خودروهای «ال پی جی» از سطح خطر بالای برخوردارند

تردد بمب های متحرک در خیابان های کرمان

خیابان های و کوچه های خلوت کرمان به محلی برای سوختگیری خودروهای ال. پی. جی تبدیل شده اند این درحالیست که به دلیل غیر استاندارد بودن سیستم سوخت رسانی و سوخت گیری این خودروهای به بمبهای خطرناکی تبدیل شده اند که هر از چند گاه خبر انفجارشان در سطح شهر شنیده می شود.
کد خبر: ۵۹۲۷۱۲
تردد بمب های متحرک در خیابان های کرمان

رانندگان خودروها پس از سهمیه بندی بنزین و گران شدن سوخت در کشور با دغدغه ای جدی در بحث تامین سوخت ارزان مواجه شده اند در این میان برخی به سمت خرید خودروهای دوگانه سوخت سی ان جی روی آورده اند وجود جایگاه های سوخت «سی ان جی» در کشور موجب شده است اکثر رانندگان سعی کنند اگر توان خرید خودروهای با موتور پایه دوگانه سوز ندارند به نوعی در مراکز مجاز سیستم سوخت رسانی خودرو را مجهز به سیستم «سی ان جی» کنند.

اما در این میان برخی به دلیل ارزان بودن «ال پی جی» به سمت این نوع سیستم سوخت رسانی جذب شده اند اما مراکز سوخت رسانی ال پی جی در تعدادی محدود از استان ها وجود دارد به همین دلیل در بسیاری موارد تبدیل سیستم سوخت رسانی خودرو به سوخت ال پی جی به صورت غیر مجاز و غیر استاندارد صورت می گیرد.

در استان هایی مانند کرمان که برخی از شهرستان ها کلا از سیستم سی ان جی محروم هستند مردم شهرستانها مجبور شده اند برای دوگانه کردن موتور خودروها به سمت ال پی جی روی بیاورند و اینگونه شده است که خیابان های شهر محل تردد خودروهایی می شوند که بیشتر به بمب انفجاری شباهات دارند تا خودروی سواری.

بروز حوادث متعدد در سطح شهر کرمان طی سال های اخیر نشان دهنده درصد بالای ریسک استفاده از اینگونه سوخت رسانی می باشد و هر چند که مسئولان شهر کرمان بارها در این خصوص هشدار داده اند اما هیچ گاه میزان استفاده از ال پی جی در شهر کاهش نیافته است و به خصوص در شهرستان های شرقی و جنوبی کرمان این نوع سوختگیری افزایش یافته است.

از سوی دیگر چوت منبع اصلی این نوع سوختگیری سیلندرهای گاز است و توزیع این نوع کپسول ها نیز به صورت محدود صورت می گیرد مصرف کنندگان اصلی این نوع سوخت که آن را برای گرمایش و پخت و پز استفاده می کنند نیز برای تامین کپسول مورد نظر با مشکل مواجه می شوند.

اگر این روزها به خیابانهای خلوت و کوچه های دور افتاده سری بزنیم به سادگی می توان خودروهایی را که در گوشه و کنار معابر در حال انتقال گاز از کپسولها به منابع گاز خودرو هستند را مشاهده کرد.

نکته قابل توجه اینکه بسیاری از این افراد چون خود از خطر آفرینی بالای این نوع سوخت خبر دارند سعی می کنند سوختگیری را به تنهایی و دور از مراکز جمعیتی و بیشتر در حاشیه شهرها انجام دهند.

متاسفانه بارهای نیز شاهد بروز حوادث دردناک و خطرآفرین برای شهروندان کرمانی نیز بوده ایم حوادثی که در کنار تخریب خودروها موجب خسارتهای متعدد جانی و مالی نیز به سایرین نیز شده است.

اگر در ترافیک این روزهای شهر نیز گرفتار شده باشید به سادگی بوی زننده گاز ال پی جی را می توان حس کرد گازی که در صورت نشت و انفجار می تواند فاجعه ای ناگوار را ایجاد کند با این وجود عدم وجود قانون تاثیر گذار برای برخورد با متخلفان و همچنین وجود مراکز غیر مجازی که خودروهای را به گاز ال پی جی مجهز می کنند موجب شده است همچنان گاز ال پی جی در صدر لیست علاقمندی رانندگانی باشد که سهمیه سوخت خود را تامین کننده نیازشان نمی دانند.

افزایش قیمت سی ان جی و کاهش زمانبندی شده سهمیه بنزین و افزایش قیمت این سوخت نیز طبیعتا جامعه را به سمت کالای جایگزین اما خطرناک و مرگبار سوق می دهد.

آنچه که به نظر می رسد بتواند جلوی این وضعیت را بگیرد آگاه سازی بیشتر جامعه در خصوص خطرات این نوع سوخت می باشد.

از سوی دیگر سهمیه بندی فروش سیلندرهای گاز و همچنین برخورد سخت قضایی با مراکز غیر مجاز تبدیل گاز ال پی جی و حتی سی ان جی هم می تواند درصد قابل توجهی از خطرات را کاهش دهد.

اما روز گذشته بروز حادثه ای دیگر در خیابان شهید رجایی کرمان نشان از خطرات ناشی از این نوع گازرسانی دارد.

محمدحسین مومنی مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی کرمان از حریق خودرو به دلیل  نشت گاز از منبع گاز LPG در حین سوختگیری خبر داد.

وی افزود: با توجه به توصیه های مکرر به شهروندان در خصوص غیر استاندارد بودن گازهای LPG ، متآسفانه هم چنان شاهد انجام این اقدام غیر استاندارد از سوی رانندگان برخی از خودروها هستیم.

مومنی از انفجار و حریق یک دستگاه خودرو در روز گذشته در  خیابان شهید رجایی در این زمینه خبر داد و افزود : این حادثه خوشبختانه صدمات و تلفات جانی در پی نداشت ولی به بخش عمده ای از این خودرو خسارت جدی وارد شد.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی  به مالکان خودروها هشدار داد: برای سوخت خودرو های خود از سوخت LPG استفاده نکنند تا دیگر شاهد چنین حوادثی نباشیم.

محمد صادقی، کارشناس امداد و نجات نسبت به استفاده از یوخت ال پی جی هشدار داد و گفت: گاز مایع برای سوخت رسانی خودرو به شدت خطرآفرین است و با یک جرقه خودرو را به آتش می کشد.

وی افزود: بارها در کرمان شاهد بروز خطرات ناشی از این نوع سوخت بودیم ضمن اینکه هیچ مرکز سوخت ال پی جی استانداردی در استان کرمان وجود ندارد و هر کس با هر عنوان این ادعا را دارد در واقع در حال مردم فریبی است.تمام تجهیزات ال پی جی غیر استاندارد است و نباید مردم به آن اعتماد کنند زیرا در درجه اول برای استفاده از هر وسیله ای باید امنیت را در نظر گرفت و در درجه دوم به فکر سایر موارد بود.

این کارشناس امداد و نجات اظهار کرد: یکی از دلایل اقبال مردم به این سوخت ارزان بودن و در دسترس بودن سوخت گاز مایع در مناطق مختلف است اما سی ان جی عموما یا صفهای طولانی دارد و یا اینکه دسترسی به جایگاه ها در برخی شهرستان ها اصلا وجود ندارد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۴
حسین یزدی
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
۰
۰
نه اینكه سی ان جی خیلی ایمنه.........
شهروندگرگانی
United Arab Emirates
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
۰
۰
مردم به كرات مناظرسوخت گیری خودروها ازكپسول گازمایع را درگرگان نیز مشاهده می كنند(ظاهراً به جزمسئولان)
منصور
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
۰
۰
به نظر شما مردم چكار میتوانند بكنند وقتی سی انجی این همه گران میباشد ومردم فقیرنمی توانند ماشین خود را گاز سوز كنند در ضمن هردوی انها خطرناك است ضمن اینكه سی انجی به خاطر فشرده بودن خطرناكتر است چون ال پی جی فقط اتیش میگیرد وسرنشین فرصت فرار دارد ولی سی ان جی باسرعت یك چشم به هم زدن منفجر میشود ال پی جی گاز پر زحمتی است ولی سی انجی گاز ارزانی است
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
۰
۰
دیگه چیكار میشه كرد.همه ی مردم وضع مالی خوبی ندارن. حالا دولت می خواد بنزین رو گرون كن. دولتمردان اصلا به فكر قشر اسیب پذیر و فقیر جامعه نیستند. ما نباید خودمون رو با كشورهای اروپایی مقایسه كنیم. مثلا بگیم اونجا بنزین 3000تومانه ، ایران هم بنزین 3000 تومان عرضه بشه- اروپا كمترین حقوق برای كارمند زیر 3 میلیون نیست ولی ایران چی بگم خودتون میدونید به فكر این قشر ضعیف باشید چون همینا بودن كه در زمان جنگ رفتن مقابل دشمن نذاشتند ذره ای از این خاك كم بشه

نیازمندی ها