سرانجام در هفته گذشته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان سینمایی را معرفی کرد تا سینماگران مدیر جدید خود را بشناسند. حال، سینمایی که طی ماه‌های اخیر با مشکلات و حواشی زیادی دست و پنجه نرم می‌کرد، با یک مدیر تازه نفس باید چالش‌ها و مشکلات متعدد پیش‌رو را البته با کمک خود سینماگران حل کند.
کد خبر: ۵۹۳۶۳۷
تصمیم‌گیری به نفع سینما

مسلما مهم‌ترین مشکل در میان مسائل موجود، مربوط به خانه سینماست؛ موضوعی که حجت‌الله ایوبی، رئیس جدید سازمان سینمایی این موضوع را به خاری تشبیه کرد که برای حرکت جوان رعنای سینمای ایران مشکلاتی پدید آورده است. البته برخی دوستان به اشتباه تصور کردند ایوبی خانه سینما را خار سینمای ایران توصیف کرده، اما ایشان درباره «مساله» خانه سینما چنین تعبیری به‌کار برد.

ایوبی در مراسم معارفه خود همچنین تاکید کرده بود که سینمای ایران از متن غافل شده و به حاشیه‌ها گرفتار آمده است. در همین مسیر روز یکشنبه هم عزت‌الله انتظامی، آقای بازیگر سینمای ایران که از مدت‌ها قبل ایوبی را می‌شناخته، به دیدار رئیس سازمان سینمایی رفت و ضمن اظهار آمادگی برای کمک به ایشان، پیشنهادهایی برای حل بحران خانه سینما ارائه کرد.

یکی دیگر از موضوعاتی که سینمای ایران این روزها با آن درگیر است، مساله حضور یا تحریم جایزه اسکار است. به هر حال اهمیت جایزه اسکار به عنوان یکی از مهم‌ترین رخدادهای سینمایی جهان بر هیچ‌کس پوشیده نیست.

در دو سال گذشته سینمای ایران دو تجربه کاملا متفاوت در این رخداد سینمایی داشته است. دو سال پیش فیلم «جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی موفق شد به عنوان بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان جایزه اسکار را به ایران بیاورد .اما سال قبل که اسکاری‌ها خودشان را برای مواجهه با فیلم دیگری از ایران آماده می‌کردند، تصمیم بر این شد که در اعتراض به ساخت فیلم موهن و اهانت به ساحت پیامبر اسلام(ص) هیچ فیلمی به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در این رویداد شرکت نکند.

امسال سینماگران منتظرند ببینند موضع سازمان سینمایی در اولین دوره حضور ایوبی به چه شکل است.

روز گذشته هم علی مصفا، بازیگر فیلم «گذشته» آخرین ساخته اصغر فرهادی، اظهار امیدواری کرده مسئولان سینمایی، فرصت‌شناسی کنند و از موقعیتی که به‌وجود آمده، استفاده کرده و فیلم «گذشته» را به اسکار معرفی کنند.

حال باید دید رئیس سازمان سینمایی انتظارات و مطالبات بسیار سینماگران در موضوعات مختلف را (که ما تنها دو نمونه‌اش را ذکر کردیم) چگونه حل و فصل می‌کند.

ما نیز همچون سینماگران انتظار داریم این تصمیمات به دور از احساسات، قانون گریزی و باج دادن به گروه‌های مختلف و بدون جهتگیری سیاسی و در مجموع به نفع سینمای ایران باشد.

سجاد روشنی -‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها