ارده همان حلوا ارده است، محصولی پرکالری که از پختن شکر و گلوکز همراه با اسید سیتریک و سپس مخلوط آن با ارده و طعم‌دهنده‌هایی چون هل و وانیل تهیه می‌شود.
کد خبر: ۵۹۸۶۹۶
حلوا ارده هم حلوا ارده‌های قدیم

و اما ارده چیست؟

ارده، به دانه‌های پوست‌گرفته و کوبیده‌شده کنجد می‌گویند و به شکل مایعی روغنی است؛ اگر روغن خارج شده از دانه‌های کنجد را بگیرند، ارده حاصله کم چرب و میزان فیبر و پروتئین آن در واحد وزن بیشتر می‌شود، اما اگر روغن آن استخراج نشود، ارده و حلوا ارده آن در گروه پرچرب‌ترین خوراکی‌ها قرار می‌‌گیرد و مصرف آن در وعده صبحانه، اشتها را برای صرف میان وعده و ناهار بویژه در کودکان و دانش‌آموزان کور می‌کند و افراد مبتلا به اضافه وزن و دیابت باید در مصرف آن احتیاط کنند.

 

ارده بهتر از حلوا، کرم و روغن کنجد است

ارده گرچه بسیار چرب و پرکالری است، اما در مقایسه با حلوا ارده، خالص، اصیل و غنی‌تر بوده و شکر و افزودنی خاصی ندارد و به همین دلیل طعم آن کمی گس و تلخ است.

در قیاس با روغن کنجد نیز فواید بیشتری دارد، چرا که در روغن کنجد فقط چربی و ویتامین‌های محلول وجود دارد، اما در ارده تقریبا تمامی مواد مغذی کنجد موجود است.

درباره کرم ارده هم باید گفت که شبیه به حلوا ارده، اما بافت نرم‌ و خمیری‌تری دارد و ارده به کار رفته در آن بیشتر است. شکر، پودر سویا، پودر آب پنیر، پودر شیرخشک و برخی طعم‌های متنوع همچون کاکائو، پسته یا گردو از دیگر ترکیبات آن است.

بهترین نوع حلوا ارده کدام است؟

در گذشته به دلیل کمبود شکر، شیرینی حلوا ارده از شیره ‌انگور و خرما تامین می‌شد، اما امروزه به دلیل گران بودن این شیره‌ها از شکر استفاده می‌شود.

در نتیجه حلوا ارده‌های سفید‌رنگ حاوی شکر و کم‌ارزش و آنهایی که رنگ تیره و طعم غنی‌تری دارد، دارای شیره و عسل بوده و گرچه تولید آن کم است، اما اگر تلاش کنید می‌توانید نوع مرغوب آن را در بازار پیدا کنید.

این نوع حلوا ارده‌ها به دلیل مغذی‌تربودن بهتر است گاهی در وعده صبحانه‌ گنجانده شود، اما چرا برخی حلوا ارده‌ها سفت و برخی نرم هستند ؟ علاوه بر شکر که می‌تواند سبب سفت و شکل گرفتن حلوا ارده شود چوبک، نوعی شیره گیاهی است که به حلوا ارده اضافه و آن را شیرین‌‌تر کرده و دلیل اصلی سفتی بافت محصول است.

دانه کامل کنجد خاصیت بیشتری دارد

فرآورده‌های کنجد طبع گرمی دارد و تقویت‌کننده موثر نیروی جنسی است. به دلیل دارا بودن ترکیبات خاص باعث کاهش التهاب و شدت انقباضات رحمی شده و می‌تواند سبب التیام درد‌های شدید دوران عادت ماهانه شود و در بهبود ترشح هورمون‌های جنسی در زنان نقش مهمی دارد و این ویژگی‌ها در دانه کامل کنجد بیشتر از فرآورده‌های آن است.

کنجد، کلسیم، آهن و ویتامین‌های گروه Bبسیار بالایی دارد و برای کسانی که گوشت و شیر کمتری مصرف می‌کنند، مفید است و به سبب دارا بودن روغن‌های غیراشباع مفید کنترل‌کننده کلسترول خون است و مقوی حافظه بوده و باعث افزایش یادگیری و ضریب هوشی کودک و نوجوان می‌شود.

این را هم بدانید فرآورده‌های کنجد در شرایط نامساعد محیطی آلوده به سم آفلاتوکسین شده و می‌تواند بر عملکرد کبد اثر سوء گذاشته و آن را سرطانی کند.

فاخره بهبهانی‌ -‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
علیرضا الوندی
-
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
۰
۰
باسلام و احترام،بنده خیلی وقته بدنبال طرز تهیه كرم ارده هستم،لطفأ سایت یا جایی به بنده معرفی نمایید تا بتوانم دسترسی داشته باشم،سپاسگذارم
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها