تحقیقات تازه حاکی از آن است که هفت ساعت یا بیشتر خواب شبانه به عنوان بخشی از یک زندگی سالم برای قلب مفید است. این اولین بار است که ارتباط خواب و طول عمر ثابت می شود.
کد خبر: ۵۹۲۸۳۸

براساس مطالعه‌ای گسترده، توصیه‌های متعارف در مورد ورزش، رژیم غذایی، مصرف الکل و سیگار باعث کاهش مرگ در اثر حمله قلبی و سکته مغزی می‌شود، و اگر خواب کافی به این ترکیب افزوده شود طول عمر زیاد می‌شود.
پژوهشگران معتقدند از لحاظ نظری امکان جلوگیری یا به تاخیر انداختن مرگ ناشی از حمله قلبی و سکته مغزی وجود دارد.
تیم پژوهشگران در هلند موارد سکته قلبی و مغزی در بیش از ۱۴ هزار مرد و زن را برای بیش از یک دهه دنبال کرد. در پایان مطالعه حدود ۶۰۰ نفر از آن‌ها دچار یکی از این دو عارضه شده بودند و ۱۲۹ نفر هم درگذشته بودند. این مطالعه دریافت که موارد مرگ در کسانی که هر چهار توصیه مربوط به سبک زندگی سالم را رعایت کردند کمتر بود. این چهار توصیه شامل ورزش، تغذیه سالم، نوشیدن الکل به اندازه مناسب و نکشیدن سیگار است.
ابتلا به بیماری قلب و عروق برای این افراد ۵۷ درصد کمتر و خطر مرگ در اثر سکته قلبی و مغزی ۶۷ درصد کمتر بود. اما وقتی خواب کافی یعنی هفت ساعت یا بیشتر در شب هم رعایت می‌شد این درصد‌ها بیشتر شد. میزان ابتلا به بیماری قلب و عروق ۶۵ درصد کاهش یافت و میزان خطر مرگ در اثر آن‌ها ۸۳ درصد.
محققان می‌گویند مطالعات دیگر نشان داده که رابطه‌ای میان خواب بد یا کم و بیماری قلب و عروق وجود دارد. اما این اولین بار است که نشان داده می‌شود خواب می‌تواند از خطر بیماری و مرگ بکاهد.
محققان این مطالعه گفته‌اند که پیام اصلی این تحقیق آن است که باید خواب را عامل مهمی برای سلامتی بدانیم. باید مردم را به خواب کافی تشویق کرد و این هم مثل همه عادات خوب دیگر در زندگی باید در خانه به بچه‌ها آموزش داده شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها