سفر به پارک ملی دِنا در استان کهکیلویه و بویراحمد

در دامانِ دِنا

زباله‌های تولیدی مسافران و خطر نابودی گونه‌های گیاهی جنگل فندقلو

جنگل فندقلو در محاصره زباله‌ها

ورود بی‌رویه گردشگران به منطقه زیبای جنگلی فندقلو در شهرستان نمین علاوه بر به مخاطره انداختن حیات گونه‌های گیاهی این جنگل بکر، آن را به محلی برای تولید زباله تبدیل کرده است. به‌طوری که هم‌اکنون می‌توان در عمق این منطقه جنگلی نیز که شاید رسیدن به آن دشوار باشد، انبوه زباله تولیدی مسافران را مشاهده کرد.
کد خبر: ۵۹۸۶۶۵

مناسب نبودن زیرساخت‌های گردشگری
به گزارش جام جم سرا به نقل از روزنامه ایران- یحیی نقی‌زاده،مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با هشدار نسبت به ورود فراوان گردشگران به فندقلو، تصریح کرد: زیرساخت‌های موجود در فندقلو برای حضور این تعداد گردشگر مناسب نیست و باید توجه ویژه‌ای به این منطقه داشت. نبودن برنامه‌ریزی مناسب برای ساماندهی منطقه گردشگری فندقلو، در چندسال آینده این چشم‌انداز زیبا را به معضلی بزرگ برای این استان تبدیل خواهد کرد. نقی‌زاده با انتقاد از نبود نظارت به ورود بی‌رویه به این منطقه جنگلی، خواستارمحدود شدن ورود به آن شد و اضافه کرد: باید فقط بخشی از این منطقه گردشگری برای بازدید عموم آزاد باشد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل، تغییر نگرش مسئولان استانی نسبت به فندقلو، حفاظت کلیات این منطقه زیبا، برنامه‌ریزی برای درآمدزایی از این نعمت خدادادی وجلوگیری از فرسایش و تخریب منابع طبیعی و جنگلی این منطقه از سوی مسافران را ضروری دانست و خواستار اقدام اساسی در این مورد شد.

پسماندها، مشکلی اساسی در مناطق گردشگری
علی حمیدی،مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل نیز معتقد است، مشکلی اساسی که در مناطق گردشگری به ویژه در جنگل فندقلو دیده می‌شود وجود پسماندهایی است که گردشگران در این مناطق تولید می‌کنند. این پسماندها برای منابع آبی، گونه‌های گیاهی و جانوری زیان آور است و این منابع را در مخاطره قرار می‌دهد.

نبود منابع مالی، مشکل اصلی عدم تعریض و اصلاح راه ارتباطی فندقلو
سید تقی دریتیم، فرماندار نمین تصریح کرد:نبود منابع مالی، مشکل اصلی تعریض و اصلاح نشدن راه ارتباطی فندقلو است واعتبار مورد نیاز برای بازگشایی، تعریض و تبدیل این راه به جاده مورد نیاز برای یک منطقه گردشگری ۵۰ میلیارد ریال است که تأمین آن از منابع استانی در شرایط فعلی غیر ممکن است. وی خواستار ورود و کمک نمایندگان این استان به تأمین اعتبار برای اصلاح و تعریض این جاده از منابع ملی شد.

ازدحام مسافران و ترافیک سنگین
محبوب حیدری، معاون ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل نیز به ازدحام مسافران و ترافیک سنگین ناشی از آن در جاده ارتباطی کم عرض فندقلو در بسیاری از روزهای تعطیل و فصل تابستان اشاره کرد و یادآورشد: این موارد ضرورت ساخت راه اصلی برای این منطقه را دوچندان کرده است.
وی افزود: اداره کل راه و شهرسازی این استان با درک این موضوع آمادگی دارد در صورت تأمین اعتبار مورد نیاز نسبت به اصلاح این جاده اقدام کند. علی اسلامی، دوستدار محیط زیست اردبیلی هم گفت: شهروندان و گردشگران در سال‌های اخیر جنگل فندقلو را با تولید انواع زباله به محیطی غیر بهداشتی تبدیل کرده‌اند.فندقلو دیگر مانند گذشته پاک نیست، درهر نقطه از این منطقه جنگلی، پشته‌هایی از زباله، ظروف پلاستیکی و کاغذ مشاهده می‌شود.به گفته وی، نفس فندقلو در نتیجه رفتار غیرمنطقی انسان‌ها به شماره افتاده و اگر برای نجات آن چاره‌ای اندیشیده نشود، در سال‌های نه چندان دور باید شاهد نابودی کامل این عرصه جنگلی باشیم.
جنگل فندقلو در ۳۰ کیلومتری شهر اردبیل و۱۰ کیلومتری جنوب شهر نمین قرار گرفته است.عرصه جنگلی فندقلو بخشی از جنگل‌های شرق استان اردبیل به شمار می‌رود که ادامه جنگل‌های نیمه گرمسیری گیلان است.مساحت این منطقه ۱۶ هزار هکتار است که
4هزار هکتار آن عرصه‌های جنگلی و بقیه مرتع است. حداقل ارتفاع منطقه فندقلو یک‌هزار و۵۰۰ متر از سطح دریا و حداکثر آن یک‌هزار و۸۵۰ متر است. همچنین 19گونه جنگلی در این منطقه شناسایی شده‌ که گونه‌های نادری نظیر فندق، ممرز، راش، بلوط، بلند مازو و بیدمشک از جمله آنهاست.این منطقه به این جهت فندقلو نام گرفته است که در آن درختان فندق به وفور وجود دارد، اما در کنار فندق درختان میوه‌ دیگری از قبیل سیب وحشی، گوجه سبز، ازگیل، به، تمشک و توت فرنگی نیز دراین جنگل موجود است.

>> اردبیل - رضا صادقی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها