پخش شبانه سریال‌ها، یکی از اقدامات موثر تلویزیون برای جذب مخاطب و دور کردن او از برنامه‌های ماهواره‌ای است. شبکه‌های مختلف تلویزیون بعد از گذراندن آزمون و خطا‌هایی که لازمه چنین طرح‌هایی است به جدول پخش منظمی‌ رسیدند.
کد خبر: ۵۹۱۸۶۸
هر سریالی مناسب پخش شبانه نیست

حالا دیگر سریال‌های هیچ شبکه‌ای چه در زمان پخش اصلی و چه در زمان تکرار همپوشانی ندارند و اگر بیننده‌ای، تلویزیون کشورمان را برای تماشا انتخاب کند، در طول شبانه‌روز می‌تواند سریال‌ها، برنامه‌های ترکیبی و مستند را به صورت منظم ببیند.

هر چند همه می‌دانیم که آثار نمایشی اعم از فیلم و سریال مخاطبان بیشتری دارد و همین آثار است که می‌تواند برنامه‌های ماهواره را تحت‌ الشعاع قرار دهد.

اما نکته‌ای که توجه بیشتر نیاز دارد، این است که همه سریال‌ها‌ برای پخش شبانه مناسب نیست. سریال‌های کمدی که پایه‌گذار پخش شبانه تلویزیون بودند، آزمون موفقیت‌آمیزی داشتند.

این‌گونه آثار به‌دلیل مفرح بودن، داستان‌های غیرجدی، بازیگران محبوب و معروف ظرفیت این را دارند که هر شب پخش شوند.

از طرفی اگر بیننده‌ای به هر دلیلی نتواند یک یا چند قسمت از این آثار را تماشا کند، چیزی را از دست نداده و می‌تواند از هر مقطعی دوباره این آثار را پیگیری کند. برخی سریال‌های جدی تلویزیون هم ظرفیت این را دارند که به شکل شبانه پخش شوند.

مثلا سریال «نرگس» ساخته سیروس مقدم که باب پخش شبانه سریال‌های جدی و اجتماعی را در تلویزیون باز کرد، آن‌قدر داستان پرکشش و پرتعلیقی داشت که بیننده مایل بود هر شب آن را تماشا کند تا زودتر به انتهای سریال برسد و سرنوشت شخصیت‌ها را ببیند یا سریال ساعت شنی که برای اولین‌بار در جدول پخش سه شب در هفته گنجانده شد، داستانی ملتهب و تازه داشت که بیننده را برای پیگیری ترغیب می‌کرد.

چند سالی است که سریال‌های جدی در کنار سریال‌های کمدی در جدول پخش شبانه جای گرفته‌اند، اما با نگاهی به درصد موفقیت این آثار در جذب مخاطب می‌توان به این نتیجه رسید که برخی سریال‌ها بهتر است به صورت هفتگی پخش شوند، چون نه داستان پرتعلیقی دارند و نه‌بازیگران این آثار آن‌قدر توانایی و جذابیت دارند.

در واقع تلویزیون برای ادامه راه موفقیت‌آمیز پخش سریال‌های شبانه بهتر است بین سریال‌هایی که توانایی جذب مخاطب را دارند و آثاری که فقط می‌توانند آنتن را برای ساعتی پر کنند، تفاوت قائل شود.

طاهره آشیانی - دبیر گروه رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها