کد خبر: ۵۹۵۰۱۱
قرار نیست خلعتبری معجزه کند

محمدرضا خلعتبری طولانی‌ترین روند ممکن در فصل نقل و انتقالات را به پایان برد و بالاخره با گرفتن رضایت‌نامه از عجمان‌ ـ‌ تیمی که پیش از آغاز فصل لیگ امارات با آن قرارداد امضا کرده بود‌ ـ‌ به ایران آمد و با پرسپولیس قرارداد بست.

در شرایطی که پرسپولیس ستاره چندان مطرحی در ترکیب خود ندارد، حضور این بازیکن فنی و تکنیکی می‌تواند نوید‌بخش روزهای بهتری برای هواداران باشد. خلعتبری که قرار است در پرسپولیس پیراهن شماره 99 را بپوشد، می‌تواند روزهای خوب فوتبال خود را ادامه بدهد و شرایط بهتری را برای پرسپولیس در لیگ سیزدهم رقم بزند. مهاجم تیم ملی فوتبال ایران با حضور در لیگ امارات که یک نام مجعول هم دارد آینده خود را آن هم در سال منتهی به جام جهانی به خطر انداخته بود، اما با بازگشت به لیگ برتر ایران و حضور در تیم پرسپولیس این نگرانی را از بین برد. این مهاجم که گاهی اوقات ناآرام می‌شود در پرسپولیس وظایف سنگین‌تری بر دوش خواهد داشت، او علاوه بر این‌که وظایف قبلی خودش به عنوان یک مهاجم را بر دوش دارد گاهی اوقات باید بیش از یک مهاجم برای پرسپولیس وارد عمل شود و برخی از خلأهای موجود را پر کند. خلعتبری در پرسپولیس نقش‌های جدیدی خواهد داشت، چون توانایی‌های زیادی به عنوان یک مهاجم و هافبک هجومی دارد؛ توانایی‌هایی که در ادامه آن را بررسی خواهیم کرد.

ویژگی مهم سرعتی‌بودن

اصولا بازیکنان سرعتی گاهی اوقات نقشی بسیار حیاتی در تیم ایفا می‌کنند. سرعت یک بازیکن ناگهان همه چیز را تغییر داده و جریان بازی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. نقش و اهمیت یک بازیکن سرعتی در میانه میدان بخصوص هنگام ضد حملات دیده می‌شود. سرعتی‌های فوتبال گاهی اوقات بیش از یک بازیکن تکنیکی و فنی موثر واقع می‌شوند و با سرعت خود جریان یک بازی را به سمت مخالف انتقال می‌دهند.

مرتضی فنونی‌زاده، مدافع پیشین پرسپولیس و پیشکسوت این باشگاه درباره خلعتبری به «جام‌جم» می‌گوید: «محمدرضا خلعتبری در صدر سرعتی‌ترین بازیکنان ایران قرار نمی‌گیرد، اما به هر حال سرعت قابل ملاحظه‌ای دارد، اما مشکل اینجاست که او نمی‌داند از این سرعت در چه زمانی و کجا استفاده کند. اگر خلعتبری بداند از این سرعت در چه زمانی استفاده کند قطعا به بازیکن بهتری تبدیل می‌شود. او سرعت خود را بهتر است در ضدحملات استفاده کند نه این‌که بخواهد با همین سرعت در محوطه جریمه تیم خودش شروع به دویدن آن هم با توپ کند. سرعت در فوتبال و برخورداری بازیکنان، مساله مهمی است ولی به این شرط که بدانند از این سرعت چگونه استفاده کنند.» وی افزود: «به نظر من استفاده از سرعت در محوطه جریمه بجز مواردی که بازیکن می‌خواهد با سرعت به طرف توپ بدود و آن را دفع کند هیچ فایده‌ای ندارد. خلعتبری نیز به نظر من در بسیاری اوقات از سرعت خود استفاده نمی‌کند یا این‌که اگر از آن استفاده کند در جای نادرستی آن را به کار می‌گیرد. به هر حال خلعتبری بازیکن سرعتی به شمار می‌رود و این ویژگی او قطعا به نفع علی دایی و پرسپولیس خواهد بود.»

گلزن یا گلساز؟

خلعتبری با این‌که یک مهاجم و هافبک هجومی است، اما گل‌های زیادی نمی‌زند. این به جنب و جوش این بازیکن در خط حمله مربوط می‌شود که می‌خواهد نقشی بیشتر از یک مهاجم داشته باشد. میل به حضور در خط هافبک و بازیسازی در میانه میدان عواملی است که خلعتبری را از وظیفه مهم یعنی گلزنی دور می‌کند. او توانایی بالایی در بازی‌کردن در نوک خط حمله دارد، اما بیشتر در پشت مهاجمان قرار می‌گیرد. جعفر کاشانی دیگر پیشکسوت پرسپولیس نیز اظهار می‌کند: «خلعتبری در پرسپولیس قرار نیست معجزه کند و نقشی فراتر از حد انتظار ایفا کند. او مهاجمی است که همانند دیگر مهاجمان ایرانی ضعف‌هایی در کار خود دارد و یک مهاجم ششدانگ و گلزن به شمار نمی‌رود، اما با وجود این وزنه سنگینی در خط حمله پرسپولیس به شمار می‌رود و ضریب تاثیرگذاری این پست را بالاتر می‌برد. خلعتبری مانند دیگر مهاجمان ایران باید بخوبی تغذیه شود و در موقعیت‌های خوب گلزنی قرار بگیرد، اما یک نکته مثبت دیگری که درباره او وجود دارد این است که موقعیت‌شناس است و می‌داند چگونه خود را در موقعیت‌های خوب گلزنی قرار بدهد. اعتقاد دارم خط حمله پرسپولیس با این مهاجم تا حدودی سر و سامان می‌یابد و مشکلات عدیده هفته‌های ابتدایی را دیگر تجربه نمی‌کند. البته نباید فراموش کرد خلعتبری در سال‌های اخیر بیشتر در نقش یک گلساز ظاهر شده است تا یک گلزن. با بودن او و موقعیت‌هایی که ایجاد می‌کند می‌توان امیدوار بود که سایر مهاجمان پرسپولیس بیشتر پایشان به گلزنی باز شود.»

یک ستاره واقعی

خلعتبری یکی دیگر از بازیکنان تکنیکی فوتبال ایران است، او نیز گاهی اوقات هنر تکنیک خود را در زمین نشان می‌دهد، اما به نظر می‌آید این تکنیک کافی نیست. فنونی‌زاده در این رابطه نیز می‌افزاید: «محمدرضا خلعتبری بازیکنی نیست که بتوان گفت تکنیک مشخصه اصلی‌اش است، اما به هر حال می‌توان او را بازیکنی تکنیکی معرفی کرد. در واقع اگر این بازیکن بیشتر موقعیت‌شناس بود و نسبت به توانایی‌های خود آگاهی بیشتری داشت اکنون بازیکن بهتری بود. با تمام این اوصاف تکنیک خلعتبری در پرسپولیس نیز کارساز می‌شود.» فنونی‌زاده یادآور می‌شود: «خلعتبری در شرایطی که پرسپولیس از فقدان بازیکن تکنیکی رنج می‌برد می‌تواند یک برگ برنده باشد. البته پرسپولیس بازیکن تکنیکی دارد، اما آنها بسیار بی‌تجربه‌اند. این بازیکن اگر سرعت و تکنیک خود را با هم توام کند و این دو ویژگی بسیار مهم خود را در خط حمله به کار ببرد به یک ستاره واقعی تبدیل می‌شود.»

نکات منفی بازیکن جدید پرسپولیس

در کنار همه ویژگی‌های مثبتی که خلعتبری دارد برخی نکات منفی هم در او دیده می‌شود. خلعتبری گاهی اوقات سرکش و ناآرام می‌شود، او حتی در زمره حاشیه‌سازان قرار می‌گیرد و می‌تواند مشکلات زیادی را برای خود و تیمش رقم بزند. زمانی که او در سپاهان بازی می‌کرد بارها حاشیه‌ساز شد. حالا او در پرسپولیس است، تیمی که از لحاظ قرار گرفتن در کانون توجه رسانه‌ها و مردم، تفاوت زیادی با سپاهان دارد. فنونی‌زاده در این رابطه نیز گفت: «هر حرکت او می‌تواند تا مدت‌ها مورد بحث و انتقاد قرار بگیرد تا به این ترتیب پرسپولیس هم به حاشیه برود. خلعتبری حالا بازیکن باتجربه‌تری است و امید می‌رود نسبت به گذشته آرامش بیشتری در میدان از خود نشان بدهد. او باید قدر و موقعیت خود را دانسته و بداند که پیراهن پرسپولیس و پوشیدن آن ارزش خیلی بالایی دارد.»

مهره کار‌ساز دایی

در روزهای اخیر پرسپولیسی‌ها مانور زیادی روی خلعتبری کردند، گویا این بازیکن قرار است یک تنه تمام مشکلات پرسپولیس را در تمام خطوط حل کند. هر چند خلعتبری توانایی‌های فنی قابل‌توجهی دارد، اما انتظار این‌که پرسپولیس با او به یک پرسپولیس متحول شده تبدیل شود انتظار دوری است.

در واقع آنچه خلعتبری را در کانون توجهات قرار داد انتقال پردردسر و طولانی‌اش از عجمان به پرسپولیس بود. با وجود این خلعتبری در هفته‌های آینده لیگ برتر یکی از مهره‌های کارساز دایی خواهد بود، مهره‌ای که با توانایی‌های فنی قابل توجهی که دارد می‌تواند در ترکیب پرسپولیس تغییر قابل توجهی به وجود بیاورد، اما این بازیکن با تمام قابلیت‌های فنی که دارد قرار نیست به تنهایی ناجی سرخ‌ها باشد، این را علی دایی هم خوب می‌داند.

نگاهی به کارنامه بازیکن جدید پرسپولیس

بازیکن مازندرانی و سی ساله پرسپولیس فوتبال خود را از شموشک نوشهر آغاز کرد و پس از حضور در تیم جوانان به بزرگسالان شموشک پیوست. او پس از آن در ابومسلم خراسان و ذوب‌آهن اصفهان بازی کرد و پنج فصل در این تیم توپ زد.

مقصد بعدی او الغرافه قطر بود، تیمی که فقط یک‌سال در آن بازی کرد. او پس از آن راهی لیگ امارات شد تا با حضور در تیم الوصل زیر نظر اسطوره فوتبال دنیا و آرژانتین قرار بگیرد، در آن زمان مارادونا، سرمربی الوصل بود. حضور در سپاهان تجربه بعدی خلعتبری بود، تجربه‌ای که فقط یک فصل طول کشید.

این علی دایی بود که اولین بار خلعتبری را به تیم ملی دعوت کرد، این اتفاق سال 2008 افتاد. او اولین گل ملی خود را در یک بازی دوستانه بیستم بهمن ۱۳۸۹ مقابل تیم ملی روسیه به ثمر رساند و تا امروز 55 بازی ملی انجام داده و پنج گل نیز به ثمر رسانده است.

اما افتخارات لیگ برتری این بازیکن به دو نایب‌قهرمانی با ذوب آهن در فصل‌های 88‌ ـ‌87 و 89‌ ـ ‌88 مربوط می‌شود. او در فصل 88 ‌ـ ‌87 با همین ذوب‌آهن قهرمان جام حذفی شد و با سپاهان در فصل 92 ‌ـ ‌91 نیز بار دیگر قهرمانی در این جام را تجربه کرد.

البته خلعتبری یک بار دیگر در فصل 84‌ ـ ‌83 همراه ابومسلم به فینال جام‌حذفی صعود کرده بود، اما به نایب‌قهرمانی در این رقابت‌ها رضایت دادند. نایب‌قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا در سال 2010 نقطه عطف کارنامه حرفه‌ای خلعتبری محسوب می‌شود، او در این فصل از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا تا آستانه فتح جام پیش رفت، اما سرانجام به نایب‌قهرمانی رسیدند. خلعتبری که در سال‌های اخیر توانایی خود را در گلسازی نشان داده است در فصل 88‌ ـ‌ 87 به عنوان یکی از سه گلساز برتر لیگ شناخته شد و در لیگ دوازدهم نیز این عنوان را به تنهایی به دست آورد. او در آن فصل از رقابت‌های لیگ برتر 13 پاس گل داد.

هیلدا حسینی‌خواه ‌/‌ گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها