبر داد و گفت: طبق سیاست جدید بانک مرکزی یک‌سوم از مشمولین فهرست ممنوع الخروج‌ها از این فهرست خط خوردند؛ بانک مرکزی موظف است برای جلوگیری از محرومیت حقوق شهروندی (ممنوع الخروج شدن عملاً باعث محروم شدن از حقوق شهروندی می‌شود) درباره فهرست ممنوع الخروج‌ها تصمیم‌گیری کند.

سیف اضافه کرد: درباره سایر افرادی که در فهرست ممنوع الخروج‌های بانکی هستند نیز تجدیدنظر انجام خواهد شد، بانک‌ها اگر مستندات کافی برای ادامه ممنوع الخروج شدن این افراد ارائه ندهند آنها را نیز از فهرست حذف می‌کنیم.

رئیس‌کل بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود به کارگروه‌های تشکیل‌شده در این بانک اشاره کرد و گفت: کارگروهی در زمینه ارزی به‌منظور رسیدگی به بخشنامه‌های ارزی تشکیل شده که به‌زودی بخشنامه‌های جدیدی را ارائه خواهد کرد.

وی همچنین به تشکیل کارگروه در معاونت اقتصادی بانک مرکزی درباره رفع ابهامات اعتباری اشاره و تصریح کرد: همچنین در بخش نظارت نیز اقدام مشابهی انجام شده است. نمونه آن نیز تجدیدنظر در بخشنامه‌های ذی‌نفع واحد و اشخاص مرتبط است.

سیف در پاسخ به سؤالی مبنی بر «همزمان با تشدید تحریم‌ها و بروز اختلاف در سیستم بانکی عملاٌ گشایش اعتبار در بانک‌ها متوقف شده و بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر کاهش پرداخت سقف تعهدات ارزی در این زمینه عملاً موضوعیت ندارد، آیا این بخشنامه مشمول حواله‌های نقدی نیز می‌شود؟» گفت: این بخشنامه فقط مشمول ال‌سی‌های خارجی می‌شود اما بانک مرکزی اولویت دارد که در مورد ال‌سی‌های داخلی نیز قوانینی را اتخاذ کند.

رئیس‌کل بانک مرکزی در این نشست به سؤالی درباره وضعیت نرخ سود بانکی نیز پاسخ داد و تصریح کرد: نقطه نظرات تولیدکنندگان نیز در روز جاری بر نرخ سود بود اما سیاست فعلی دولت در جهت کنترل و پایین آوردن نرخ تورم است.

وی گفت: در یک بازار متعادل اقتصادی نرخ سود و نرخ تورم متعادل خواهند بود؛ نرخ سود به‌دور از نرخ تورم نخواهد بود.

سیف در پاسخ به این پرسش که آیا اخبار رسیده مبنی بر لغو تحریم سوئیفت صحت دارد، اذعان داشت: سوئیفت برای بانک مرکزی و سیستم بانکی موضوع پیچیده‌ای نیست چرا که جایگزین‌های مناسبی برای این امکان پیدا کرده‌ایم.

وی تأکید کرد: اگر سوئیفت را مجدداً بخواهند در اختیار ما قرار دهند به‌طور حتم از آن استفاده خواهیم کرد.

سیف در پاسخ به پرسشی درباره علت کاهش نرخ ارز در بازار آزاد این‌طور توضیح داد که کاهش نرخ ارز دلیل خاصی ندارد و تنها عاملی که باعث نوسانات اخیر شده خوش‌بینی‌ها و آثار روانی موجود در بازار است.

وی با بیان اینکه نرخ ارز منطق خاص خود را دارد، اضافه کرد: هیچ دلیلی برای کاهش بیشتر نرخ دلار در بازار آزاد وجود ندارد و اصلاً منطقی نیست قیمت دلار بیشتر از این پایین بیاید.

سیف تأکید کرد: نرخ فعلی دلار در بازار نرخ کف است و بیشتر از این پایین نخواهد آمد(تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳۲
اسماعیل
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
۰
۰
واقعا برای رئیسی كه به بازار خط می ده باید متاسف بود.
یك ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
۰
۰
واحد پول حال حاضر ایران ریال است كه هر 1 ریال چرا نباید نزدیك 1 دلار یا 10 ریال معادل 1دلار یا نه 100 ریال معادل 1 دلار نه 1000 ریال معادل 1 دلار باشد
چرا رئیس بانك مركزی نرخ ارز را منطقی نمی دانند در حالی كه كاهش نرخ ارز یعنی با ارزش شدن واحد پول ایران یعنی كاهش نرخ ها یعنی ارزان شدن برخی كالاها
هیچكس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
۰
۰
پایین میاد البته وقتی خودتون بردید بالا حتما نمیزارید كه پایین بیاد
فلاكت زده
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
۰
۰
آره منم جای ایشون بودم همین حرف رو می زدم ... جای كارمند و كارگر باحقوق ماهی 500 تومن نیستی كه عمق فاجعه رو ببینی!!!
جمعی از كاركنان بانك سپه
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
۰
۰
شما دیگه چرا اینو می گی؟
قدرت الله
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
۰
۰
جناب اقای سیف جرا وقتی كه ارزش دلار راسه ونیم برابر می كنید منطقی است تاارزش بول ملی كشورعزیرمان بشكند. ولی با ارزان شدنش كه ارزش بول ملی كشور عزیزمان رابالا می برد منطقی نیست. بس ازمنطق صحبت نكنیدجون شماهم مثل اقای بهمنی فكر میكنید.
روپیه هند
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
۰
۰
برای كسایی كه حقوق به دلار می گیرن كه مسئله ای نداره!!!!!
نادر
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
۰
۰
آقای رئیس بانك مركزی قیمت دلاراگرپائین بیایدمنطقی نیست ولی اكرقیمت دلاربالابرودمنطقی است این استدلال راازكجا پیداكرده ایدلطفا به ملت هم توضیح دهید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ابراهیم
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
۰
۰
پس همه قیمت ها دست خودشون و بازار آزاد سرگرمی بیش نیست
انگار بعضی ها ناراحتند كه قیمت دلار داره میاد پایین
نتا
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
۰
۰
چرا چون به نفعتون نیس
س پ
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
۰
۰
جناب آقای رییس بانك مركزی این حرف یعنی اینكه كشور ما این حق رو نداره كه ارزش پولش بیشتر از این بش؟ارزش پول ما چرا باید پایین باش؟ اقتصاد و رشد اقتصادی كشورها ارزش پول آنها را تعیین میكند نه رییس بانك مركزی كشورها.
سیدمهدی عزآبادی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
۰
۰
با سلام وتقدیم احترام: دررابطه با بیانات آقای سیف در رابطه باكاهش نرخ دلار موارد زیر را به استحضار میرسانم.
- مگر افزایش ناگهانی و سریع ارزش دلار در سال قبل دلیل منطقی د اشت كه نامبرده از فقدان دلیل برای كاهش اندك نرخ دلار و دیگر ارزهای خارجی نگران شده است؟
خط واحد
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
۰
۰
جناب آقای سیف شما دیگه به بازار خط نده !
كریمی
Switzerland
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
۰
۰
پس خدا پدر احمدی نژاد را بیامرزد كه یك شبه دلار را 3000تومان گران كرد
جوان ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
۰
۰
اون موقع كه دلار مدام بالاتر میرفت آیا منطقی بود ؟ آیا منطقی كه مردم با این گرانی زندگی كنند؟ آیا منطقی كه كشوری مثل ایران با این همه ثروت خدادای اینطور زندگی كنند ؟
گمنام
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
۰
۰
سلام آقای سیف افزایش نرخ دلار در طول شش ماه از 1000 تومان به 3500 تومان منطقی بود؟ و افزایش قیمت اجناس خارجی به 3/5 برابر منطقی بود. آیا درآمد كارمندان و سایر مردم 3/5 برابر شد؟ مردم این تفاوت قیمتها را از كجا و چه محلی تأمین نمایند؟
غلام ژاندارم
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
۰
۰
باعث تاسف!!!
بیچاره
Netherlands
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
۰
۰
سخنان این حضرت را در تاكسی شنیدم و تعجب كردم كه دولت تدبیر امید قول داده بود كه ریال ما را به جایگاه اول برگرداند این مطلب از رئیس بانك مركزی را چگونه باید توجیه كرد؟
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
۰
۰
این بنده خدا هرچی میگه بر عكسش اتفاق میافته.
قبلا گفته بود دلار از 3200 كمتر نمیشه اما شد،گفت نرخ سود بانكی زیاد میشه اما كمتر هم شد!
حسنعلی
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
۰
۰
ایشان حرفی منطقی بر مبنای علم اقتصاد گفتند و برخورد احساسی و توهین به ایشان دور از ادب و احترام است لطفا كمی واقع بین باشید این ها نتیجه تورومی است كه یارانه هایی كه ما گرفتیم ایجاد كرده است.
512
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
۰
۰
آقای سیف چون به نفعت نیس این حرفو زدی
مصطفی فدائی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
۰
۰
سلام بنده نسبت با اظهارات رئیس بانك مركزی شاكی هستم چون زمانی كه نرخ ارز به صورت غیر منطقی فجیع میرفت بالا كسی برای جلوگیری از بالا رفتن نرخ ارز اقدام نكرد تنها قشر سرمایه دار و دلال سود بردن و با متوقف شدن كاهش قیمت بازم قشر سرمایه دار و دلال ضرر نمیكنن واین وسط فقط طبقه 3كه طبقه فقیر است كه همیشه متضرر شده و تاوان قشر سرمایه دار رو تحمل كرده است لطفا پیغام مرا به رئیس بانك مركزی برسانید با تشكر
مصطفی فدائی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
۰
۰
اگه كاهش نرخ ارز منطقی نیست، نتیجه گرفته میشود كه خودتان نرخ ارز را بردید بالا و اول كسایی كه متضرر میشوند در مرحله اول خود شما هستید كه مخالف كاهش قیمت هستید كاهش قیمت به حال تولید كننده هیچ تاثیری ندارد چون با كاهش قیمت مواد اولیه قیمت محصول هم كاهش پیدا میكند در این میان فقط محتكران متضرر میشوند
روحانی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
۰
۰
با سلام این آقا بدون بررسی و محاسبه نظر خودش را گفته
حقوق شما نیز مثل ما پانصد هزار تومان آقا
ای كاش آقای روحانی می شنیدند و نسبت به شما حرفی میزدند
در بررسی كارشناسان صادرات و واردات باید تعدیل باشد!
فقط میتوانم بگویم متاسفم
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
۰
۰
نه این كه ایران همه چی تولید میكنه!!نبایدم پایین بیاد! تا دیروز كره تو مملكت پیدا نمیشد اونوقت اینا دارن از تولید حرف میزنن!تو این 35 سال كجا بودن كه تازه به فكر تولید افتادن؟!
اصلا چرا باید بیاد پایین وقتی منافع برخی با دلار كمتر از 3600 تومن تأمین نمیش
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
۰
۰
وقتی دلار ار هزار تومن شد چهار هزار تومن كجا بودید؟
باهوش
Singapore
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
۰
۰
هیچ كشوری از قوی شدن واحد پولش مقابل دلار نه تنها بدش نمیاد بلكه تمام تلاششون اینه كه قویتر هم بشه !!! فقط و فقط توی ایران برعكسه !!
اشكان
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
۰
۰
تا وقتی مسئولانی مثل ایشون هستند. دلار پایین تر نمیاد. یعنی نمیذارن پایین تر بیاد
دهقانی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
۰
۰
انتظارخودم وخیلی ازمردم ازیك مسئول، چنین اظهارنظری نیست؛ واقعا مردم در تنگنای اقتصادی دارند له میشوند
پنجوی
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
۰
۰
5000 تومن بشه ردیفه آقای حسنعلی؟مثل اینكه گاو صندوقت پر دلاره!!!!
با مرام
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
۰
۰
خدا پدر بهمنی رو رحمت كنه!!
تمارض
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
۰
۰
چقدر همه چی آرومه!
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها