مدیرکل حقوقی و املاک سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: پرونده الواح هخامنشی تا حصول نتیجه قطعی پیگیری می‌شود.
کد خبر: ۶۰۰۰۶۸
پیگیری پرونده الواح هخامنشی تا حصول نتیجه قطعی

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، امید غنمی با ارائه گزارش اجمالی از روند پرونده استرداد الواح هخامنشی افزود: قسمتی از الواح گلی تخت جمشید در حفاری‌های مشترک ایران و موسسه شرق شناسی شیکاگو در سال1316کشف و به منظور تحقیقات علمی به صورت موقت به این موسسه امانت داده شد.

وی تصریح کرد: بخشی از هزاران لوحی که به امانت داده شده بود، در سال های1327و1350و تعدادی نیز با پی گیری‌های سازمان میراث فرهنگی در سال1383به کشور بازگردانده شد.

مدیرکل حقوقی و املاک سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: بر اساس مذاکره و مکاتبه با موسسه شرق شناسی شیکاگو قرار بود تا دیگر الواح نیز به ایران ارسال شود اما طرح پرونده‌ای موسوم به جنی روبین و شرکا موجب اختلال در روند استرداد این الواح شد.

غنمی یادآور شد: پرونده جنی روبین و شرکا در یکی از دادگاه‌های آمریکا مطرح و در آن ایران با اتهامی بی اساس مسوول پرداخت غرامت شد، در مرحله اول اجرای این حکم، اموال تاریخی – فرهنگی متعلق به ایران از جمله الواح گلی تخت جمشید که به صورت امانی به دانشگاه شیکاگو ارسال شده بود توقیف شد.

وی اضافه کرد: در سال1385مسوولان وقت سازمان میراث فرهنگی با استفاده از وکیل محلی به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران به این پرونده ورود پیدا کرده و با وجود پیچیدگی‌های فراوان موفقیت‌هایی در این رابطه کسب کردند.

مدیرکل امور حقوقی و املاک سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: پرونده الواح هخامنشی ایران تا زمان بازگشت این میراث ارزشمند به کشور و حصول نتیجه قطعی پی گیری می‌شود.

newsQrCode
برچسب ها: الواح هخامنشی
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها