خرده کاری‌ها و فنون ساده‌ای که در خانه کاربرد دارد و اصطلاحاً به آن کارهای مردانه می‌گویند، علاوه بر این که شما را در نظر خانم خانه مردانه‌تر و زرنگتر جلوه می‌دهد کمک می‌کند پول کمتری برای تعمیر سیم‌کشی از دست بدهید. در این مطلب با چند راه برای بررسی سیم‌کشی منزل یا لوازم برقی معیوب را فرا بگیرید.
کد خبر: ۵۹۷۵۵۰

پیش از هر چیز باید بدانید برق خطرناک است و باید با دقت زیاد، آگاهی، و حواس کاملا جمع سراغش بروید. در این صورت، فنون ساده تعمیری خیلی زود مورد علاقه شما قرار می‌گیرد و در آن پیشرفت می‌کنید.

شاید یک نسل قبل از شما هر مردی قادر بود سیم‌کشی خانه‌اش را بررسی کند و از بنایی و ریزه‌کاری‌های خانه سررشته داشت اما امروز کارها خیلی تخصصی شده. با این حال اگر همین قدر از این امور اطلاع یابید که بدانید چگونه قبل از این‌که تعمیر کار برق ده-پانزده هزار تومان برای قدم گذاشتن به خانه شما بگیرد، اول از خرابی وسیله برقی منزلتان مطمئن شوید، خودش مزیتی است.

ابتدا: بررسی سیم‌های خانه

بعد از تحقیق در مورد سالم بودن پریز باید سیم‌های رابط یک دستگاه برقی معیوب را هم بررسی کنید. برای این کار نیاز به یک پیل یا باتری 4/5 ولتی دارید. به یک قطب آن سیم روپوشدار 3 متری وصل کنید و در محل اتصال روپوش آن را بردارید. سپس به انتهای آزاد این سیم یک گیره فلزی ببندید و به قطب دیگر به همان ترتیب در حدود 2 متر سیم روپوشدار وصل کنید. ولی در ضمن یک لامپ چراغ جیبی (چراغ قوه) در این مدار قرار دهید و به انتهای آزاد سیم گیره‌ای فلزی وصل کنید.

اگر دو گیره فلزی را مستقیما به هم بزنید مدار بسته تشکیل می‌شود و لامپ روشن می‌شود. در صورتی که بین دو گیره فلزی یک جسم هادی مثل قاشق فلزی قرار دهید باز هم لامپ روشن می‌شود و. به اصطلاح قاشق در مدار واقع می‌شود. حالا می‌توانید سیم‌های رابط اتو، رادیو ضبط و سایر دستگاه‌های برقی معیوب را با همین دستگاه ساده بررسی کنید.

می‌دانید که هر سیم رابط به یک فیش از دو شاخه و یک پیچ هادی در دستگاه ختم شده است. کافی خواهد بود که یکی از گیره‌ها را به یک فیش از دو شاخه و گیره دیگر را به پیچی که آن را به دستگاه مربوط می‌سازد وصل کنید. روشن شدن لامپ دلیل سالم بودن این قسمت از مدار است و در صورتی که روشن نشود باید رفع عیب کنید و سپس به بررسی سیم رابط دیگر دستگاه‌ها بپردازید.

اگر طول سیم‌های به کار رفته در این دستگاه عیب‌یاب خانگی کافی باشد می‌توانید حتی عیب‌هایی را که ممکن است در سیم‌کشی یک خانه وجود داشته باشد دقیقا بررسی کنید. البته مهم است که بدانید هنگام بررسی عیب‌های سیم‌کشی خانه به این روش ابتدا باید جریان برق تمام خانه را قطع کنید.

یک سیم‌کشی ساده

سیم‌کشی دوسره یکی از انواع سیم‌کشی ساده است. یک سیم مستقیم به بدنه لامپ وصل می‌شود و سیم دیگر ابتدا به کلید مربوط می‌گردد و از آنجا به ته لامپ کشیده می‌شود. اما در برخی موارد شما احتیاج دارید که یک لامپ را با یک کلید روشن کنید و باکلید دیگر خاموش کنید. این کار در راه پله‌ها کاربرد زیادی دارد. برای این کار شما دو کلید قطع و وصل از نوع دو سره لازم دارید. این کلید‌ها سه پیچ اتصال داخلی دارد. برای رسم سیم‌کشی خود می‌توانید از شکل کمک بگیرید.

یک رشته سیم به پیچ بالایی کلید‌ها به‌طور مستقیم وصل می‌شود در حالی که برای لامپ از یک سیم دیگر برق می‌گیرید سیم دوم لامپ را با وصل یک رشته سیم به پیچ وسطی کلید و اتصال آن با یک رشته سیم به لامپ برقرار می‌کنید.

قسمت سوم اتصال پیچ سوم دو کلید با یک رشته سیم مستقل است که به سیم کشی خانه اتصال ندارد و فقط بین دو کلید اتصال برقرار کرده است.

این سیم‌کشی را به کمک باتری روی تخته می‌توانید انجام دهید وقتی مطمئن شدید که شیوه‌تان صحیح است آن را در مورد سیم‌کشی خانه هم به کار ببرید.

ایجاد روشنایی نقطه‌ای در خانه

حالا که با اصول اولیه وصل یک لامپ به سیم‌کشی خانه آشنا شدید بیایید خانه را قدری نورانی‌تر کنید.

شما با استفاده از یک لامپ مهتابی کوچک و کم مصرف می‌توانید به خانه خود جلوه بیشتری ببخشید. اگر یک تابلو فرش نفیس به دیوار کوبیده‌اید با تاباندن یک رشته نور به آن می‌توانید زیبایی چشمگیری به آن ببخشید به علاوه نور خانه را نیز بیشتر کنید. این نورهای نقطه‌ای در زمانی که می‌خواهید استراحت کنید و به نور کمتری نیاز دارید نیز کاربرد دارد. برای این کار یک چراغ فلورسنت 20 واتی را پشت یک قاب مخصوص که از تخته سه لایی یا ام دی اف ساخته شده نصب کنید. این قاب به شکل یک سایه‌بان بالای تابلوی شما نصب می‌شود و لامپ درست پشت لبه جلویی آن نصب می‌شود و از بیرون مشاهد نمی‌شود. تنها نور آن روی تابلو می‌تابد. این چراغ علاوه بر لطف بخشیدن به فضای خانه به تابلوی شما جلوه‌ای دو چندان خواهد بخشید.

>> جام جم/ ضمیمه چاردیواری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها