رییس دهمین کنگره بین المللی زنان و مامایی ایران:

سرطان تخمدان در زنان رو به افزایش است

یک متخصص درمان سرطان پستان با بیان این که ایران به لحاظ میزان شیوع سرطان پستان جزو کشورهایی با شیوع متوسط است، هشدار داد: این آمار بدان معناست که میزان شیوع 25 تا 30 مورد در 100 هزار نفر جمعیت است و سالانه 7 تا 9 هزار مورد جدید ابتلا به سرطان پستان در کشور شناسایی می‌شوند.
کد خبر: ۵۹۴۰۱۱
هر سال 9 هزار زن ایرانی سرطان پستان می گیرند

 احمد کاویانی با هشدار نسبت به کاهش سن ابتلا به سرطان پستان در ایران و این که این سرطان در کشورمان نسبت به کشورهای پیشرفته در مراحل بالاتر تشخیص داده می‌شود، اظهار کرد: بایان وجود وضعیت تشخیص در 15 سال اخیر پیشرفت خوبی داشته است و با این حال هم‌چنان ایده‌آل نیست.

وی با تاکید بر ضرورت اقدامات انجام شده برای پیشرفت بیشتر افزود: در کشورهای پیشرفته سرطان سینه به‌ ندرت در مراحل 3 یا 4 تشخیص داده می‌شوند.

این جراح عمومی و فلوشیپ جراحی پستان با اشاره به گستردگی یکنواخت شیوع این سرطان در اقشار مختلف به لحاظ اقتصادی و اجتماعی ادامه داد: اما عواملی چون شهرنشینی، کم تحرکی، کاهش فعالیت‌های ورزشی و چاقی سبب بدتر شدن شیوع سرطان سینه در جامعه ایرانی شده است.

کاویانی با بیان این که با وجود پیشرفت در روش‌های تشخیصی، درمانی و پیشگیری اما هنوز تا نقطه ایده‌آل فاصله داریم، گفت: هم‌اکنون در ایران همه‌ی امکانات تشخیصی، درمانی در حد کشورهای پیشرفته فراهم است اما آنچه که هنوز آن فاصله داریم فرهنگ کار تیمی در درمان بیماران مبتلا به سرطان پستان است.

وی با اعتقاد به این که درمان تیمی درمان موفق تری است، افزود: هم‌اکنون بیمار برای درمان به یک پزشک متخصص مراجعه می‌کند پزشک پس از انجام خدمات درمانی مربوطه بیمار را به پزشک دیگر ارجاع می‌دهد حال آن که بیمار می‌تواند این خدمات را درقالب همکاری تیمی از پزشکان و به صورت کامل تر جامع دریافت کند.

عضو کمیته علمی  کنگره هشتم انجمن علمی جراحان عمومی ایران گفت: اگر شمار این همکاری ها  افزایش یابد متعاقب آن کیفیت درمان سرطان پستان هم افزایش می‌یابد البته هم‌اکنون در بخش‌های دولتی و خصوصی کولونی‌هایی با حضور 5 تا 6 متخصص شکل گرفته است که کافی نیست و هنوز شهرهای کوچک از این خدمات محرومند.

کاویانی با اشاره به آخرین دستاوردهای علمی در زمینه تست‌های سلولی و مولکولی و این که هم‌اکنون می‌توان به کمک تومورمارکرها و بررسیهای ژنتیکی افراد در معرص خطر بالای ابتلاء به سرطان را تشخیص داد، ادامه داد: پیش از این ناگزیر بودیم برای انجام یک تست ژنتیکی و یا بررسی جهش ژنی،  نمونه بافت بیمار را به خارج از کشور ارسال  نماییم اما در حال حاضر به همت همکاران  متهصص دراین  حوزه  این آزمایش‌ها در ایران انجام می‌شود.

وی با بیان این‌که با وجود پیشرفتهایی در درمان جراحی پستان هنوز در برخی مناطق کشور برای درمان توده‌ی سرطانی کوچک ، تمام  بافت پستان برداشته می‌شود، افزود: اما در مراکز جراحی پیشرفته و با استفاده از شیوه‌های جدید جراحی هایی تحت عنوان "جراحی های انکوپلاستی" که مخلوطی از تکنیک های  جراحی سرطان وجراحی زیبایی است،  می‌توان تنها قسمتی از سینه که بیمار است  وتوده سرطانی در آن قرار دارد را طی عمل جراحی برداشت بدون اینکه شکل ظاهری  این عضو دچار اختلال و تغییر شکل  شود.

همچنین در درمان جراحی زیر بغل مهمترین دست آورد انجام تکنیکهای جراحی "کمتر تهاجمی" برای به حد اقل رسانیدن آسیب به رگ های لنفی در این ناحیه  است که در طی آن احتمال بروز ورم دست به کمترین میزان ممکن می رسد. (مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها