سرپرست آموزش و پرورش خبر داد :

تشکیل کمیته ویژه طرح 8 محوری رئیس جمهور

رئیس جمهور در آیین آغاز سال تحصیلی:

زنگ گفتگو در مدارس راه اندازی شود

رئیس جمهور گفت: آشنایی با قانون و قانون مداری باید از مدرسه آغاز شود و در مدرسه است که همه دانش آموزان با حقوق و تکالیف خود آشنا می‌شوند.
کد خبر: ۵۹۹۸۵۶
زنگ گفتگو در مدارس راه اندازی شود

حجت الاسلام حسن روحانی در آیین بازگشایی مدارس با حضور در دبیرستان دخترانه حضرت فاطمه زهرا(س) منطقه 18 تهران با تبریک آغاز سال تحصیلی به دانش آموزان، فرهنگیان و خانواده ها افزود: بی تردید بهروزی یک ملت در سایه خرد و علم است و علم چیزی جز انباشت تجربیات و خرد نیست.

وی گفت:ما باید برای ایران آینده و آینده ایران در این مدارس تلاش کنیم.

رئیس جمهور افزود: گرچه نخستین محیطی که کودک با آن آشنا می شود محیط خانواده است و آن محیط او را در مسیر اجتماعی شدن و در مسیر این که زندگی اجتماعی را آغاز کند رهنمون می شود، اما محیط خانواده محیطی کاملاً عاطفی است و لذا کودک با واقعیت های جامعه اش کمتر آشنا می شود در حالیکه نخستین محیطی که فرزندان ما با جامعه واقعی نزدیک و آشنا می شوند محیط مدرسه است.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی ادامه داد: در محیط مدرسه است که دانش آموزان همسن و سالان خود را در کنار مطالبات، نیازها و عواطف گوناگون و برای نخستین بار تنوع انسان ها و نیازها را مشاهده می کنند.

وی با اشاره به این که نیازها و مطالبات همه انسان ها تقریباً بی پایان است افزود: امکانات و منابع در هر جامعه ای محدود است و اینجاست که تعارض مطالبات با امکانات موجود آغاز می شود و در چنین شرایطی است که به قانون و مقررات نیاز داریم و آشنایی با قانون و قانون مداری باید از مدرسه آغاز شود.

رئیس جمهور قانون را مجموعه ای از حقوق و تکالیف انسان ها در یک جامعه خواند و گفت: دانش آموزان باید بدانند از حق آموختن به طور مساوی و از احترام و کرامت برخوردارند.

رئیس جمهور گفت : دانش آموزان باید بدانند همه از امکانات مدرسه به صورت مساوی برخوردار خواهند بود.

آقای  روحانی  افزود: دانش آموزان باید بدانند از عواطف معلم و مدیر به طور یکسان برخوردار هستند.

وی گفت: همه معلمان و مسئولان آموزش و پرورش باید بدانند نگاهشان به دانش آموزان باید یکسان باشد و تفاوتی به نام نژاد ، چهره و قیافه و تفاوتی به نام تعلق به گروهی خاص در محیط آموزش و پرورش نباید وجود داشته باشد.

رئیس جمهور افزود: همه دانش آموزان از کلاس اول تا پایان متوسطه باید بدانند از امنیت جسمی و روحی در مدرسه برخوردارند.

وی گفت: هیچ معلم و مدیری نباید به خود اجازه بدهد به دانش آموزی توهین کند و با لحن و کلام درشت با آنها سخن بگوید.

رئیس جمهور افزود: اهانت به دانش آموزان اهانت به همه ملت ایران است و همه دانش آموزان فرزندان این مرز و بوم هستند.

دانش آموزان باید به حقوقشان آشنا باشند

رئیس جمهور با بیان اینکه هیچ تنبیه بدنی در مدارس کشور برای دانش آموزان وجود ندارد گفت: اگر خدای ناکرده در گوشه ای از کشور با تنبیه جسمی دانش آموز مواجه شویم دولت تدبیر و امید  با اشد وجه با آن برخورد خواهد کرد.

آقای روحانی در ادامه سخنان خود در آغاز سال تحصیلی جدید در دبیرستان دخترانه فاطمه الزهرا منطقه 18 تهران افزود : دانش آموزان باید به حقوقشان کاملا آشنا باشند البته این امری است که باید در کنار تکالیف شان صورت گیرد.

وی اضافه کرد: تکلیف نظم کلاس ، احترام به معلم، درست درس خواندن، در داخل کلاس به همکلاسی احترام کردن و تکلیف اینکه هیچ دانش آموزی حق ندارد دعوا و یا مشاجره کند از مواردی است که باید دانش آموزان به آن توجه کنند .

رئیس جمهور گفت : دانش آموز باید بداند که اگر از مسیر اعتدال و اخلاق و قانون فاصله گرفت باید آثار ، عواقب و تبعات آن را بچشد و تخلف از قانون دارای تبعات خواهد بود.

روحانی اضافه کرد: اگر حق وی تضعیف شد حق دارد اعتراض کند.

رئیس جمهور تصریح کرد : حق اعتراض دانش آموز باید از مدرسه آغاز شود و اگر معلم به آن توجه نکرد باید بداند از طریق مدیر مدرسه و اگر موثر نبود دانش آموز می تواند آن را در سطح مناطق مطرح کند.

روحانی گفت: حق اعتراض آغاز شکوفایی کرامت و عزت هر انسان  است و ما باید آن را از مدرسه شروع کنیم و این می تواند جامعه ما را به سمت قانونگذاری سوق دهد.

در مدارس زنگ کتاب و کتابخوانی تشکیل دهید

رئیس جمهور گفت: درخواست من از همه فرهنگیان آن است که در محیط مدرسه کمک کنند تا دانش ‌آموزان بهتر و راحت تر با زندگی اجتماعی خود آشنا شوند و با تکلیف، وظایف حق و حقوق خود آشنایی بهتری پیدا کنند.

 حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی تهران افزود: چند نکته را در آغاز سال تحصیلی و در آغاز بکار شروع دولت تدبیر و امید به فرهنگیان عرض می کنم؛ اول این که زنگ کتاب را در مدارس تشکیل دهید، ساعتی در طول هفته یا ماه به کتاب خواندن و کتاب و کتابخوانی اختصاص دهید.

وی ادامه داد: جامعه ما از کتاب و کتابخوانی فاصله دارد و خواندن کتاب و آشنایی با کتاب از کلاس ابتدایی باید شروع شود.

رئیس جمهور گفت:‌ در کشورهای پیشرفته معمولاً دانش آموزان ابتدایی در هر هفته چند کتاب می خوانند و خلاصه کتاب را در جمع دانش آموزان ارائه می دهند.

وی افزود: دوم این که تلاش کنیم فرهنگ شفاهی را به فرهنگ کتبی تبدیل کنیم؛ خیلی از مردم خواست خود را می توانند با زبان بگویند اما با زبان کتبی و مکتوب نمی توانند خواست و نیازهای خود را ارائه دهند و بسیاری از حقوقشان پایمال می شود.

روحانی گفت: سوم زنگ انشاء را احیاء کنید، نه به معنای سنتی آن، بلکه در زنگ انشاء اجازه دهید دانش آموز ابتدا از معلم خود انتقاد کند، از کلاس و مدرسه خود انتقاد کند، از کاستی های مدرسه بگوید و این برای بهتر شدن مدرسه مناسب و مفید است.

وی ادامه داد: اجازه دهید دانش آموز از رئیس جمهور در کلاس انشاء انتقاد کند، پیشنهاد دهد و نقایص و کاستی های کار رئیس جمهور را آن طور که می بیند و می فهمد بنویسد و مدارس هم انشاهای انتقادی از رئیس جمهور را برای رئیس جمهور بفرستند تا پیوندی عمیق بین دانش آموزان و مسئولان بوجود آید.

رئیس جمهور گفت:‌ همچنین زنگ گفت‌وگو تشکیل دهید؛ تا در دوره متوسطه و حتی در سال‌های پایانی دبستان گفت و گو کردن، مباحثه کردن و سخن گفتن و نقد مودبانه در دوران دانش آموزی بوجود آید.

 کرسی های آزاد اندیشی را از مدارس آغاز کنید

رییس جمهور گفت: کرسی آزاداندشی را که رهبر عزیز فرمودند، از زنگ گفتگو در مدارس شروع کنید.

آقای روحانی در ادامه سخنانش در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید افزود: به وزارتخانه های  فرهنگ و وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد می کنم که این زنگ را در ساعتی از هفته یا ماه بگنجانند و بعد جزو مواد درسی که نمره دارد قرار دهند.

وی گفت:بگذارید دانش آموزان با بحث و تضارب آراء از آغاز تحصیلات شان آشنا و آشناتر شوند .

رییس جمهور افزود:رسم بر این بوده که در روز آغاز سال تحصیلی سوالی هم به عنوان سوال مهر مطرح می شود که دانش آموزان عزیز درباره آن مقاله کوتاهی می نوشتند و بهترین ها برگزیده می شد.

روحانی گفت : سوال من این است ، عزیزان و دانش آموزان سراسر کشور، اگر پدر شما رییش جمهور باشد چه اقدامی را به او توصیه می کنید که بتواند اعتدال و میانه روی را در همه ابعاد زندگی و اجتماعی جامعه ایران بگستراند.

وی افزود : در ضمن این سوال ، رییس جمهور می خواهد افتخار کند که همه دانش آموزان او را به عنوان پدری بدانند و ببینند.

رییس جمهور گفت: درود و سلام بر همه دانش آموزان،معلمان، فرهنگیان و برهمه آنهایی که به علم ، ‌علم آموزی ، علم آموزان ، یاددهندگان و معلمان ارج می نهند. (واحد مرکزی خبر )

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
آرش
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
۰
۰
چه مدرسه ای بشه مدرسه ای كه رییس جمهور عزیز درخواست كرده. الان دلم خواست دوباره برگردم مدرسه! هرچند كه بعید می دونم این حرف ها به مرحله عمل برس ما كه هرچی یادمون تو مدرسه حق اعتراض نداشتیم بهمون می گفتن همین كه هست اگه دوست ندارید برید غیرانتفاعی!!!
یادم یه سال از اواخر مهر هوا سرد شد خواستیم شوفاژ خونه رو زودتر روشن كنن (واقعا ما خوشبخت بودیم كه تو كلاسامون بخاری نفتی نبود و شوفاژ داشتیم! خدایا ناشكری نمی كنیم ولی رییس جمهور یه حرفایی زد كه فكر كردیم الان واسه بچه اروپایی ها داره حرف می زن، بگذریم) گفتن نمی شه سهمیه گازمون! (نه گازوییل، گاز شهری) از آذر ماه هست! ما كلا این یك ماه رو لرزیدیم تا آذر بش شوفاژخونه رو روشن كنن از بهمن هم هوا تقریبا خوب شد و ما به تلافی یك ماه لرزوندن با وجود شوفاژهای روشن كه درجه شو تا آخر می بردیم پنجره رو هم باز می كردیم!!!
احمد الماسی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
۰
۰
اقای روحانی ترا بخدا مسایل را در نیویورك حل وفصل كنید تا مملكت به ارامش برسد ودست دزدها و دلالها هم از بیت المال كوتاه شود ،چرا ما با روسیه كه سابقه تجاوز به ایران را دارد ؛ می توانیم رابطه داشته باشیم، باچین كمونیست باانگلیس بااروپا ،اما با امریكا نمیتوانیم رابطه داشته باشیم؟

نیازمندی ها